Nieuwe subsidie regeling op biomassa ketels
Moderator: Moderators
-
jobplas
Nieuwe subsidie regeling op biomassa ketels
Allen, ik vond dit wel een nieuw onderwerp waard.
Brutus Groenus had het ook al genoemd, blijkbaar is er een nieuwe subsidie regeling voor Biomassa ketels sinds 4 januari.
Het idee erachter is om minder fossiele brandstoffen te gebruiken.
Verder is de subidie alleen voor ketels die op de lijst staan, maar die wordt frequent aangevuld (vandaag nieuwe update).
http://www.rvo.nl/sites/default/files/2 ... 202016.pdf
Totaal budget voor 2016 is 70miljoen euro (hoe snel zou die op zijn?).
Brutus Groenus had het ook al genoemd, blijkbaar is er een nieuwe subsidie regeling voor Biomassa ketels sinds 4 januari.
Het idee erachter is om minder fossiele brandstoffen te gebruiken.
Verder is de subidie alleen voor ketels die op de lijst staan, maar die wordt frequent aangevuld (vandaag nieuwe update).
http://www.rvo.nl/sites/default/files/2 ... 202016.pdf
Totaal budget voor 2016 is 70miljoen euro (hoe snel zou die op zijn?).
200m2 woonboerderij, Dovre 450, LTV verwarming dmv Atmos 30kw, geen aardgas, negatieve energierekening, 5100Wp Solar Frontier, Varkentjes, kippetjes, moestuin.
-
Ingir
Re: Nieuwe subsidie regeling op biomassa ketels
Met een gemiddeld subsidiebedrag van zeg € 1.400 kunnen maximaal 50.000 gezinnen gelukkig gemaakt worden met matig renderende apparaten. Dat is 0,67% van alle huishoudens... ofwel een grijpstuiver om de duurzaamheidsschijn op te houden. Vergelijk die eenmalige 70M met de 3.500M die jaarlijks wordt toegezegd aan de bilmaatjes van Ed Nijpels... in 2016 zelfs 8.000M.
-
jobplas
Iets te snel denk ik....Ingir schreef:Met een gemiddeld subsidiebedrag van zeg € 1.400 kunnen maximaal 50.000 gezinnen gelukkig gemaakt worden met matig renderende apparaten. Dat is 0,67% van alle huishoudens... ofwel een grijpstuiver om de duurzaamheidsschijn op te houden. Vergelijk die eenmalige 70M met de 3.500M die jaarlijks wordt toegezegd aan de bilmaatjes van Ed Nijpels... in 2016 zelfs 8.000M.
Dit bedrag zou de komende 4 jaar verstrekt worden als subsidiepot, daarnaast is het bedrag voor een vergasser minimaal 3200 euro subsidie. Bij de grootste ketels loopt het op naar 80 euro subsidie per KW.
Ik moet zeggen dat de merken die op de lijst staan, mij niet bekend voorkomen.
Ben wel met je eens dat dit soort subsidies niet nodig zouden moeten zijn, maar ik ben ook niet te beroerd om er gebruik van te maken.
200m2 woonboerderij, Dovre 450, LTV verwarming dmv Atmos 30kw, geen aardgas, negatieve energierekening, 5100Wp Solar Frontier, Varkentjes, kippetjes, moestuin.
-
Ingir
Ik overweeg een L/W-warmtepomp ter vervanging van mijn gasketel maar heb geen behoefte om nu al die investering te doen zolang de gasketel het nog prima doet. Voor mij komt deze subsidie zo'n 5 jaar te vroeg.
- Paul Joosten
- Contacteer:
Mijn houtgestookte fornuis zorgt er weliswaar voor dat ik helemaal geen gas meer nodig heb voor de verwarming, maar alleen wanneer ik 'm regelmatig een blokje voer. Rond de jaarwisseling was ik een weekje weg en om mijn huis op een minimumtemperatuur te houden was er toch zo'n 50 kuub gas nodig. De komende jaren gaan we wel vaker voor kortere of langere tijd weg en eigenlijk wil ik helemaal van het gas (en bijbehorend vastrecht) af. Ik had dus al eens naar wat pelletkachels gekeken. Voor mij komt de subsidie dus mooi op tijd. Hopelijk wordt de apparatenlijst snel flink langer zodat de concurrentie de prijs wat kan drukken.
Helaas was ik wel net te snel met het vorig jaar laten verwijderen van 70 m2 asbest golfplaten van mijn schuur. Daar kan je vanaf begin dit jaar ook subsidie voor krijgen, €4,50/m2. Dekt lang niet alle kosten is mijn ervaring maar het zou toch leuk meegenomen zijn.
Helaas was ik wel net te snel met het vorig jaar laten verwijderen van 70 m2 asbest golfplaten van mijn schuur. Daar kan je vanaf begin dit jaar ook subsidie voor krijgen, €4,50/m2. Dekt lang niet alle kosten is mijn ervaring maar het zou toch leuk meegenomen zijn.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
- kockie
- Site Admin
- Contacteer:
Linkje?Paul Joosten schreef:Daar kan je vanaf begin dit jaar ook subsidie voor krijgen, €4,50/m2.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
-
JantjeV8
Volgens mij loopt er een combinatiesubsidie: Asbest er af, pv er op.
