Off-grid met een biomassaketel
Moderator: Moderators
-
Brutus Groenus
Off-grid met een biomassaketel
Wij hebben afgelopen Augustus een vrijstaand woonhuis van 150m2 / 600m3 gekocht (matig geïsoleerd).
Hier hebben we, vrijwel zonder ons ook maar ergens in te verdiepen, een Jacobus 9 houtkachel geïnstalleerd om wat minder afhankelijk te zijn van het gasnetwerk. Op zich is de Jacobus een prima kachel, hij brand goed, ziet er leuk uit en is zeker sterk genoeg om de woonkamer en keuken te verwarmen. Je kunt er basic op koken en warm water op maken. Hout sprokkelen is gratis dus in geval van een échte crisis kunnen we ons zeker redden.
Toch heeft de houtkachel (zonder échte crisis) voor ons een aantal beperkingen, de slaapkamers, badkamer en andere vertrekken blijven namelijk steenkoud zonder het bijstoken met de cv ketel. Warmte verplaatsen dmv ventilatie werkt niet echt (lees: viewtopic.php?f=3&t=5395 ).
Ook geeft de houtkachel ons geen SWW, ik heb overwogen dit op te vangen met een zonneboiler (lees: viewtopic.php?f=3&t=5403 ) , nadeel hiervan is dat je geen constante stroom warm water hebt, een of twee dagen bewolking en de gasketel moet weer branden. Een dergelijk systeem kost rond de € 3000 / 4000.- maar je word hiermee maar erg gering onafhankelijk.
Om toch helemaal onafhankelijk van het gasnetwerk te raken komt nu het idee naar boven om een biomassaketel te installeren. Er kan gekozen worden uit een pallet variant (afhankelijk van de pallet boer/industrie), snipper ketel, een stukhout gestookte (in geval van crisis toch te stoken) of een combi hiervan.
Voorkeur bij mij gaat uit naar een ketel waar stukhout in kan, omdat ik dan ook sprokkel/gratis hout kan stoken.
Koken doen we binnenkort elektrisch via zelf opgewekte stroom.
Er komt binnenkort centraal in de woning op de begane vloer (nehobo) een kamer van 2.5x2.5m vrij, hier lopen al cv leidingen, afvoer is te realiseren(er zit al een badkamer ventilator afvoer) . Hier zou de ketel (denk ik) dus mooi kunnen staan.
Ik heb al een beetje rond gekeken en er zijn tal van merken, waarvan ik niet weet welke goed of slecht zijn. ökoFEN , Gilles , Herz, Hargassner , zomaar een greep uit de subsidielijst van RVO.nl
Prijzen zijn al helemaal niet te vinden, maar gezien de riante subsidies die worden gegeven lijken ze niet goedkoop (?).
Ik hoef niet de Nefit onder de biomassaketels, ik ben ook blij met een Vaillant of Intergas kwaliteit ketel.
Hieronder wat vragen waar jullie me hopelijk mee kunnen helpen.
- Kun je met een biomassaketel en elektrisch koken werkelijk van het gas af?
- Hoeveel kW moet de ketel ongeveer hebben? 20kW? 75kW?
200kW?
- Wat zijn jullie ervaringen met een biomassaketel en welke zouden jullie aanschaffen?
- Weten jullie prijzen of waar kan ik deze vinden?
- Ingewikkelde installatie of zelf te doen? Houtkachel kan ik zelf installeren, een palletkachel ook wel lijkt me dan.
Alvast bedankt!
Hier hebben we, vrijwel zonder ons ook maar ergens in te verdiepen, een Jacobus 9 houtkachel geïnstalleerd om wat minder afhankelijk te zijn van het gasnetwerk. Op zich is de Jacobus een prima kachel, hij brand goed, ziet er leuk uit en is zeker sterk genoeg om de woonkamer en keuken te verwarmen. Je kunt er basic op koken en warm water op maken. Hout sprokkelen is gratis dus in geval van een échte crisis kunnen we ons zeker redden.
Toch heeft de houtkachel (zonder échte crisis) voor ons een aantal beperkingen, de slaapkamers, badkamer en andere vertrekken blijven namelijk steenkoud zonder het bijstoken met de cv ketel. Warmte verplaatsen dmv ventilatie werkt niet echt (lees: viewtopic.php?f=3&t=5395 ).
