Nieuwe aanleg: vloerverwarming zonder extra pompen ?
Moderator: Moderators
-
ppieter
Nieuwe aanleg: vloerverwarming zonder extra pompen ?
Hallo, nieuw hier, maar lees al heel lang mee.....
We zijn een woning grondig aan het verbouwen en super aan het isoleren. Vrijwel geheel vloerverwarming, paar stukjes wandverwarming, slechts 2 slaapkamers met radiatoren. We kopen een nieuwe CV-ketel. Vraag gaat nu over de verdelers en pompen. In verband met de lengte van de kringen is gekozen voor verdelers op 2 plaatsen. 1 x 8 groepen en 1x 5 groepen. Elke groep is circa 100 meter lang.
Optie 1: werken met vloerverwarmingspompen. Dus, in CV-ketel zit CV-pomp, en daarnaast 2 verdelers elk met eigen pomp.
Optie 2: werken zonder vloerverwarmingspompen. Dus, CV-pomp doet alles. Dan moet je wel de ketel laag zetten (40 graden?) en mogelijk worden de slaapkamers niet echt warm, maar goed.... dat zijn slaapkamers !
Vragen:
- "trekt" 1 CV-pomp het wel om 13 groepen = 1.300 meter vloerverwarming door te pompen ?
- doet mijn designradiator in de badkamer nog wel wat dan? (ligt ook vloerverwarming)
Ervaringen? Suggesties? Installateurs geven tegenstrijdige meningen. DANK !
We zijn een woning grondig aan het verbouwen en super aan het isoleren. Vrijwel geheel vloerverwarming, paar stukjes wandverwarming, slechts 2 slaapkamers met radiatoren. We kopen een nieuwe CV-ketel. Vraag gaat nu over de verdelers en pompen. In verband met de lengte van de kringen is gekozen voor verdelers op 2 plaatsen. 1 x 8 groepen en 1x 5 groepen. Elke groep is circa 100 meter lang.
Optie 1: werken met vloerverwarmingspompen. Dus, in CV-ketel zit CV-pomp, en daarnaast 2 verdelers elk met eigen pomp.
Optie 2: werken zonder vloerverwarmingspompen. Dus, CV-pomp doet alles. Dan moet je wel de ketel laag zetten (40 graden?) en mogelijk worden de slaapkamers niet echt warm, maar goed.... dat zijn slaapkamers !
Vragen:
- "trekt" 1 CV-pomp het wel om 13 groepen = 1.300 meter vloerverwarming door te pompen ?
- doet mijn designradiator in de badkamer nog wel wat dan? (ligt ook vloerverwarming)
Ervaringen? Suggesties? Installateurs geven tegenstrijdige meningen. DANK !
- kockie
- Site Admin
- Contacteer:
Re: Nieuwe aanleg: vloerverwarming zonder extra pompen ?
Heb je een warmteverliesberekening?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Why should I work harder when I can work smarter
-
Ingir
Of het kan moet in de praktijk blijken. Ik heb hier nu 2 slaapkamers voorzien van wandverwarming (2 circuits van 80 meter buizen 18x2) en de pomp blijkt het moeiteloos te trekken. Ik heb nog twee kamers te gaan en mocht de pomp te zwak worden dan zet ik er wel een pomp met verdeler tussen.
-
Ruuben
Beiden met pomp nemen. Dan kun je zelf het debiet over de groepen goed controleren. Schakel ze parallel aan je pompen van je cv, of met pompschakelaars. Beide verdelers voeden met 22mm.
Lees op tweakers over het waterzijdig inregelen van je cv. Hoezo zou je designradiator het niet doen? Vermoedelijk zal ie bij 40 graden niet veel voor je doen, ook niet in je slaapkamers; dat is echt te mager.
Maar je aanvoer temperatuur zonder mengmogelijkheid dwingt wellicht tot een hogere temp. DAT GAAT TEN KOSTE VAN JE LEVENSDUUR. Maar hoe dicht liggen de buizen bij elkaar? Watt is de diameter vd buis? Met een lagere temperatuur heb je juist flow snelheid nodig.
