Een HR-ketel met boiler verbeterd.
Moderator: Moderators
-
repelsteeltje144
frans, ik zit al met wat ruimte problemen, de warmtewisselaar kom ik niet boven de ketel kwijt zoals jij hebt, de pijp gaat bij mij vrijwel direct met een paar bochten het dak in.
De warmtewisselaar moet dus naast de combiketel komen te hangen, ik denk maar in een deel van de behuizing van de geiser, is het makkelijkst. Moet daar dan een separate condensafvoer met waterslot in maken. Zoiets als het sivon dat ook onder de ketel hangt. Zal wel bij de bouwmarkt te koop zijn.
Idd, de bestaande pijpen in takt laten dat ze er met gemak weer tussen kunnen, dat had ik ook bedacht. Werkt het om wat voor reden niet kun je altijd terug.
Ik heb de bestaande aluminum buizen even van elkaar gehad, er is wel wat aantasting te zien (na 8 jaar), maar niet echt iets om je druk om te maken.
Ik ga morgen eerst eens de weerstand uitrekenen van het rookgas en inlaatkanaal, dan kan ik bepalen of de positie die ik wil gaat lukken en dan ga ik eens uitpuzzelen hoe ik de warmtewisselaar van een knappe condensafvoer ga voorzien en het boeltje opbouwen.
Nog een klusje voordat ik ga bouwen, kijken hoeveel m3 gas er doorgejast wordt voor 10 minuten douchen. (je wilt toch weten of je aktie's nut hebben)
De warmtewisselaar moet dus naast de combiketel komen te hangen, ik denk maar in een deel van de behuizing van de geiser, is het makkelijkst. Moet daar dan een separate condensafvoer met waterslot in maken. Zoiets als het sivon dat ook onder de ketel hangt. Zal wel bij de bouwmarkt te koop zijn.
Idd, de bestaande pijpen in takt laten dat ze er met gemak weer tussen kunnen, dat had ik ook bedacht. Werkt het om wat voor reden niet kun je altijd terug.
Ik heb de bestaande aluminum buizen even van elkaar gehad, er is wel wat aantasting te zien (na 8 jaar), maar niet echt iets om je druk om te maken.
Ik ga morgen eerst eens de weerstand uitrekenen van het rookgas en inlaatkanaal, dan kan ik bepalen of de positie die ik wil gaat lukken en dan ga ik eens uitpuzzelen hoe ik de warmtewisselaar van een knappe condensafvoer ga voorzien en het boeltje opbouwen.
Nog een klusje voordat ik ga bouwen, kijken hoeveel m3 gas er doorgejast wordt voor 10 minuten douchen. (je wilt toch weten of je aktie's nut hebben)
- frans
- frans
Re: Een HR-ketel met boiler verbeterd.
Aanvulling, ik heb nu een goede thermometer en kan dus wat gegevens extra toevoegen.
De schoorsteen temperatuur uit de cv naar de geplaatste warmtewisselaar is 52,5 C
De schoorsteen temperatuur uit de cv na de geplaatste warmtewisselaar is ...28,7 C
Het koude water dat er op dat ogenblik de warmtewisselaar ingaat is 8 C.
Het komt de warmtewisselaar uit met een temperatuur van 13,5 C.
Ik heb de waardes verkregen terwijl de warmwater kraan 3,69 liter/min. doorliet.
M.a.w. de extra besparing is volgens onderstaande:
3,69 (liter per min)/60 * 5,5 (temp +) * 4,180 = 1,41 kw/h
De schoorsteen temperatuur uit de cv naar de geplaatste warmtewisselaar is 52,5 C
De schoorsteen temperatuur uit de cv na de geplaatste warmtewisselaar is ...28,7 C
Het koude water dat er op dat ogenblik de warmtewisselaar ingaat is 8 C.
Het komt de warmtewisselaar uit met een temperatuur van 13,5 C.
Ik heb de waardes verkregen terwijl de warmwater kraan 3,69 liter/min. doorliet.
