rocket voor grootkeuken
Moderator: Moderators
-
Gilles van Durme
rocket voor grootkeuken
Goede avond,
Ik ben nieuw hier, heb wat kleine experimenten met rocket en sawdust rocket achter de rug, met als doel aardappellen te koken voor mij(n varkens.)
Na wat geknutsel kom ik telkens weer op gas uit...
Nieuwe poging;
Ik zou graag een gravity feed pellet rocket stove bouwen, om een kookpot diameter 1 meter, inhoud 500/600 liter te verwarmen/koken.
Zijn er "standaard" rockets ontwerpen hiervoor?
welke type rocket zou hier best voor dienen?
welke berekeningen zijn van toepassing aangaande vermogen?
waar op jullie forum kan ik terecht voor vragen, plannen, feedback,...
Alvast bedankt
Gilles
Ik ben nieuw hier, heb wat kleine experimenten met rocket en sawdust rocket achter de rug, met als doel aardappellen te koken voor mij(n varkens.)
Na wat geknutsel kom ik telkens weer op gas uit...
Nieuwe poging;
Ik zou graag een gravity feed pellet rocket stove bouwen, om een kookpot diameter 1 meter, inhoud 500/600 liter te verwarmen/koken.
Zijn er "standaard" rockets ontwerpen hiervoor?
welke type rocket zou hier best voor dienen?
welke berekeningen zijn van toepassing aangaande vermogen?
waar op jullie forum kan ik terecht voor vragen, plannen, feedback,...
Alvast bedankt
Gilles
-
ritsaert snijder
Re: rocket voor grootkeuken
Je zou hier een hele forse RBB voor kunnen gebruiken. Weet je hoeveel Kw je gebruikt in gas? Of dat het lukt om er een pellet feeder op te zetten weet ik niet. Dat lijkt me duur.
Die hele grote RBB is niet zo moeilijk te bouwen. Heb je al iets waar die pan in staat?
Misschien kan je wel een vuurkamer bouwen waar je gewoon hele pallets in kan schuiven.
Die hele grote RBB is niet zo moeilijk te bouwen. Heb je al iets waar die pan in staat?
Misschien kan je wel een vuurkamer bouwen waar je gewoon hele pallets in kan schuiven.
groet!
Ritsaert
Ritsaert
-
holtere
Dit is misschien een idee? Tis een bedenksel van Peter van de Berg die ook de batchrocket heeft ontwikkeld. Het is een Leidsche stoof!
https://www.youtube.com/watch?v=uPzMUTV0j90
Maar dan een beetje groter
https://www.youtube.com/watch?v=uPzMUTV0j90
Maar dan een beetje groter
-
Gilles van Durme
goede avond;
tijd om erbij te staan en hout aan te sjouwen heb ik niet , vandaar idee auto pellet feeder.
bedoel je met duur de kost van de pellets of iets anders?
de kost van de pellets neem ik er graag bij als het op die manier lowtech automatisch kan.
Hoeveel gas ik nu verstook weet ik niet, hoewel;
Mijn huidige opstelling=
een inox dubbelwandige bain marie zonneboiler, onderaan opengeslepen zodat de vlammen van de gasbrander aan de binnenste kuip kunnen van ongeveer 120 kg aardappelen+water. totaal 150liter schat ik.
de buitenste mantel dient vooral als windscherm.
het geheel op een kantelbare as zoals een betonmolen om het vullen en ledigen te vergemakkelijken.
de gasbrander hangt onderaan met bijhorend windscherm aan de kookpot geschroefd, met een fles van 18 kg kook ik ongeveer 8 a 10 keer 120 kg aardappelen gaar (op 3u30 bij 15°C ongeveer)
nadelen; te klein voor huidige volumes, arbeidsintensief laden en lossen, fosiel.
op naar beter;
een hele grote RBB;
RBB=?
zijn daar technische tekeningen van te vinden?
opschaalbaar
in geval van een opbouw uit vuurvaste stenen, zou dit op een onderstel te bouwen zijn zodat ik de stove eens kan verzetten?
Ik heb beschikking over een manitou met kistenkantelaar. Daarmee plan ik de kookpot te vullen met afvalaardappelen.
En de kookpot leeg te maken achteraf, maw de kookpot die op de RBB? komt, steunt netjes op 3 of 4 poten en til ik met de manitou op om leeg te maken.
link naar de video;
vormt de kookpot daar de bovenkant/deksel van de naverbrandingsruimte boven de riser?
Hoe vangt de kookpot maximaal warmte zonder de rocket zijn optimale verbranding nadelig te beinvloeden?
Alvast bedankt voor jullie eerste inbreng!!!
tijd om erbij te staan en hout aan te sjouwen heb ik niet , vandaar idee auto pellet feeder.
bedoel je met duur de kost van de pellets of iets anders?
de kost van de pellets neem ik er graag bij als het op die manier lowtech automatisch kan.
Hoeveel gas ik nu verstook weet ik niet, hoewel;
Mijn huidige opstelling=
een inox dubbelwandige bain marie zonneboiler, onderaan opengeslepen zodat de vlammen van de gasbrander aan de binnenste kuip kunnen van ongeveer 120 kg aardappelen+water. totaal 150liter schat ik.
de buitenste mantel dient vooral als windscherm.
het geheel op een kantelbare as zoals een betonmolen om het vullen en ledigen te vergemakkelijken.
de gasbrander hangt onderaan met bijhorend windscherm aan de kookpot geschroefd, met een fles van 18 kg kook ik ongeveer 8 a 10 keer 120 kg aardappelen gaar (op 3u30 bij 15°C ongeveer)
nadelen; te klein voor huidige volumes, arbeidsintensief laden en lossen, fosiel.
op naar beter;
een hele grote RBB;
RBB=?
zijn daar technische tekeningen van te vinden?
opschaalbaar
in geval van een opbouw uit vuurvaste stenen, zou dit op een onderstel te bouwen zijn zodat ik de stove eens kan verzetten?
Ik heb beschikking over een manitou met kistenkantelaar. Daarmee plan ik de kookpot te vullen met afvalaardappelen.
En de kookpot leeg te maken achteraf, maw de kookpot die op de RBB? komt, steunt netjes op 3 of 4 poten en til ik met de manitou op om leeg te maken.
link naar de video;
vormt de kookpot daar de bovenkant/deksel van de naverbrandingsruimte boven de riser?
Hoe vangt de kookpot maximaal warmte zonder de rocket zijn optimale verbranding nadelig te beinvloeden?
Alvast bedankt voor jullie eerste inbreng!!!
-
ritsaert snijder
Leuk!
Leidse stoof
viewtopic.php?f=3&t=2111&start=15
En dan geoptimaliseerd.
RBB vuurkamer
Een automatische feeder is niet simpel. Je moet dan een silo hebben en een feeder. De vlam mag er ook niet inslaan. En dan moet je gaan fine tunen totdat het ding goed werkt.
Een RBB kan je voor 75 % vullen. Dan brand ie drie kwartier.
Gegevens staan hier viewtopic.php?f=3&t=3893&start=15
Betonmolen idee ontwerp lijkt me inderdaad handig.
Doe je dit buiten? Hoe vaak?
Leidse stoof
viewtopic.php?f=3&t=2111&start=15
En dan geoptimaliseerd.
RBB vuurkamer
Een automatische feeder is niet simpel. Je moet dan een silo hebben en een feeder. De vlam mag er ook niet inslaan. En dan moet je gaan fine tunen totdat het ding goed werkt.
Een RBB kan je voor 75 % vullen. Dan brand ie drie kwartier.
Gegevens staan hier viewtopic.php?f=3&t=3893&start=15
Betonmolen idee ontwerp lijkt me inderdaad handig.
Doe je dit buiten? Hoe vaak?
groet!
Ritsaert
Ritsaert
-
holtere
Goed gevonden Rits
Ik wist dat er iets was maar waar......
Ik wist dat er iets was maar waar......
-
ritsaert snijder
-
ritsaert snijder
zoiets? Het ding wordt wel twee meter hoog! Verhoudingen kloppen niet!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
groet!
Ritsaert
Ritsaert
-
holtere
Das een flinke rocket
Volgens mij moet je eerst meer rekenen....
Hoeveel kW heb je nodig om die vloeistof te laten koken en daarna zoveel minuten aan de kook te houden.
Dat omzetten naar de calorische waarde van hout en dan pas de rocket erbij zoeken waar dat hout in een batch in gaat
Je kunt ook nog kijken hoeveel gas je nu op een lading verstookt en dat omrekenen!
