Ik nodig je uit om eerst eens flink te gaan lezen in dit forum.
Daarbij zul je onder andere lezen dat het belangrijk is dat een vuur eerst goed (=heet) uit moet branden voordat je warmte kunt afnemen van dit vuur. Dat bereik je met een voldoende geïsoleerde vuurkamer die ook nog eens zo lang is dat er geen vlammen meer tegen een te verwarmen oppervlak aankomen.
Een kleine stalen kachel met daarin een warmtewisselaar is dus, zoals hierboven al eens beschreven, een slecht idee.
Mocht je na een experiment tot een andere conclusie komen, dan horen we dat graag. Mocht je na het experiment tot de conclusie komen dat mijn opmerkingen kloppen, lees dan vooral eens over de rocket 177 en andere Batch-rocket varianten van Peterberg. Die geven een goede verbranding en kunnen uitgerust worden met warmtewisselaars, bell(s) of andere warmte afgevende elementen. Dat is goed voor je houtverbruik (veel minder), de relatie met je buren (die ruiken niets meer van je kachel) en voor het milieu (minder- en schonere rookgassen).
Ik hoop dat ik niet te arrogant overkom, maar in de tijd dat dit forum draait hebben we al een aantal van jouw soort experimenten voorbij zien komen. Deze vielen stuk voor stuk tegen. Stapel eens een rocket van een paar stenen, dat werkt voor veel mensen aanstekelijk

Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter