Eénpijpssysteem
Moderator: Moderators
-
ondergronder
Eénpijpssysteem
Hallo iedereen,
Ik heb ontdekt dat mijn verwarming uit een éénpijpssysteem bestaat. Ik heb begrepen uit andere berichten dat STANDAARD de eerste radiator moet openstaan opdat de tweede warmte zou krijgen. Gelukkig voor ons is er een bypass voorzien in het blok onderaan in de radiator. Hierdoor krijgt de tweede radiator steeds warmte ook al is de eerste afgesloten. Hij krijgt dus een mengeling van 50% vers warm water er 50% "kouder" water uit de vorige radiator.
Opdat we toch wat problemen hebben met het warm worden, volgende vraag :
Als de eerste radiator dicht staat, krijgt de 2de radiator dan 100% warm waterdebiet of is het debiet dan beperkt tot 50% doordat de bypass maar de helft rechtstreeks doorstuurt naar de volgende radiator. Met andere woorden hoe werkt juist zo'n bypass-stuk...
Ik heb ontdekt dat mijn verwarming uit een éénpijpssysteem bestaat. Ik heb begrepen uit andere berichten dat STANDAARD de eerste radiator moet openstaan opdat de tweede warmte zou krijgen. Gelukkig voor ons is er een bypass voorzien in het blok onderaan in de radiator. Hierdoor krijgt de tweede radiator steeds warmte ook al is de eerste afgesloten. Hij krijgt dus een mengeling van 50% vers warm water er 50% "kouder" water uit de vorige radiator.
Opdat we toch wat problemen hebben met het warm worden, volgende vraag :
Als de eerste radiator dicht staat, krijgt de 2de radiator dan 100% warm waterdebiet of is het debiet dan beperkt tot 50% doordat de bypass maar de helft rechtstreeks doorstuurt naar de volgende radiator. Met andere woorden hoe werkt juist zo'n bypass-stuk...
-
fireblade
Re: Eénpijpssysteem
Als je radiator dicht staat kan er geen bijmenging van koud water uit de radiator zijn, maar die 50% blokken geven wel meer weerstand in het systeem. Je hebt dan wel 100% warm water, wat als een lus door het blok gaat naar de volgende radiator. Als het systeem goed is berekend moeten de volgende radiatoren steeds groter zijn qua capaciteit omdat het aanvoerwater steeds kouder wordt. Je bypass stuurt alleen de helft warm water door als de radiator open staat.
-
Joepie
Klinkt als een typisch voorbeeld van een installateur/projectontwikkelaar die tegen laagste kosten zoveel mogelijk op korte termijn binnen wil harken. Het resultaat is dan een suboptimaal systeem dat niet rekening houdt met de wensen van de eindgebruiker. Klopt dat?
"You can educate a fool, but you cannot make him think” (Talmud)
-
ondergronder
@Fireblade : Dank je wel voor de snelle reactie. Ik ben niet heel zeker of ik mijn vraag 100% duidelijk heb gesteld. Ik begrijp dat de tweede radiator - wanneer de eerste radiator dichtstaat - 100 % warm water krijgt (geen mengeling), maar krijgt deze ook 100% debiet? Houdt die bypass niet 50% debiet tegen op de één of andere manier (die bedoelt is voor de eerste radiator) ? bv. door de helft van de buis naar de radiator te leiden en de helft naar de volgende radiator.
Of heb je dit mij duidelijk willen maken met "meer weerstand". Dat er dus meer weerstand, meer drukopbouw zal zijn in de leidingen, maar dat de bypass in dit geval wel de +/-100% doorstuurt naar de volgende radiator ?
Sorry als ik jou ongewild zou herhaald hebben
!
@Joepie : je zal wel gelijk hebben, maar ik probeer het beste te maken aangezien het een bestaand gekocht huis is.
Of heb je dit mij duidelijk willen maken met "meer weerstand". Dat er dus meer weerstand, meer drukopbouw zal zijn in de leidingen, maar dat de bypass in dit geval wel de +/-100% doorstuurt naar de volgende radiator ?
Sorry als ik jou ongewild zou herhaald hebben
@Joepie : je zal wel gelijk hebben, maar ik probeer het beste te maken aangezien het een bestaand gekocht huis is.
-
ritsaert snijder
MMm, ik heb een paar jaar geleden in een ruimte ook 8 radiatoren geplaatst met een eenpijpssysteem. Het heeft altijd prima gewerkt. Maar je moet wel weten wat je doet. Inregel mogelijkheden zijn beperkt. Als het 1 ruimte is kan dat vaak ook niet zoveel kwaad. Bij een tweepijps systeem is de verste radiator normaliter ook kouder.Joepie schreef; Klinkt als een typisch voorbeeld van een installateur/projectontwikkelaar die tegen laagste kosten zoveel mogelijk op korte termijn binnen wil harken. Het resultaat is dan een suboptimaal systeem dat niet rekening houdt met de wensen van de eindgebruiker.
groet!