Alles bij benadering wel hè
Volgens mij moet je eerst meer rekenen....
Hoeveel kW heb je nodig om die vloeistof te laten koken en daarna zoveel minuten aan de kook te houden.
Dat omzetten naar de calorische waarde van hout en dan pas de rocket erbij zoeken waar dat hout in een batch in gaat
Je kunt ook nog kijken hoeveel gas je nu op een lading verstookt en dat omrekenen!
Alles bij benadering wel hè
- kockie
- Site Admin
- Contacteer:
Simpele berekening om 600 kg water aan de kook te brengen (alles in kW(h))
Gesteld rendement van 90 procent, opwarmtijd van 1,5 uur
Als je stelt dat er 4 kWh in een Kg hout verborgen zit, moet je ongeveer 17 Kg hout verstoken
Iemand aanmerkingen op de berekening?
Als je stelt dat er 4 kWh in een Kg hout verborgen zit, moet je ongeveer 17 Kg hout verstoken
Iemand aanmerkingen op de berekening?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
-
holtere
Goed bezig Kockie 
Als Gilles naar 600 liter wil moet het een dikke bertha rocket worden en dan kan hij een rocket nemen die 9 kilo hout kan bevatten
Een stook duurt dan 45 minuten en dat is dan toch nog twee keer vullen! Ter vergelijking: Een rocket 177 heeft een vuurkamer van 32 x 22. Een rocket 490 heeft een pijp van 25 en een opening van 36 x 72. Dan kom je een heel eind
Als Gilles naar 600 liter wil moet het een dikke bertha rocket worden en dan kan hij een rocket nemen die 9 kilo hout kan bevatten
Een stook duurt dan 45 minuten en dat is dan toch nog twee keer vullen! Ter vergelijking: Een rocket 177 heeft een vuurkamer van 32 x 22. Een rocket 490 heeft een pijp van 25 en een opening van 36 x 72. Dan kom je een heel eind
- kockie
- Site Admin
- Contacteer:
riser diameter 250 mm
riser straal 125 mm
basismaat 181 mm
schoorsteen diameter 250 mm
riser oppervlakte 491 cm2
hoogte vuurkamer 543 mm
breedte vuurkamer 362 mm
diepte vuurkamer 724 mm
hoogte brievenbus/ poort 398 mm
breedte brievenbus/ poort 90 mm
diepte brievenbus 40 mm
breedte p-channel 90 mm
oppervlak p-channel 245 mm
de lucht inlaat (in de deur) 981 mm
hoogte riser voor een 177 1.447mm (minimaal)
Inderdaad Big Bertha!
riser straal 125 mm
basismaat 181 mm
schoorsteen diameter 250 mm
riser oppervlakte 491 cm2
hoogte vuurkamer 543 mm
breedte vuurkamer 362 mm
diepte vuurkamer 724 mm
hoogte brievenbus/ poort 398 mm
breedte brievenbus/ poort 90 mm
diepte brievenbus 40 mm
breedte p-channel 90 mm
oppervlak p-channel 245 mm
de lucht inlaat (in de deur) 981 mm
hoogte riser voor een 177 1.447mm (minimaal)
Inderdaad Big Bertha!
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
- kockie
- Site Admin
- Contacteer:
De openoffice/excel rekendinges.
-
ritsaert snijder
Ik denk dat je het rendement van hout naar rookgassen op 90 % mag zetten. Maar dan hebben we nog het rendement van de rookgassen naar het water met de piepers. Ik denk dat we daar best wel veel verliezen. Zo zullen de rookgassen in de schoorsteen in de tekening (een verbouwde tekening van Peter) toch minstens 200 graden zijn. Het ding zal ook vrij veel warmte aan de omgeving afstaan.Kockie schreef; Simpele berekening om 600 kg water aan de kook te brengen (alles in kW(h))
Misschien een rendement van 60 % van het tweede deel? Oplossing is om het oppervlak te vergoten? Maar ja dat gaat snel ten koste van de functionaliteit (kieperen van de pan, afnemen van de pan).
groet!
Ritsaert
Ritsaert
-
JantjeV8
Als hij een drukpan gebruikt, dan zijn de piepers toch eerder gaar?
En, sedert wanneer krijgen varkens gekookte aardappelen???
En, sedert wanneer krijgen varkens gekookte aardappelen???