M.a.w. de extra besparing is volgens onderstaande:
3,69 (liter per min)/60 * 5,5 (temp +) * 4,180 = 1,41 kw/h
Waar zelfcensuur begint houdt de vrijheid op.
- frans
Via iemand die e.e.a. had gezien en zelf aan de slag wilde kreeg ik de volgende link.
http://www.ecoflo.nl/
De ronkende rendementen lijken me wat overtrokken, of men heeft toch nog een cv kachel uit de jaren 70 weten te vinden
475,- e vondt hij ook wat aan de prijzige kant.
http://www.ecoflo.nl/
De ronkende rendementen lijken me wat overtrokken, of men heeft toch nog een cv kachel uit de jaren 70 weten te vinden
475,- e vondt hij ook wat aan de prijzige kant.
- frans
Paar missende foto's. (dode link)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- kockie
- Site Admin
- Contacteer:
Dikke duim omhoog Frans! Bedankt voor je snelle reactie!
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
-
Joepie
Top. Bedankt.
Vraagje trouwens, werkt jouw installatie na al die tijd nog steeds? Ik ben zelf wat terughoudend om IN het rookkanaal te gaan rommelen omdat ik daar niet zo veel kennis van heb en ik niet de veiligheid van het gezin in de waagschaal wil leggen.
Vraagje trouwens, werkt jouw installatie na al die tijd nog steeds? Ik ben zelf wat terughoudend om IN het rookkanaal te gaan rommelen omdat ik daar niet zo veel kennis van heb en ik niet de veiligheid van het gezin in de waagschaal wil leggen.
"You can educate a fool, but you cannot make him think” (Talmud)
-
mro
Zeer knap gemaakt!
Maar als ik het goed begrijp dan is die ecoflow en jouw prototype daarvan (
) niet geschikt voor condensatieketels? Ze moeten een aparte in en uitlaat hebben?
-
mro
Zeer knap gemaakt!
) niet geschikt voor condensatieketels? Ze moeten een aparte in en uitlaat hebben?
- kockie
- Site Admin
- Contacteer:
Alle HR ketels hebben een aparte in- en uitlaat. Wel is het zo dat de uitlaat soms door de inlaat heenloopt (en alvast de ingaande lucht iets opwarmt.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
-
Joepie
Wat ik heb begrepen is dat het condensatiewater gewoon via de pijp naar beneden zakt en samen met het condenswater dat in de ketel zelf wordt gevormd, wordt afgevoerd. V.w.b. de echte Ecoflo worden ketels 'vrijgegeven' voor gebruik. Die zijn dus kennelijk specifiek getest en goedgekeurd. Zie de link:
http://www.ecoflo.nl/professioneel/combiketels
De Ecoflo is ontworpen voor een dubbelwandige rookgaspijp. Voor 2 aparte pijpen zijn koppelstukken nodig en al dat (goedkope) plastic heeft een flinke aanvullende prijs.
http://www.ecoflo.nl/professioneel/combiketels
De Ecoflo is ontworpen voor een dubbelwandige rookgaspijp. Voor 2 aparte pijpen zijn koppelstukken nodig en al dat (goedkope) plastic heeft een flinke aanvullende prijs.
"You can educate a fool, but you cannot make him think” (Talmud)
- frans
Ja hoor, ik zag nu dat het dus al weer een jaar of 9 dienst doet.Joepie schreef:Top. Bedankt.
n.b. de enige storing die ik (vorig) jaar had was dat er condens water in de druk sensor was gelopen??
na voorzichtig leeg laten lopen werkt dat ook weer, blijkt in ieder geval dat het condenseren volop werkt..
Voor wat veiligheid betreft, het hele brandgebeuren is een gesloten systeem bij HR ketels.
De ventilator zuigt de brand lucht van buiten aan en blaast de de verbrandings gassen weer na het afkoelen naar buiten.
Dit veranderd niets aan de zorg/taak om alles goed dicht te maken in de afvoer zijde.