Ritsaert
Ritsaert
-
fireblade
Ondergronder, bij de eerste radiator vanaf de ketel gezien zal het verlies aan debiet wel meevallen, echter bij bv radiator 6 is het water al 5 onderblokken met weerstand gepasseerd, dus houd je veel minder over. Die 50% bij de onderblokken wil zeggen dat deze water doorgeven als de radiator dicht staat zodat er nog circulatie mogelijk is. 100% wil zeggen dat als de radiator dicht staat er geen circulatie mogelijk is, dus alle radiatoren na deze zullen koud blijven. De onderblokken geven dus al het water wat ze aangevoerd krijgen door als de radiator dicht staat, maar door de nauwe boringen in het blok treedt er wel weerstand op. Maar dat wil niet zeggen dat bij een dichte radiator er maar 50% van het water doorgelaten wordt.
Maar wat voor probleem heb je precies met de huidige installatie?
Maar wat voor probleem heb je precies met de huidige installatie?
-
ondergronder
@fireblade. Super bedankt. Ik ben mee.
Het is een beetje complex. Er zijn twee circuits in ons huis met elk een afsluiter. Er zijn dus ook 2 kamerthermostaten. Beneden circuit heeft radiatoren die individueel verbonden zijn met de collector van het benedencircuit. Bovencircuit bestaat uit 2 eenpijps-buizen (50% onderblok) welk elk 2 kamers (badk/slpk en slpk/slpk) verwarmen. De keteltemperatuur (kondenserende ketel buderus 172T50-24 kW) wordt met buitenvoeler bepaald en is AAN/UIT. Beneden thermostaat is een honeywell die tijdsproportioneel werkt. Boven is een honeywell CM zone zodat elke kamer de ketel/klep kan aansturen.
Het probleem is dat de badkamer traag opwarmt (en ook niet zo heel warm wordt). Ik wou zeker weten als de slaapkamer dicht staat, de badkamer niet heel wat minder warmte zou krijgen. Maar uit uw uitleg begrijp ik dat dit niet het geval is. Dus in die richting moet ik niet zoeken.
Volgens mij zijn er meerdere problemen mogelijk :
- verstopping in radiator en/of leiding naar de badkamer/slaapkamer
- gewoon te weinig debiet naar de radiator badkamer
- onevenwicht tussen beide circuits (beneden groter vermogen dan boven + boven eenpijps). Doordat de beneden thermostaat tijdsproportioneel is (6 schakelingen per uur) springt hij naarmate de kamertemperatuur het setpunt bereikt steeds minder aan. En als de kamerthermostaat dan telkens afspringt dan gaat de ketel rap over zijn setpunt en slaat af waardoor boven minder rap warm wordt.
Het is een beetje complex. Er zijn twee circuits in ons huis met elk een afsluiter. Er zijn dus ook 2 kamerthermostaten. Beneden circuit heeft radiatoren die individueel verbonden zijn met de collector van het benedencircuit. Bovencircuit bestaat uit 2 eenpijps-buizen (50% onderblok) welk elk 2 kamers (badk/slpk en slpk/slpk) verwarmen. De keteltemperatuur (kondenserende ketel buderus 172T50-24 kW) wordt met buitenvoeler bepaald en is AAN/UIT. Beneden thermostaat is een honeywell die tijdsproportioneel werkt. Boven is een honeywell CM zone zodat elke kamer de ketel/klep kan aansturen.
Het probleem is dat de badkamer traag opwarmt (en ook niet zo heel warm wordt). Ik wou zeker weten als de slaapkamer dicht staat, de badkamer niet heel wat minder warmte zou krijgen. Maar uit uw uitleg begrijp ik dat dit niet het geval is. Dus in die richting moet ik niet zoeken.
Volgens mij zijn er meerdere problemen mogelijk :
- verstopping in radiator en/of leiding naar de badkamer/slaapkamer
- gewoon te weinig debiet naar de radiator badkamer
- onevenwicht tussen beide circuits (beneden groter vermogen dan boven + boven eenpijps). Doordat de beneden thermostaat tijdsproportioneel is (6 schakelingen per uur) springt hij naarmate de kamertemperatuur het setpunt bereikt steeds minder aan. En als de kamerthermostaat dan telkens afspringt dan gaat de ketel rap over zijn setpunt en slaat af waardoor boven minder rap warm wordt.
-
fireblade
Ondergronder, wat betreft de doorstroming/vermoedelijke verstopping van de badkamerradiator zou ik het benedencircuit geheel afsluiten, en boven alle radiatoren behalve de badkamer, zodat je eventuele verontreinigingen wegspoelt omdat je dan alleen maar circulatie over de badkamerradiator hebt. Wat voor radiator is er, een design radiator of een plaat of ledenradiator, en hoe zijn de leidingen (diameter) aangesloten hierop?
