Massakachel: rocket of finoven opzet?7

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

ruspek

Massakachel: rocket of finoven opzet?7

Bericht door ruspek »

welk systeem is de betere?
De rocket mass Of de finoven?

Wat is het verschil?
Wat zal het beste werken? Heb maar een 4 of 5 kw nodig.
Cv of sww aansluiten?

Groet ruben
ritsaert snijder

Re: Massakachel: rocket of finoven opzet?7

Bericht door ritsaert snijder »

De rocket mass? Wat bedoel je precies? De Rocket Batch Box van Peter?
De Finoven, dat is ook een grote familie. Welke bedoel je precies?
Hebben we het over de vuurkamer of of over complete kachel?
4 a 5 kw is een behoorlijke massakachel....
groet!

Ritsaert
holtere

Bericht door holtere »

4 a 5 kw is een behoorlijke massakachel....
Cv of sww aansluiten
Ik weet nog wel iets :fff :fff
ritsaert snijder

het is zwart....rond....netjes gelast....er is er een van....en het stond in de huiskamer? :lol:
groet!

Ritsaert
ruspek

Bericht door ruspek »

Die heb ik gezien en heel even overwogen.
Zal voor onze situatie te groot vermogen kamerzijdig hebben.

Dus daarom richting eem massakachel.

De rbb van peter lijkt me heel mooi systeem maar het principe van een finoven is ook bewezen goed, toch?
Daarom de vraag wat de betere is.
Concreter: welke manier van branden werkt het beste?
Ivm houtverbruik( efficientie), mogelijkheid om sww buffer mee te warmen, gemak van aansteken, welk hout en welke maat,
(Zelf) bouwgemak, etc etc
ritsaert snijder

Oke, concreter wordt het niet.

Ik kan je vraag beantwoorden aan de hand van twee kachels die hier branden. Een Finoven (met de laatste ontwikkelingen) en een RBB met een bell.

Ik denk dat ze allebei een heel goed rendement hebben. Verschillen zijn wat mij betreft heel klein.

Maar bij deze vergelijking laat ik Dutch John de finoven stoken en laat ik mijn buurjongen de RBB stoken. Dan zijn ze vergelijkbaar. Als ik mijn buurjongen beide kachels laat stoken dan wint de RBB...ruim.
De finoven is een prachtige kachel maar hij vereist een goede stoker en heel mooi droog hout en zeker niet te dunne stukken. De RBB heeft eigenlijk maar 1 eis en dat is dat er geen hout in de poort komt.

Een finoven kan je alleen batchgewijs stoken (in 1 keer bijvoorbeeld 10 kilo hout). Een RBB kan batchgewijs maar je kan ook gewoon bijleggen.

Het rendement van de vuurkamer is maar 1 schakel. Zorgen voor goed droog hout is ook zeer belangrijk. Goed kunnen stoken is ook essentieel. Een bell of tegenstroomkanaal op maat (eindtemperatuur van 90 graden) is ook belangrijk. De juiste plaatsing in je huis....ook van belang.

We staren ons vaak stuk op het rendement van de vuurkamer...maar dat is maar 1 onderdeel van de puzzel.

En je mag zelf beslissen wat beter is.
groet!

Ritsaert
ruspek

Bericht door ruspek »

ik ga verder op onderzoek...

zoals jij het beschrijft zal het een rbb worden. (vooral om bij te kunnen stoken en de iets betere verdraagzaamheid wat betreft "vreemd" hout)

Morgen gaan we kijken bij vuur&leem, eens kijken wat ze daar te vertellen hebben.
ritsaert snijder

moet je eens vragen wat een RBB pakket kost (ze noemen het anders)
groet!

Ritsaert
ruspek

Bericht door ruspek »

zal ik niet willen weten denk ik, of wel :mrgreen:
ritsaert snijder

en heb je gevraagd....en wat heeft Sjang van Daal je geleerd?
groet!

Ritsaert
ruspek

Bericht door ruspek »

jazekers gevraagd, en weer (niet) zoveel bijgeleerd.
info was allemaal vrij oppervlakkig, dit kan natuurlijk ook komen dat het een info-ochtend was waar meerdere mensen op af kwamen met allemaal verschillende achtergrond. De één kwam er voor de koffie, terwijl de ander (waaronder ik) graag de diepte in gaan. Voor een 1e info was het prima in ieder geval.

Het was voor mij al redelijk bekend door jullie hier op het forum.
Sjapoo voor de kennis en deling ervan hier!
Mijn schoonvader begrijpt in ieder geval wel waarom een massakachel heel erg fijn is.

Sjang gaf aan dat het geen enkel probleem is om een CV / SWW aansluiting in te bouwen.
Dit natuurlijk wel vermogensverlies aan uitgifte in de kamer waar de kachel staat maar de KW's gaan dan de buffer in.
Voor onze situatie juist helemaal goed.

Waar ik erg gecharmeerd van was waren de "inzet" rb's oftewel het kachelgedeelte dat al helemaal klaar is.
Ziet er gelikt uit.
Wel aardig aan de prijs (alleen kern vanaf 3700,-) en als bouwpakket vanaf iets van 4500,-
Maar dan wel de handleiding en ondersteuning (op afroep) van Sjang.

Ik vind het aardig aan de prijs, vooral als ik bekijk welke materialen erin zitten en de hoeveelheid ervan.
Natuurlijk zal de kern een aardig prijskaartje hebben?? de rest is chamottesteen, gewone bakstenen en leem. (of zie ik dat verkeerd)
Aan de andere kant is er het gemak dat je hebt door een "iKEA" pakket in elkaar te zetten zonder zelf alles uit te moeten vogelen.

Zitten er op dit forum trouwens kachelbouwers die dit soort projecten begeleiden maar er niet gelijk een commerciële prijs aan hangen?
ritsaert snijder

Sjang gaf aan dat het geen enkel probleem is om een CV / SWW aansluiting in te bouwen.
Dit natuurlijk wel vermogensverlies aan uitgifte in de kamer waar de kachel staat maar de KW's gaan dan de buffer in.
Voor onze situatie juist helemaal goed.
Nee natuurlijk is dat technisch geen enkel probleem. Het punt is het vermogen van de kachel in verhouding tot je warmteverlies. En dat is een kwestie van een goede warmteverliesberekening maken en weten hoeveel kW je kachel gaat opleveren.
groet!

Ritsaert
Pietje
Moderator
Contacteer:

Bericht door Pietje »

Hoe stevig en vuurvast zijn die kernen? Die van Michel gaan altijd scheuren, en een gescheurde kern die niet goed ingesloten is kan gevaarlijke problemen veroorzaken.

En dan de prijs; voor 1/10 van dat bedrag metsel je zelf zo'n kern in elkaar. Lijkt me nog veel leuker ook...
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
ruspek

Bericht door ruspek »

het zelf opbouwen is sowieso de bedoeling.
maar wel met hulp / expertise.
Ik vind het nl. een beetje te risicovol om zelf iets in elkaar te knutselen.

@ Pietje: wat bedoel je met de vuurvaste kernen van Michel? Zijn dat de kachels die Sjang gebruikt?

En op welke manier kan je het beste de kern maken?
Met chamotte of vuurvast beton?
dormos

Bericht door dormos »

Michel is een voormalig forumlid die ooit begonnen is met kernen storten en verkopen.
Inmiddels is hij weg hier, en heeft zijn eigen forum (zoek maar eens op technologieforum) opgezet. Kernen maakt 'ie volgens mij niet meer, hij bouwt nu vooral metaalbewerkingsmachines.

Groet,

Hans
Plaats reactie