Ook geeft de houtkachel ons geen SWW, ik heb overwogen dit op te vangen met een zonneboiler (lees: viewtopic.php?f=3&t=5403 ) , nadeel hiervan is dat je geen constante stroom warm water hebt, een of twee dagen bewolking en de gasketel moet weer branden. Een dergelijk systeem kost rond de € 3000 / 4000.- maar je word hiermee maar erg gering onafhankelijk.
Om toch helemaal onafhankelijk van het gasnetwerk te raken komt nu het idee naar boven om een biomassaketel te installeren. Er kan gekozen worden uit een pallet variant (afhankelijk van de pallet boer/industrie), snipper ketel, een stukhout gestookte (in geval van crisis toch te stoken) of een combi hiervan.
Voorkeur bij mij gaat uit naar een ketel waar stukhout in kan, omdat ik dan ook sprokkel/gratis hout kan stoken.
Koken doen we binnenkort elektrisch via zelf opgewekte stroom.
Er komt binnenkort centraal in de woning op de begane vloer (nehobo) een kamer van 2.5x2.5m vrij, hier lopen al cv leidingen, afvoer is te realiseren(er zit al een badkamer ventilator afvoer) . Hier zou de ketel (denk ik) dus mooi kunnen staan.
Ik heb al een beetje rond gekeken en er zijn tal van merken, waarvan ik niet weet welke goed of slecht zijn. ökoFEN , Gilles , Herz, Hargassner , zomaar een greep uit de subsidielijst van RVO.nl
Prijzen zijn al helemaal niet te vinden, maar gezien de riante subsidies die worden gegeven lijken ze niet goedkoop (?).
Ik hoef niet de Nefit onder de biomassaketels, ik ben ook blij met een Vaillant of Intergas kwaliteit ketel.
Hieronder wat vragen waar jullie me hopelijk mee kunnen helpen.
- Kun je met een biomassaketel en elektrisch koken werkelijk van het gas af?
- Hoeveel kW moet de ketel ongeveer hebben? 20kW? 75kW?
200kW?
- Wat zijn jullie ervaringen met een biomassaketel en welke zouden jullie aanschaffen?
- Weten jullie prijzen of waar kan ik deze vinden?
- Ingewikkelde installatie of zelf te doen? Houtkachel kan ik zelf installeren, een palletkachel ook wel lijkt me dan.
Alvast bedankt!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- Word geen slaaf van je bezit -
- kockie
- Site Admin
- Contacteer:
Re: Off-grid met een biomassaketel
Ik ben het al een heel tijdje (al weer 2 jaar zie ik). Stroom heb je nog wel nodig, evenals hout (veel hout) en toegang tot onderdelen, mocht er iets stuk gaan.Brutus Groenus schreef:- Kun je met een biomassaketel en elektrisch koken werkelijk van het gas af?
Wat je maar wilt. Met oplopend vermogen worden de ketels groter en heb je een grotere buffer nodig (vuistregel: 50-100 liter per kW vermogen van de ketel bij een vergasser). Wil je een buffer kunnen "laden" dan heb je meer capaciteit nodig dan dat je verbruikt. Heb je een warmteverliesberekening van je huis, of heb je een idee hoeveel vermogen je ketel nu heeft? Lees eens een paar dagen de gasmeter af, dan kun je zien hoeveel vermogen je nu werkelijk verbruikt.Brutus Groenus schreef:Hoeveel kW moet de ketel ongeveer hebben? 20kW? 75kW? 200kW?
Iedereen kan alleen vertellen over zijn of haar eigen ketel. Ik heb zelf een burnit-pyroburn en ben daar na wat aanpassingen redelijk tevreden over. Hij lijkt goed te branden, heb maar zelden rook, maar het is wel een beetje een budget model, maar daarover hoor je me niet zeuren, want ik heb 'm ook voor weinig geld kunnen aanschaffen.Brutus Groenus schreef:- Wat zijn jullie ervaringen met een biomassaketel en welke zouden jullie aanschaffen?
Voor indicaties kun je altijd ebay.de gebruikenBrutus Groenus schreef:- Weten jullie prijzen of waar kan ik deze vinden?
Ingewikkeld is natuurlijk erg subjectief. ik heb een gedeelte zelf gedaan, maar ben ook geholpen door een forum-crack en een ex-forum-crack. Als je kunt fitten en nauwkeurig kunt werken is het niet moeilijk, kost alleen veel tijd. Ik heb overigens mijn buren geholpen om een zelfde installatie op te zetten. Zij hebben ook het een en ander aan flex-pijp gebruikt. Dat maakt de installatie wel een stuk simpeler.Brutus Groenus schreef:- Ingewikkelde installatie of zelf te doen? Houtkachel kan ik zelf installeren, een palletkachel ook wel lijkt me dan.