100 meter buis per kring? Sorry.... maar dat is gruwelijk ouderwets veel te lang vind ik.
Maar goed... dit is ook maar een mening.
Lees op tweakers over het waterzijdig inregelen van je cv. Hoezo zou je designradiator het niet doen? Vermoedelijk zal ie bij 40 graden niet veel voor je doen, ook niet in je slaapkamers; dat is echt te mager.
Maar je aanvoer temperatuur zonder mengmogelijkheid dwingt wellicht tot een hogere temp. DAT GAAT TEN KOSTE VAN JE LEVENSDUUR. Maar hoe dicht liggen de buizen bij elkaar? Watt is de diameter vd buis? Met een lagere temperatuur heb je juist flow snelheid nodig.
100 meter buis per kring? Sorry.... maar dat is gruwelijk ouderwets veel te lang vind ik.
Maar goed... dit is ook maar een mening.
-
JW te R
Zou moeten kunnen. Ik voed een kleine kilometer aan vloerverwarmingsleiding (verdeeld over 10 groepen) met één 9-35 W A-label pomp, en dat lukt prima. Hij staat ook nog lang niet op maximum insteldruk.
Designradiator wordt in mijn geval inderdaad niet 'warm', maar badkamer komt wel op temperatuur, en de handdoeken drogen prima ...
Designradiator wordt in mijn geval inderdaad niet 'warm', maar badkamer komt wel op temperatuur, en de handdoeken drogen prima ...
-
ritsaert snijder
Ppieter,
Welkom!
Ik heb een vergelijkbare situatie maar met meer wandverwarming en zonder radiatoren. Zie viewtopic.php?f=3&t=3539&hilit=open+verdeler.
Als je zuinig wil stoken is een zeer lage retourtemperatuur (20 - 25 graden) de basis. Om die radiatoren te laten werken is een hogere temperatuur nodig. Je kan ze vervangen door lage temperatuur radiatoren. Of gewoon meer radiatoren plaatsen. Ik zou ze voorlopig laten zitten en kijken wat er gaat gebeuren als je er woont.
Je stookregime is ook van belang, ik neem aan dat je met dit trage systeem niet gaat kiezen voor nachtverlaging?
Ik zou een goede ketel nemen (met een goede pomp in de ketel) en het gewoon uit proberen met de cv ketel en direct daaronder een grote verdeler (zoals Tim voorstelt in het topic, ik heb daar niet voor gekozen omdat mijn weerstand in mijn muurverwarming nogal groot is). In mijn topic ging ik uit van een Remeha (had ik nog) maar het is een intergas HREco geworden. Dat is een hele goede ketel. Neem bij voorkeur een kleine ketel want die kan laag moduleren, voor dit soort verwarming zonder nachtverlaging heb je alleen wat meer vermogen nodig bij de start).
Probleem is dat de weerstand van de leidingen niet alleen door de lengte van de leidingen wordt bepaald.
Helaas hebben installateurs vaak te weinig kennis. Is het een optie om het zelf aan te leggen?
Welkom!
Ik heb een vergelijkbare situatie maar met meer wandverwarming en zonder radiatoren. Zie viewtopic.php?f=3&t=3539&hilit=open+verdeler.
Als je zuinig wil stoken is een zeer lage retourtemperatuur (20 - 25 graden) de basis. Om die radiatoren te laten werken is een hogere temperatuur nodig. Je kan ze vervangen door lage temperatuur radiatoren. Of gewoon meer radiatoren plaatsen. Ik zou ze voorlopig laten zitten en kijken wat er gaat gebeuren als je er woont.
Je stookregime is ook van belang, ik neem aan dat je met dit trage systeem niet gaat kiezen voor nachtverlaging?
Ik zou een goede ketel nemen (met een goede pomp in de ketel) en het gewoon uit proberen met de cv ketel en direct daaronder een grote verdeler (zoals Tim voorstelt in het topic, ik heb daar niet voor gekozen omdat mijn weerstand in mijn muurverwarming nogal groot is). In mijn topic ging ik uit van een Remeha (had ik nog) maar het is een intergas HREco geworden. Dat is een hele goede ketel. Neem bij voorkeur een kleine ketel want die kan laag moduleren, voor dit soort verwarming zonder nachtverlaging heb je alleen wat meer vermogen nodig bij de start).
