Ik bezit een oude woning met een aanbouw daterend uit 2002. We hebben deze woning gerenoveerd, Het oude gedeelte werd geïsoleerd langs de binnenkant. De aanbouw hebben we niet langs binnen geïsoleerd. Deze bestaat uit een snelbouwsteen van 14cm, een XPS-plaat van 3cm, een luchtspouw van 2,5cm en een "gevel"-snelbouwsteen van 7cm.
De isolatie van deze aanbouw is dus niet om over naar huis te schrijven. Op termijn, wanneer we hier het geld voor hebben zou ik het gehele huis langs de buitenkant willen isoleren en pleisteren, maar dit is momenteel financieel niet haalbaar. Graag zou ik toch op korte termijn al een budgetvriendelijkere manier willen vinden om de isolatie van deze aanbouw te verbeteren.
Een oplossing zou zijn om de aanwezige luchtspouw te injecteren met pur, xps-parels of wol. Het bekende probleem is natuurlijk dat deze spouw te smal is om een goede plaatsing te garanderen. Bijgevolg ben ik blijven verder zoeken naar middelen die dit toch mogelijk maken.
Er bestaat een mogelijkheid om isolatiekorrels langs boven in de spouw te storten. Deze korrels mogen niet te hoekig zijn omdat ze dan kunnen opstroppen en openingen veroorzaken. Ook moeten de korrels zwaar genoeg zijn om mits een beetje weerstand toch tot beneden te kunnen vallen. XPS-parels zijn dus ook uitgesloten.
Ik vond een product met de naam SLS20. Dit zijn geëxpandeerde glaskorrels met een grootten tussen 0.5mm en 2mm. Deze korrels zouden kunnen doordringen tot in de kleinste hoekjes. Onder de ramen kan ik eveneens opvullen door aan de binnenkant de vensterplank weg te nemen. Deze moeten toch nog vervangen worden.
SLS20 is een product dat steeds zonder bindmiddel wordt ingeblazen of gestort. Een mogelijk alternatief zijn geëxpandeerde kurkkorrels. Kennen jullie eventueel nog alternatieven? Ik zou eigenlijke iets willen vinden met een iets grotere korrel dan de SLS20 omdat ik dan zeker ben dat het niet langs kiertjes naar buiten kan komen.
Alle tips zijn welkom. Alvast bedankt
grts