Veel stokers moeten dagelijks hun houtgestookte installatie opstarten. Zonder resterende gloed van een vorige stookbeurt moet je dus opnieuw aansteken.
Volgens mij heeft iedereen daarvoor een beetje eigen techniek ontwikkeld. Afhankelijk natuurlijk van het soort houtgestookt systeem dat je hebt.
De opstart geeft meestal de meeste problemen. Is het niet voor jezelf om een fatsoenlijk vuur te krijgen, dan is het wel voor de omgeving.
Graag wil ik een draadje opzetten hoe men zijn installatie vanaf koud opstart.
Hoe deed je het eerst en waarom doe je dat nu zoals je dat doet?
Laat ik zelf beginnen:
Ik heb een atmosferisch gietijzeren Attack Houtgestookte cv.
Volgens de handleiding steek je hem zo aan:
Onderin op het rooster wat klein hout met een aanmaakblokje.
Heb je een lekker vuur, dan volledig ketel opvullen en luchtklep vol open totdat je een goed brandend vuur hebt.
Luchtklep instellen op gewenste watertemperatuur en schoorsteenklep zover dicht als de trek toelaat.
Gevolg?: Lekker veel rook
Hoe doe ik het door ervaring (en tips van dit forum):
Ketel volladen met hout.
Bovenop een grote hand houtkrullen (wat in konijnehokken gebruikt wordt), klein hout er bovenop aanbrengen.
Krullen aansteken en onderste asdeur op een kier totdat rookgastemp. van ca 230 graden.
Dan asdeur dicht en luchtregelklep instellen op 90 graden water.
Gevolg?: Wel wat rook aan het begin (maar minder dan eerst), en als ketel na 15-30 minuten op temperatuur gaat komen (boven 60 graden water) een normale beperkte rookpluim.
Dus eigenlijk omgekeerd stoken zoals je dat ook bijv. in een finoven doet.
Reakties en aanvullingen welkom!
Albert