welk buffervat

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
ruspek

welk buffervat

Bericht door ruspek »

Hoi,

ik ben me nu aan het oriënteren op welk type buffervaten ik nodig heb.
Was van de week bij een kachelboer die een Ecoscience systeemvat had staan.
Mooi ding en zou alles kunnen regelen aan invoer en uitvoer zonder extra appendages.
warm water via platenwisselaar, niet via RVS spiraal

Wie kent dit systeem / merk en zijn er eventueel (goede en goedkopere) alternatieven?

Hoe het er nu naar uitziet worden het twee gescheiden systemen (twee aparte wooneenheden nl.)

graag reactie

ruben
holtere

Re: welk buffervat

Bericht door holtere »

Schema?
warm water via platenwisselaar, niet via RVS spiraal
Ik neem aan dat je SWW water bedoelt?
Lijkt me dat een rvs spiraal toch wel erg gemakkelijk, relatief goedkoop èn een goed rendement heeft. Bij keuze vooraf zou ik nooit voor een externe wisselaar gaan!
Kriske
Contacteer:

Bericht door Kriske »

ruben,
Ik ben voorstander voor een zo simpel mogelijke buffer .
Als er dan iets stuk gaat kan je het steeds veranderen zonder een nieuwe buffer te moeten kopen.
JantjeV8

Bericht door JantjeV8 »

Ik zit wel eens op Solarbayer.de te neuzen. Of zoek op het begrip Speichertechnik of zo. Krijg je erg veel info door.
pelletpower

Bericht door pelletpower »

Externe platenwisselaar is zo gek nog niet. Waar een spiraal een 5 m2 heeft zal een externe misschien groter moeten zijn. Soms wordt er dan een extra pomp op de platenww gezet. Dat moet je dan weer niet willen.
Open systemen zijn makkelijk te bouwen. Een epdm zak in geisoleerde bak en voila: buffer. Leg er een ribbel buis in en het is een hygiene buffer. Ligt aan de afweging tijd/ geld. Standaard buffers moeten altijd nageisoleerd worden. Dat hebben we nu wel gezien.
ruspek

Bericht door ruspek »

Ook ik kijk regelmatig op solarbayer.

De buffer van Ecoscience kent twee typen, 1 systeemvat die alles regelt incl pomp etc, daarnaast kan je meerdere buffers aansluiten.
Geen idee welke fabrikanten net zo'n systeem hebben waarbij de buffer alles regelt.
Zoal zonnecollector en/of andere externe warmtebron, uitgifte aan lvt, sww, hotfill, etc

Leek memooie techniek, maar geen idee of t werkt/ betrouwbasr is en prijstechnisch interessant is.
Wouter Gillis

Bericht door Wouter Gillis »

warm water via platenwisselaar, niet via RVS spiraal Wie kent dit systeem / merk en zijn er eventueel (goede en goedkopere) alternatieven?
Wou eerst ook een RVS spiraal, op aanraden van installateur toch voor een friswaterstation (externe platenwisselaar) gegaan icm een "lege" buffer.

Voordeel: je kan de buffer tot de laatste druppel warm water leegtrekken waar je bij een spiraal toch wat liters warm moet overhouden. Ook beter beschermd tegen kalk door temperatuurbegrenzer van bufferwater; ontkalken is verder eenvoudig mocht het toch nodig zijn.

Nadeel: extra (pomp)verbruik, wat duurder, iets langer wachten op sww.

Mijn wisselaar is van "technische alternative", prijs-kwaliteit vrij goed.
Groet Wouter
Wouter Gillis

Bericht door Wouter Gillis »

bijkomend voordeel voor een friswaterstation: kleiner risico op legionella want het leidingwater wordt niet warm gehouden.
groet
Wouter
Plaats reactie