Een gewone gemetselde schoorsteen is gewoon te gebruiken.
Ik weet niet hoe oud je pand is, en hoe intensief je schoorsteen gebruikt is door de tijd heen. Evt. slijtage cq. lekken of ophoping van aangekoekte creosoot/teer moet je wel met zekerheid kunnen uitsluiten. Maar dat is ook noodzakelijk nu je nog open haard stookt. Je schoorsteenveger zou daar uitsluitsel over moeten kunnen geven.
Ik zelf heb het niet zo op bestaande stenen schoorstenen. Wanneer ze niet degelijk zijn uitgevoerd is het risico op branddoorslag bij een evt. schoorsteenbrand zeker aanwezig.
En omdat ik bekend sta als een houtstoker komen er diverse keren per jaar verhalen en berichten over geveegde schoorstenen die dan na een paar weken of een maand in brand zijn geraakt. Gewoon omdat ze blijkbaar niet goed schoon zijn geweest (of onkundig geveegd door de deskundige).
Dan kun je wel leuk een verklaring hebben van een geveegde schoorsteen............
Zelf heb ik in mijn 2 schoorstenen een rvs pijp aangebracht met vermiculitekorrels erom heen. Zo'n pijp brandt absoluut niet door bij een schoorsteenbrand. Zou dat in het gekke geval wel gebeuren, dan moet het vuur eerst nog door een laag vermiculite heen, en dan nog door de stenen schoorsteen zelf. De kans op branddoorslag lijkt me dus gering. (Hoewel je natuurlijk wel vuuroverslag kunt krijgen door de vonken die rijkelijk uit een brandende schoorsteen stromen).
Je kan dus altijd nog een dubbelwandige rvs buis erin (laten) plaatsen en omstorten met vermiculitekorrels. Weet je zeker dat je veilig kunt gaan stoken en dat voor meerdere jaren.
Albert
Change, before you have to.