- kockie
- Site Admin
- Contacteer:
JantjeV8 schreef:Volgens mij loopt er een combinatiesubsidie: Asbest er af, pv er op.
Die is alleen maar geschikt voor "mega" stallen. En daarbij, ik heb al genoeg PV.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
- Paul Joosten
- Contacteer:
Klopt, de regeling voor boerendaken bestaat al geruime tijd, maar het eind daarvan komt in zicht. De nieuwe regeling voor particulieren staat o.a. hier.
-
jobplas
Heb even zitten zoeken door de lijst met ketels, maar dit is vooral Duits en Oostenrijks materiaal. Er lijken weinig dealers van deze merken in Nederland te zijn. Daarnaast zijn deze ketels alles behalve goedkoop. Het zou mooi zijn als de oost europese ketels ook op de lijst terrecht komen.
Er staan ook houtsnipper ketels tussen, snippers krijg ik gratis van de buurman, nu nog uitzoeken hoe ik die droog krijg..
Er staan ook houtsnipper ketels tussen, snippers krijg ik gratis van de buurman, nu nog uitzoeken hoe ik die droog krijg..
-
Brutus Groenus
Er staan ook ketels op van HSV, hiervan heb je een complete set vanaf € 4850.- en daar gaat dan €3200.- subsidie van af. Dus dan heb je een biomassaketel voor 1650.- , als je dan zelf gaat installeren komen er maar geringe kosten bij voor wat buiswerk, afvoer e.d.
- Word geen slaaf van je bezit -
- Paul Joosten
- Contacteer:
Ik ben een en al oor! Kan helaas geen aanbieding vinden. Zit nog wel een addertje onder het gras: alles moet binnen drie maanden na aankooporder werkend aangesloten zijn en mag minimaal een jaar na de subsidieaanvraag ook niet weer verwijderd worden. Als DHZ'er is het dus zaak om goed te plannen, zoveel mogelijk voorwerk al gereed hebben voordat je de ketel bestelt en dan fluks installeren en aan de praat krijgen.
Snap trouwens het verschil niet (behalve dan dat het veel subsidie scheelt!) tussen de apparaten in de lijst van pelletkachels en de kennelijk op pellets te stoken biomassaketels in de andere lijst. Wie heeft daar kijk op?
Snap trouwens het verschil niet (behalve dan dat het veel subsidie scheelt!) tussen de apparaten in de lijst van pelletkachels en de kennelijk op pellets te stoken biomassaketels in de andere lijst. Wie heeft daar kijk op?
-
Brutus Groenus
Volgens mij is het zelf zo dat je de subsidie pas aan kán vragen aks de installatie werkend is.
Zie de voorwaarden.
Voorwaarden voor particulieren
U heeft het apparaat na 1 januari 2016 aangeschaft
Binnen 3 maanden na het sluiten van de koopovereenkomst heeft u een subsidieaanvraag ingediend
U heeft de investering al gedaan voordat u een subsidieaanvraag doet. Dat betekent dat het apparaat bij aanvraag van de subsidie al is betaald, geïnstalleerd en in gebruik genomen
Het apparaat is nieuw aangeschaft en u heeft een betaalbewijs. Het is uw eigendom
Het apparaat is in Nederland geïnstalleerd
U mag het apparaat niet binnen een jaar na de datum van de beslissing verwijderen
Zie de voorwaarden.
Voorwaarden voor particulieren
U heeft het apparaat na 1 januari 2016 aangeschaft
Binnen 3 maanden na het sluiten van de koopovereenkomst heeft u een subsidieaanvraag ingediend
U heeft de investering al gedaan voordat u een subsidieaanvraag doet. Dat betekent dat het apparaat bij aanvraag van de subsidie al is betaald, geïnstalleerd en in gebruik genomen
Het apparaat is nieuw aangeschaft en u heeft een betaalbewijs. Het is uw eigendom
Het apparaat is in Nederland geïnstalleerd
U mag het apparaat niet binnen een jaar na de datum van de beslissing verwijderen
- Word geen slaaf van je bezit -
- Paul Joosten
- Contacteer:
Die aanvraag moet binnen drie maanden na aankoop en dan moet de zaak ook al draaien. Kortom je hebt minder dan drie maanden de tijd om alles aan te sluiten als je het zelf doet, voorwerk is dus raadzaam...
-
jobplas
Ik wilde het toch even melden: 7 april alles afbetaald aan leverancier.
10 april subsidie aanvraag ingelegd.
31 Mei bevestiging dat subsidie is toegekend.
7 Juni volledige bedrag op rekening
Ik ben nog wel dagelijks bezig met het "optimaliseren" van de installatie.
10 april subsidie aanvraag ingelegd.
31 Mei bevestiging dat subsidie is toegekend.
7 Juni volledige bedrag op rekening
Ik ben nog wel dagelijks bezig met het "optimaliseren" van de installatie.