Probleem is dat de weerstand van de leidingen niet alleen door de lengte van de leidingen wordt bepaald.
Helaas hebben installateurs vaak te weinig kennis. Is het een optie om het zelf aan te leggen?
groet!
Ritsaert
Ritsaert
-
Ingir
Daarom heb ik geen leidingen 16x2 maar 18x2 genomen.ritsaert snijder schreef:Probleem is dat de weerstand van de leidingen niet alleen door de lengte van de leidingen wordt bepaald.
-
ritsaert snijder
Ingir,
Ja dat is een goede, maar ik merk ook dat de lussen in de muurverwarming bij mij in sommige situaties voor extra weerstand kunnen zorgen. Krappe ruimte onvoldoende tijd en aandacht..enzovoorts. En dan krijg je luchtbellen op die plekken. Maar een spirovent en een stevige pomp lossen het probleem op. Eigenlijk loste de spirovent het op want een goede flow kreeg ik pas na het monteren van de spirovent.
Ja dat is een goede, maar ik merk ook dat de lussen in de muurverwarming bij mij in sommige situaties voor extra weerstand kunnen zorgen. Krappe ruimte onvoldoende tijd en aandacht..enzovoorts. En dan krijg je luchtbellen op die plekken. Maar een spirovent en een stevige pomp lossen het probleem op. Eigenlijk loste de spirovent het op want een goede flow kreeg ik pas na het monteren van de spirovent.
groet!
Ritsaert
Ritsaert
-
Wouter Gillis
Ik zou (naar analogie met eerdere berichten hier) de radiatoren vervangen door muur (of vloer) -verwarming en verwarmen zonder nachtverlaging op lage temperatuur (25-35). Dat loopt hier prima. Eén temperatuursregime en zolang de pomp het kan trekken kom je dus toe met één pomp.
groet
Wouter
groet
Wouter
-
Ingir
Bij mij lopen de buizen horizontaal, na plaatsing van de buizen heb ik het systeem langzaam gevuld en gelijk alle luchtbellen weggewerkt door de buizen te verbuigen. Na ontluchten alles op druk gezet en nogmaals gecontroleerd op luchtbellen. Vervolgens de verwarming aangezet om te controleren dat de kring overal warm wordt en pas daarna het leem geplaatst.ritsaert snijder schreef:Ingir,
-
ppieter
He, dank iedereen vast voor reacties, en verdere gedachten/suggesties welkom! Een paar jaar geleden was ik hier ook een beetje actief, maar ben username, password e.d. geheel vergeten.....
Wat nadere informatie:
Huis is uit 1960, circa 400 m3 groot, wordt door ons geheel gerenoveerd, met onder andere:
- isolatie buitenom (20 cm EPS, daaroverheen stuc / steenstrips). Muur is dan dus van binnen naar buiten: 10cm steen, 5 cm spouw (lucht), 10 cm steen, 20 cm EPS, stuc. R-waarde in totaal circa 6,8
- ramen: meest HR++, de grootste ramen in de woonkamer in triple glas.
- dakisolatie (nog te doen, buitenom, ws. ook 20 cm EPS)
Benedenverdieping =
* 55 m2 woonkamer/eetkeuken: vloerverwarming, 16 x 2; 10 cm hart-op-hart, plus circa 10 m2 wand met wandverwarming (16 x 2; 15 cm hart-op-hart).
De vloer in de woonkamer/eetkeuken bestaat uit (van beneden naar boven):
- zand, aangetrild
- PE-folie
- 15 cm drukvast EPS
- 12 cm gewapend beton
- 2 cm XPS
- de vloerverwarming (op netten)
- 7,5...8 cm zandcementdekvloer
- een eikenhouten parketvloer van 17 mm dik
* werk+logeerkamer met gasten-badkamer. Circa 18 m2 in totaal.
