Rocket177 sketchup tekeningen

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

kockie
Site Admin
Contacteer:

Rocket177 sketchup tekeningen

Bericht door kockie »

Peterberg heeft zijn sketchup kwaliteiten weer eens laten zien met een tweetal nieuwe tekeningen van de rocket177. Er is een model uit vuurbeton getekend en ook een model uit vuurvaste stenen.
brick177.skp
core177.skp.skp
Vrij te gebruiken, mits de naam van Peter van den Berg aan dit ontwerp verbonden blijft!

Ook het artikel in de wiki heeft een kleine update gehad.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
sven

Re: Rocket177 sketchup tekeningen

Bericht door sven »

Aha. Super! Danku wel!
Gr sven
sven

Bericht door sven »

Als ik een mal maak voor vuurbeton. Welke beton raden jullie dan aan? Graag een merk en type verkrijgbaar in zakken van 25 kg

Alvast heel erg bedankt voor de tekeningen.

Sven
kockie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door kockie »

Begin eerst eens te lezen over verschillende types, toepassingen, manieren van werken etc: hier
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Nielvm

Bericht door Nielvm »

Het valt mij op dat de riser vierkantig gemaakt is.
Is dit simpelweg omdat dit eenvoudiger te tekenen was, of zijn er nieuwe inzichten waaruit blijkt dat een achthoek niet echt nodig is?
peterberg
Moderator

Bericht door peterberg »

De tekening met de vierkante riser is een voorbeeld van de eenvoudigste opbouw. Het vierkant is ook zo groot dat een ronde koker van 150 mm diameter er gewoon in past. Het vierkant is dan wel groter maar tegelijkertijd doen de hoeken niet erg mee omdat daar veel werveling in zit waardoor het voordeel van de grotere doorsnede weer teniet wordt gedaan.

De beste riser is rond, sterk isolerend en met zo min mogelijk massa. Rond is niet eenvoudig te maken, achthoekig is een aardige benadering van rond en werkt echt goed. Een vierkante riser is wat minder goed maar werkt, op voorwaarde dat-ie groot genoeg is. Een rechthoek of vierkant die 177 cm2 als doorsnede heeft is gewoon te klein, de dubbele vortex vormt zich daarin maar moeizaam.

Er zijn ook nog wel een paar tekeningen te maken van meer alternatieven. Bijvoorbeeld vierkant gemaakt van dunne vuurvaste stenen op de kant of achthoekig met deze stenen. In al deze gevallen moet er isolatie om de hele riser heen. Er zijn twee uitzonderingen: de riser achthoekig bouwen van isolerende vuurvaste stenen of van vacuum gevormde kokers van vuurvaste superwool deken.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Nielvm

Bericht door Nielvm »

Duidelijk, bedankt voor de uitleg :wink:
sven

Bericht door sven »

peterberg schreef:
De beste riser is rond, sterk isolerend en met zo min mogelijk massa. Rond is niet eenvoudig te maken,
Ik meende een afvoerbuis v dia 150 in een afvoer v 200 mm te steken en deze dan vol te gieten. Zou dat niet lukken?
Laatst gewijzigd door kockie op 24 feb 2016, 17:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote aangepast
peterberg
Moderator

Bericht door peterberg »

Dat vol gieten zal nog wel lukken, maar eenmaal de vuurbeton hard is dan krijg je die buis er met geen paard meer uit zonder de boel te slopen. Die binnenbuis is namelijk recht, zonder een lossing hoek van tenminste 5 graden. En dan nog heb je er een zware dobber aan.
groeten, Peter
holtere

Bericht door holtere »

Aan twee kanten in de lengte doorslijpen met een dun schijfje misschien. De helften weer monteren met rvs draad.
Lijkt mij dat een pijp uit een stuk anders toch gaat scheuren?
sven

Bericht door sven »

Ik heb eens iets gelijkaardigs gedaan met gewoon beton. Binnenbuis in de lengte doorslijpen en nadien mooi inpakken met dik plastic. Na 24 u kan je de binnenbuis draaien in de plastic. Eens dat de buis eruit is kan de plastic er ook uit gehaald worden. Wel geen dagen wachten want dan is het beton te hard om de plastic eruit te krijgen. Buitenbuis ook volgende dag doorslijpen.

Uiteraard heb ik geenverstand van scheurvorming bij verhitting waar holtere naar verwijst...
peterberg
Moderator

Bericht door peterberg »

Vuurbeton is echt een ander materiaal. De sterkte ontwikkeling is stormachtig, het spul wordt heet. In 8 uur bij kamertemperatuur kan een gewone mal gelost worden. In de eerste 24 uur heeft-ie al 90% van zijn uiteindelijke sterkte bereikt.

Het zou kunnen lukken zoals je beschrijft, maar om er een succes van te maken moet je er rekening mee houden dat het spul verschrikkelijk sterk hecht op bijna alles. En oh ja, je hebt beslist een triltafel of iets dergelijks nodig.

Het deel direct achter de poort van een batch box wordt ongelijk aan gewarmd en daar loop je kans op scheuren. Bij de rest hogerop is dat niet het geval, dat zou eventueel ongedeeld kunnen zijn. Ik heb zelf geen ervaring met een ongedeelde riser. De veiligste ongedeelde is eentje met een enkele slit in de lengte richting, dat laat een hoop beweging toe.
groeten, Peter
Joop Voetjes

Bericht door Joop Voetjes »

Hoeveel vuurvast beton nodig,

Peterberg bedankt voor de ontwerpen van de rocket batch box verbrandingskamer, ik heb inmiddels 2 mallen gemaakt voor de verbrandingskamer en 2 voor de riser, hoeveel vuurvast beton, in liters zou ik ongeveer nodig hebben voor de uitvoering met de 150 mm riser
sven

Bericht door sven »

Ik zou denken dat het niet zo moeilijk kan zijn om het volume te bepalen als je reeds de mallen klaar hebt...

Kan je er bvb water in gieten en dat overgieten in emmers?
sven

Bericht door sven »

Welk type beton ga je gebruiken?
Plaats reactie