ik heb een attack 26 met 3 meter buis (diameter150)met trekkende kap. warm hiermee 1000 liter water op met daarin een warmtewisselaar voor de cv en ik warm er de vloerverwarming in de werkplaats mee op.
in de Radson gebruiksaanwijzing gaat men bij diameter 160 uit van minimaal 9 meter hoogte,
180-min 8 meter
200-min 7 meter
220-min 6 meter.
Moeilijk te zeggen hoe hoog je precies moet, (je moet in ieder geval zorgen voor voldoende trek onder alle omstandigheden), maar je moet indien de schoorsteen bij de nok van het dak zit in ieder geval minimaal een halve meter boven de nok uitkomen, en indien niet bij de nok uitkomend gelden weer andere voorschriften. De hoogte boven het dak wordt soms mede bepaald door omliggende bebouwing. Hierbij een linkje naar de montagehandleiding van een Isoduct rookkanaal. Daar staat het een en ander in over de hoogte in relatie tot het uitmondingsgebied.
Als je zegt een Attack 26, bedoel je dan een fd 26 of een vergasser? Ik heb zelf een Attack fd26 staan op 5 meter pijp 150mm en dat trekt goed, tot op heden moet ik de schoorsteenklep 3/4 sluiten.
Als je de ketel stand-alone laat werken, zonder een back-up via gas-cv bijv. dan is het inderdaad sterk aan te raden onder alle omstandigheden te zorgen voor een goede trek.
Maar zoals ro al opmerkte, het is moeilijk te zeggen. Omliggende bebouwing, bomen en obstakels zullen invloed hebben.
Moet je pijp dus hoger? Ik denk van ja. Want 3m. is wel erg laag. Heb je bijv. geen last van de rook? Die hangt dan ook laag boven de grond.
En elke meter pijp (geïsoleerde), die je zonder problemen zou kunnen toevoegen, zorgt voor toename van de trek. En een hoger vertrekpunt van de rookgassen, waardoor jij (en mogelijk anderen) daar minder last van hebt. En waarschijnlijk werkt je kachel ook beter bij een grotere trek.