Wat is jullie mening over een pelletkachel?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
mro

Wat is jullie mening over een pelletkachel?

Bericht door mro »

Ik zou graag in de woonkamer/keuken (1 ruimte) een kachel plaatsen maar aangezien ik jammergenoeg niet de mogelijkheid zie om een goede schoorsteen te plaatsen zal dit niet lukken met een goeie massakachel.

Een mogelijke tweede keus zou een kleine eenvoudige pelletkachel zijn.
Als coöperant van ecopower kan ik pellets aankopen van eigen productie (+/- lokaal hout).

Het gaat over een leefruimte van ongeveer 60m². Dus ik denk dat een model van pakweg 2 à 3kW voldoende zou moeten zijn (vorig jaar 600m³ aardgasverbruik)

Iemand die een goed merk kan aanbevelen met liefst zo weinig mogelijk fancy opties en ook laag elektra-verbruik?

CV-ketel(10j oud) zou dan enkel nog dienen voor sww. Daarmee bespaar ik dan ook nog een stuk elektriciteitsverbruik van de pompen.
Pietje
Moderator
Contacteer:

Re: Wat is jullie mening over een pelletkachel?

Bericht door Pietje »

Een stalen kachel heeft een goede schoorsteen nodig voor de trek, en voor de hogere afgastemperaturen. Een Rocket stove heeft een schoorsteen nodig, maar een pijp waardoor de rookgassen de woonruimte verlaten. Dus wat dat betreft zou ik denken dat een rocket stove nog niet zo'n gek idee is...

(Er is een voorbeeld van een originele J-shape stove van Ianto Evans, waar de rookgassen op 30cm boven maaiveld horizontaal door de muur komen... )
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
mro

Bericht door mro »

Dus als ik het goed begrijp kan er een rocket gemaakt worden met een muurdoorvoer?
Pietje
Moderator
Contacteer:

Bericht door Pietje »

Ik weet niet hoe het wettelijk geregeld is, en ik weet ook niet of het wenselijk is zo laag je rookgassen te lossen, maar voor de werking ervan zou het moeten kunnen.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
pelletpower

Bericht door pelletpower »

Nou, altijd een schoorsteen maken natuurlijk. Die rookgassen wil je niet tegen je huis/ raam hebben. Eender wat voor kachel, even pijpje langs de muur omhoog voor voldoende hoogte.
Plaats reactie