Om Dutch John maar even voor te zijn, je verlegt met een houtcv je afhankelijkheid van de gasleverancier naar de leverancier van de ketel(onderdelen), je elektrische installatie en houtleverancier(s)
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
-
Brutus Groenus
Gaaf!kockie schreef: Ik ben het al een heel tijdje (al weer 2 jaar zie ik).
Ik heb geen idee hoeveel vermogen de huidige ketel geeft, het is een Nefit Ecomline HR Excellent CW4, als ik moet gokken zou ik zeggen 30kW. Warmteverliesberekening heb ik niet helaas, gasverbruik is lastig denk ik i.v.m. gebruik houtkachel voor 80% van de verwarming, afgelopen 5 maand 400m3 verbruikt, dus 80m3 per maand ongeveer.kockie schreef: Wat je maar wilt. Met oplopend vermogen worden de ketels groter en heb je een grotere buffer nodig (vuistregel: 50-100 liter per kW vermogen van de ketel bij een vergasser). Wil je een buffer kunnen "laden" dan heb je meer capaciteit nodig dan dat je verbruikt. Heb je een warmteverliesberekening van je huis, of heb je een idee hoeveel vermogen je ketel nu heeft? Lees eens een paar dagen de gasmeter af, dan kun je zien hoeveel vermogen je nu werkelijk verbruikt.
50-100ltr per Kw zeg je (boilerketel neem ik aan?), dus dat is voor een 40kW ketel 2000 - 4000 Ltr buffer. Is dat niet mega veel? Ik denk niet dat mijn vloer zo'n grote buffer kan dragen.
Burnit is dan ook toevallig de enige ketel waarvan ik een prijs heb kunnen vinden, en deze is lager dan de subsidie die je krijgt op andere ketelskockie schreef: Iedereen kan alleen vertellen over zijn of haar eigen ketel. Ik heb zelf een burnit-pyroburn en ben daar na wat aanpassingen redelijk tevreden over. Hij lijkt goed te branden, heb maar zelden rook, maar het is wel een beetje een budget model, maar daarover hoor je me niet zeuren, want ik heb 'm ook voor weinig geld kunnen aanschaffen.
De Burnit Alpha houtvergasser 40 / 50 kW komt met een 2000Ltr buffervat.
Ik zal even rondneuzen op Ebay.
Ik had al wel wat prijzen gevonden van een volledig automatisch pallet ÖkoFEN systeem (€ 15.000.-
Fitten is makkelijk en nauwkeurig werken kan iedereen met gezond geduld, ik leg nu een badkamer aan met flexbuis.kockie schreef: Ingewikkeld is natuurlijk erg subjectief. ik heb een gedeelte zelf gedaan, maar ben ook geholpen door een forum-crack en een ex-forum-crack. Als je kunt fitten en nauwkeurig kunt werken is het niet moeilijk, kost alleen veel tijd. Ik heb overigens mijn buren geholpen om een zelfde installatie op te zetten. Zij hebben ook het een en ander aan flex-pijp gebruikt. Dat maakt de installatie wel een stuk simpeler.
Is er online misschien een blog/forum met een installatie reportage toevallig? Dat geeft vaak een duidelijk beeld.
Klopt, maar in geval van crisis ben ik nog steeds onafhankelijk door mijn houtkachel (die blijft). Hout kun je altijd wel krijgen, luxe hout kun je kopen en gratis hout kun je sprokkelen.kockie schreef: Om Dutch John maar even voor te zijn, je verlegt met een houtcv je afhankelijkheid van de gasleverancier naar de leverancier van de ketel(onderdelen), je elektrische installatie en houtleverancier(s)
- kockie
- Site Admin
- Contacteer:
Er staan op dit forum meerdere verslagen van mensen met een houtgestookte installatie. Bijvoorbeeld Bufferboost heeft het een en ander gedocumenteerd (woonde hij niet in Groningen?), ik zelf heb het een en ander opgetekend op dit forum. Hier staat nog veel meer. Wel even zoeken en wat leesvoer...
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
-
Brutus Groenus
Bedankt!
Ik ga het even doorlezen!