Hoe hoog staat je stooklijn ingesteld, aanvoerwatertemperatuur?
Wat je ook nog kan proberen om als je het vermoeden hebt dat er teveel water naar het benedencircuit gaat deze te knijpen door de afsluiter dichter te draaien, zodat er meer water naar boven kan.
Succes met uitproberen!
Hoe hoog staat je stooklijn ingesteld, aanvoerwatertemperatuur?
Wat je ook nog kan proberen om als je het vermoeden hebt dat er teveel water naar het benedencircuit gaat deze te knijpen door de afsluiter dichter te draaien, zodat er meer water naar boven kan.
Succes met uitproberen!
-
ondergronder
Nog niet helemaal.
Heb zoals je zegt eens "doorgespoeld". Alles lijkt OK. Daar zal het dus niet aan liggen. Radiator badkamer is een gewone plaatradiator.
Ik heb eens als test het 50%-ondeblok in de radiator van de badkamer (eerste radiator in het circuit) vervangen door een 100% onderblok. Nu stroomt al het water verplicht eerst door de badkamer. Radiator erachter (slaapkamer) staat dicht en heeft een 50% blok. De badkamer wordt dan wel veel warmer. Kan ik niet begrijpen, aangezien je zei dat als de radiator erachter (50% blok) dicht zet, er bij een 50% blok (badkamer) toch alle debiet door de eerste gaat, buiten wat weerstand.
Een 50% blok geeft precies toch wel heel veel weerstand. Heb met het pompdebiet al wat gespeeld. Dit geeft ook wel wat invloed op de temperatuur in de badkamer. Denk dat ik naar de badkamer een afzonderlijke leiding zal moeten trekken. Dan komt er toch meer debiet naar de badkamer en is het onevenwicht tussen beneden en boven heel wat minder (eventueel met grotere radiator in badkamer).
Ik heb eens geprobeerd om beneden meer te knijpen, maar dat is niet zo'n goed idee. De ketel kan dan zijn warmte niet meer goed kwijt en gaat vrij snel over zijn setpunt en gaat pendelen. Dit is dan ook weer nadelig voor de badkamer die al traag opwarmt.
Heb zoals je zegt eens "doorgespoeld". Alles lijkt OK. Daar zal het dus niet aan liggen. Radiator badkamer is een gewone plaatradiator.
Ik heb eens als test het 50%-ondeblok in de radiator van de badkamer (eerste radiator in het circuit) vervangen door een 100% onderblok. Nu stroomt al het water verplicht eerst door de badkamer. Radiator erachter (slaapkamer) staat dicht en heeft een 50% blok. De badkamer wordt dan wel veel warmer. Kan ik niet begrijpen, aangezien je zei dat als de radiator erachter (50% blok) dicht zet, er bij een 50% blok (badkamer) toch alle debiet door de eerste gaat, buiten wat weerstand.
Een 50% blok geeft precies toch wel heel veel weerstand. Heb met het pompdebiet al wat gespeeld. Dit geeft ook wel wat invloed op de temperatuur in de badkamer. Denk dat ik naar de badkamer een afzonderlijke leiding zal moeten trekken. Dan komt er toch meer debiet naar de badkamer en is het onevenwicht tussen beneden en boven heel wat minder (eventueel met grotere radiator in badkamer).
Ik heb eens geprobeerd om beneden meer te knijpen, maar dat is niet zo'n goed idee. De ketel kan dan zijn warmte niet meer goed kwijt en gaat vrij snel over zijn setpunt en gaat pendelen. Dit is dan ook weer nadelig voor de badkamer die al traag opwarmt.
-
fireblade
Die blokken geven idd wel veel weerstand, als je de badkamerradiator dicht zet heb je wel de volledige toevoer naar de rest van het systeem bij een 50%blok, behoudens de weerstand. Zet je de badkamerradiator open dan verdeelt deze het water tussen de radiator en de rest van het systeem. Dat de radiator bij een 100% blok veel warmer wordt ligt aan het feit dat er het dubbele aan debiet doorheen gaat. Het is ook moeilijk vast te stellen hoeveel water er precies naar de radiator gaat en hoeveel dat er doorgaat naar de rest van het systeem, als je overal flowmeters tussen zou zetten kan het ook wel op 30/70 zijn of andersom. Het is erg afhankelijk van wat voor een radiator er op dat blok zit, een die veel weerstand geeft, of een met weinig weerstand, water kiest altijd voor de weg met de minste weerstand. Het is idd een goede oplossing om de badkamer zijn eigen aanvoer en retour te geven, dan is dat probleem opgelost. Je hebt dan ook voor de achterliggende radiatoren 1 weerstand minder, de slaapkamer wordt dan de eerste in het rijtje.