- vloer gelijk als woonkamer
- geen parket maar linoleum
- geen wandverwarming, wel een extra radiator "voor het geval dat"
* bijkeuken 6 m2, gang 6 m2. Dit is oud beton, deels met kruipruimte/kelder eronder, voor klein deel koud op het zand gestort, geen zin/tijd/geld meer om dat ook te vervangen.
* bovenverdieping: 2 slaapkamers met radiatoren; badkamer met vloerverwarming (10 cm h-o-h) + radiator. Alle ramen HR++. Gipsplafond van deze verdieping vol met glaswol.
* bergzolder, dak (wordt nog geisoleerd, 20 cm EPS of 10...15 cm PIR)
Vloerverwarmingsbuizen liggen er al in, vloeren zijn klaar. Wat ik nog moet kopen is CV-ketel, verdelers, pompen.
VRAGEN
1. Nu kan ik nog een extra buis leggen van de (te plaatsen) CV-ketel naar de ene verdeler. Ik weet nl niet precies hoe dik de buizen zijn die gelegd zijn, en die verdeler gaat 8 groepen aansturen, dus moet ruim water heen. Vraag: extra buis aanleggen, onder het motto: "krijg je nooit spijt van" ?
2. Pompen, ik lees hier ook verschillende meningen, fijn trouwens om vanuit echte ervaringen te lezen! Mijn opties zijn nog steeds:
- alles op 1 CV-pomp, en dus de CV-ketel op lage temp zetten.
- of voor de beide verdelers elk een eigen pomp (dus in totaal 3 pompen)
3. Verdelers. Op aanraden van een installateur heb ik nu 5 groepen (ieder circa 100 meter) die uitkomen in de bijkeuken, vlak bij de ketel. En 8 groepen (ieder circa 110 meter) die uitkomen in de gang, naast de woonkamer, op 7,5 meter van de ketel.
Ik zou de 5 groepen vanuit de bijkeuken naar de gang kunnen doortrekken. De lengte van deze 5 groepen wordt dan 100 + 7,5 heen + 7,5 terug = 115 meter. Ik krijg dan één verdeler voor 13 groepen met één pomp. Hoop gedoe, maar ik spaar daarmee dan één pomp en één verdeler uit.
Om de weerstand te verlagen zou ik voor deze 15 extra meters lekker dikke buis kunnen gebruiken. 22mm of zo.
Vraag: goed idee?
DANK ALWEER !
Wat nadere informatie:
Huis is uit 1960, circa 400 m3 groot, wordt door ons geheel gerenoveerd, met onder andere:
- isolatie buitenom (20 cm EPS, daaroverheen stuc / steenstrips). Muur is dan dus van binnen naar buiten: 10cm steen, 5 cm spouw (lucht), 10 cm steen, 20 cm EPS, stuc. R-waarde in totaal circa 6,8
- ramen: meest HR++, de grootste ramen in de woonkamer in triple glas.
- dakisolatie (nog te doen, buitenom, ws. ook 20 cm EPS)
Benedenverdieping =
* 55 m2 woonkamer/eetkeuken: vloerverwarming, 16 x 2; 10 cm hart-op-hart, plus circa 10 m2 wand met wandverwarming (16 x 2; 15 cm hart-op-hart).
De vloer in de woonkamer/eetkeuken bestaat uit (van beneden naar boven):
- zand, aangetrild
- PE-folie
- 15 cm drukvast EPS
- 12 cm gewapend beton
- 2 cm XPS
- de vloerverwarming (op netten)
- 7,5...8 cm zandcementdekvloer
- een eikenhouten parketvloer van 17 mm dik
* werk+logeerkamer met gasten-badkamer. Circa 18 m2 in totaal.
- vloer gelijk als woonkamer
- geen parket maar linoleum
- geen wandverwarming, wel een extra radiator "voor het geval dat"
* bijkeuken 6 m2, gang 6 m2. Dit is oud beton, deels met kruipruimte/kelder eronder, voor klein deel koud op het zand gestort, geen zin/tijd/geld meer om dat ook te vervangen.