Ik ga het even doorlezen!
- Pietje
- Moderator
- Contacteer:
Ik vermoed dat de eerste investeringen het best in isolatie gestoken kunnen worden...
Warmtebehoefte naar beneden snijdt aan twee kanten: minder energiekosten en minder installatie (kosten). (De echte winst zit natuurlijk in het vergroten van onafhankelijkheden, maar daarvoor zijn nog een paar stappen meer nodig om echt zoden aan de dijk te zetten)
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
-
mro
Ik zou op het eerste zicht ook zeggen: eerst isoleren en eventueel modulair compartimenteren (zomer/winterruimte).
400m³ aardgas in 5 maand vind ik wel veel als je zegt dat het grootste deel warmte van een houtkachel komt. Ik heb 600m³ in een jaar zonder enige andere verwarming.
400m³ aardgas in 5 maand vind ik wel veel als je zegt dat het grootste deel warmte van een houtkachel komt. Ik heb 600m³ in een jaar zonder enige andere verwarming.
- kockie
- Site Admin
- Contacteer:
Daarom nogmaals: schrijf de komende dagen eens iedere dag de meterstand van de gasmeter op. Dat zegt veel meer dan een lang gemiddelde.
-
Dutch John
Een Engelse range cooker kan ook. Dan kun je koken, ruimte verwarmen, SWW maken en met de grotere uitvoeringen ook nog een paar radiatoren bedienen. En dat alles zonder elektriciteit. Als je tenminste een Nederlandse installateur kunt vinden, die kundig en bereid is om in thermosifon te werken.
Als je van het aardgas af wilt, moet je ook anders naar elektriciteit gaan kijken. Nu zijn beide een soort van eerste levensbehoefte. Iemand die bereid is om afscheid van gas te nemen, zal stroom dan als een misbare luxe moeten gaan beschouwen om het plaatje eerlijk te houden.
Groet,
DJ
Als je van het aardgas af wilt, moet je ook anders naar elektriciteit gaan kijken. Nu zijn beide een soort van eerste levensbehoefte. Iemand die bereid is om afscheid van gas te nemen, zal stroom dan als een misbare luxe moeten gaan beschouwen om het plaatje eerlijk te houden.
Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
-
Brutus Groenus
Isoleren gaat ook zeker gebeuren!Pietje schreef:Ik vermoed dat de eerste investeringen het best in isolatie gestoken kunnen worden...Warmtebehoefte naar beneden snijdt aan twee kanten: minder energiekosten en minder installatie (kosten). (De echte winst zit natuurlijk in het vergroten van onafhankelijkheden, maar daarvoor zijn nog een paar stappen meer nodig om echt zoden aan de dijk te zetten)
Afgelopen maand 140 m2 spouw geïsoleerd, de vloer en het dak word nog gedaan, als het glas is nu dubbel en er komen muurkasten op de grote ramen in het woongedeelte.
De 400m3 komt nu van het bijverwarmen in de nacht, slaapkamers af en toe verwarmen met de cv , koken, douchen e.d.
Ik zal ongeveer op 750/800 m3 per jaar uit komen is berekend, en dat met vrijwel iedere dag stoken (daar ben je toch heel wat uurtjes mee bezig op een dag).
Electriciteitsnet is nu nog via het net, maar de hoop is dit ook ooit eens los te koppelen. Maar hiervoor wil ik de accu technieken nog even afwachten (Tesla?).
Ik zal proberen de komende dagen het gasverbruiker te noteren.
Een Engelse Range is ook zeker een leuk ding, ben alleen bang dat het nooit het gemak in gebruik kan halen t.o.v. een vergasser. Ik neem aan dat je deze vaker dan 1x per dag moet vullen met een lading hout?
Dan word de nacht overbruggen namelijk weer lastig, een probleem welke ik nu ook heb. Ik ben dus echt op zoek naar een systeem welke de cv ketel kan vervangen.
Gisteravond heb ik een site gevonden die complete sets van HSV vergassers te koop aanbied. Een 25kW ketel en 1500ltr buffer kost daar 5300,- (incl alle onderdelen, excl. aansluiten/materialen) en daar gaat dan 3200,- subsidie van af. Zo word het dus een erg geringe investering, en voor mij dus prima te doen.
Misschien loop ik op de zaken vooruit, maar is er iets te zeggen over de kwaliteit van HSV?