* bovenverdieping: 2 slaapkamers met radiatoren; badkamer met vloerverwarming (10 cm h-o-h) + radiator. Alle ramen HR++. Gipsplafond van deze verdieping vol met glaswol.
* bergzolder, dak (wordt nog geisoleerd, 20 cm EPS of 10...15 cm PIR)
Vloerverwarmingsbuizen liggen er al in, vloeren zijn klaar. Wat ik nog moet kopen is CV-ketel, verdelers, pompen.
VRAGEN
1. Nu kan ik nog een extra buis leggen van de (te plaatsen) CV-ketel naar de ene verdeler. Ik weet nl niet precies hoe dik de buizen zijn die gelegd zijn, en die verdeler gaat 8 groepen aansturen, dus moet ruim water heen. Vraag: extra buis aanleggen, onder het motto: "krijg je nooit spijt van" ?
2. Pompen, ik lees hier ook verschillende meningen, fijn trouwens om vanuit echte ervaringen te lezen! Mijn opties zijn nog steeds:
- alles op 1 CV-pomp, en dus de CV-ketel op lage temp zetten.
- of voor de beide verdelers elk een eigen pomp (dus in totaal 3 pompen)
3. Verdelers. Op aanraden van een installateur heb ik nu 5 groepen (ieder circa 100 meter) die uitkomen in de bijkeuken, vlak bij de ketel. En 8 groepen (ieder circa 110 meter) die uitkomen in de gang, naast de woonkamer, op 7,5 meter van de ketel.
Ik zou de 5 groepen vanuit de bijkeuken naar de gang kunnen doortrekken. De lengte van deze 5 groepen wordt dan 100 + 7,5 heen + 7,5 terug = 115 meter. Ik krijg dan één verdeler voor 13 groepen met één pomp. Hoop gedoe, maar ik spaar daarmee dan één pomp en één verdeler uit.
Om de weerstand te verlagen zou ik voor deze 15 extra meters lekker dikke buis kunnen gebruiken. 22mm of zo.
Vraag: goed idee?
DANK ALWEER !
-
Ramon84
Hier hangt een intergas HRECO met 8 groepen wand/plafond verwarming.
Vanaf de cv ketel met 22mm pijp naar de verdeler.
Verdeler met een mengkraan van oeg, en een itho a label pomp.
Alle groepen heb ik maximaal 80 meter gemaakt, dit zodat de pomp niet volgas hoeft te draaien.
Vuistregel die ik heb aangehouden is ( diameter buis 16mm X delta t van 5 = 80m )
Alles wordt aangestuurd door een oeg weerafhankelijke kmsd+ regelaar.
Cv ketel ingesteld op 30 graden,pomp op stand 1 waarmee de woonkamer heerlijk warm wordt.
Vanaf de cv ketel met 22mm pijp naar de verdeler.
Verdeler met een mengkraan van oeg, en een itho a label pomp.
Alle groepen heb ik maximaal 80 meter gemaakt, dit zodat de pomp niet volgas hoeft te draaien.
Vuistregel die ik heb aangehouden is ( diameter buis 16mm X delta t van 5 = 80m )
Alles wordt aangestuurd door een oeg weerafhankelijke kmsd+ regelaar.
Cv ketel ingesteld op 30 graden,pomp op stand 1 waarmee de woonkamer heerlijk warm wordt.
-
Ramon84
Komt de radiator in je badkamer op de retour van je vloerverwarming?
Laatst gewijzigd door ritsaert snijder op 06 jan 2016, 10:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote niet nodig en verwijdert / Ritsaert
Reden: Quote niet nodig en verwijdert / Ritsaert
-
Ingir
Huh... je bedoelt waarschijnlijk dat de vloerverwarming wordt aangesloten op de retour van de badkamerradiator (serieschakeling)...Ramon84 schreef: Komt de radiator in je badkamer op de retour van je vloerverwarming?
-
Ramon84
Ingir schreef:Huh... je bedoelt waarschijnlijk dat de vloerverwarming wordt aangesloten op de retour van de badkamerradiator (serieschakeling)...Ramon84 schreef: Komt de radiator in je badkamer op de retour van je vloerverwarming?