- Pietje
- Moderator
- Contacteer:
Tesla is vooral bezig eigen aandelenwaarde omhoog te werken door niet-onderbouwde hoop op betere accu's te verspreiden. Oftewel: reken er zeker niet op....Brutus Groenus schreef:Electriciteitsnet is nu nog via het net, maar de hoop is dit ook ooit eens los te koppelen. Maar hiervoor wil ik de accu technieken nog even afwachten (Tesla?).
Naarmate je huis beter geisoleerd is, wordt dit probleem kleiner. Een massakachel kan ook goed warmte bufferen en gedurende de nacht afgeven. En die is iets goedkoper dan waar je nu mee aankomt...Brutus Groenus schreef:Dan word de nacht overbruggen namelijk weer lastig, een probleem welke ik nu ook heb.
Ik heb me laten vertellen dat deze "subsidie" geen subsidie is, maar een lening. Met rente. Kijk dat even goed na!Brutus Groenus schreef: en daar gaat dan 3200,- subsidie van af.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
- kockie
- Site Admin
- Contacteer:
Mijn afscheid van het gas is voornamelijk een financiële ingeving. Met daarbij wel in het achterhoofd het verminderde gebruik van fossiele brandstoffen. Bij mij is de vergasser de enige redelijke mogelijkheid om 2 woningen te verwarmen met houtstook. Dat zou met een massakachel bij de buren een stuk lastiger zijn. Niet dat het niet kan, maar het is niet gewenst. Misschien op een later tijdstip nog eens.Dutch John schreef:Als je van het aardgas af wilt, moet je ook anders naar elektriciteit gaan kijken. Nu zijn beide een soort van eerste levensbehoefte. Iemand die bereid is om afscheid van gas te nemen, zal stroom dan als een misbare luxe moeten gaan beschouwen om het plaatje eerlijk te houden.
-
Brutus Groenus
klopt, maar dan verwarm ik nog steeds enkel de woonkamer en keuken, de slaapkamers (ook begane grond) worden hier steenkoud zonder bijverwarmen, en dan vriest het nog niet eens goed. Bij een passiefhuis zou dit vast wel mooi werken maar om onze woning naar een dergelijke isolatie standaard te krijgen zijn we vele tienduizenden euro's verder.Pietje schreef:
Naarmate je huis beter geisoleerd is, wordt dit probleem kleiner. Een massakachel kan ook goed warmte bufferen en gedurende de nacht afgeven. En die is iets goedkoper dan waar je nu mee aankomt...
Ook wil ik graag een all-in oplossing, verwarming en SWW uit een apparaat. Die niet weersafhankelijk is zoals een zonneboiler.
Deze subsidie is gewoon een subsidie, ketel installeren, bon inleveren en geld terug krijgen. Zo heb ik het begrepen.Pietje schreef:Ik heb me laten vertellen dat deze "subsidie" geen subsidie is, maar een lening. Met rente. Kijk dat even goed na!Brutus Groenus schreef: en daar gaat dan 3200,- subsidie van af.
Er word nergen gesproken over en lening en/of rente (voor zover ik heb kunnen vinden op de sites van de overheid)...
-
Dutch John
Een houtgestookte range is vooral iets voor mensen die graag stoken, graag koken en de hele dag thuis zijn. De slechtste cookers stapel je een paar keer per dag vol hout, terwijl de beste elk half uur om een paar houtjes vraagt. Bij een fornuis is dat helaas niet anders, omdat je een constant warmteaanbod wilt. Als je één keer per dag wilt stoken, is een range de verkeerde keuze.
Tesla is een wonderlijk bedrijf. Heeft nog nooit winst gemaakt en verwacht dat de eerste 5 jaar ook niet te gaan doen. Verder heeft oppergod Musk onhaalbare fantasieën, maar wordt door volgelingen op handen gedragen als een sekteleider.
Groet,
DJ
Tesla is een wonderlijk bedrijf. Heeft nog nooit winst gemaakt en verwacht dat de eerste 5 jaar ook niet te gaan doen. Verder heeft oppergod Musk onhaalbare fantasieën, maar wordt door volgelingen op handen gedragen als een sekteleider.
Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
-
Brutus Groenus
Er zojuist achter gekomen dat een Nehobo vloer 500Kg p/m2 mag dragen.
Dan lijkt me een 1500ltr buffertank niet mogelijk. (?)
Dan lijkt me een 1500ltr buffertank niet mogelijk. (?)