vermogen pelletkachel bepalen adhv EPG

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
roger de poger

vermogen pelletkachel bepalen adhv EPG

Bericht door roger de poger »

Wij gaan over enige tijd een nieuw(bouw) huis betrekken en een paar dingen gaan flink op de schop. Ik heb weinig keuze in de maatregelen gehad en ga daarom dingen in eigen beheer wijzigen en/of verwijderen.
Makkelijkst is als ik nu een stuk uit een samenvatting knip en klap.
Mijn doel is om inzicht te krijgen in het vermogen van de benodigde pelletkachel-CV (ik denk aan een Edilkamin Mito Idro) ter vervangen van de CV en zelfs de VWP. In de bijlage de volledige EPG berekening, die uitgaat van het standaard huis.

Jaarverbruik in huidige label A tussenwoning (huur) uit 2010:
- gas: 711m3
- eigen opwek 2400kWh
- water: 85m3

extra techniek, naast CV en MV:
- 12 PV’s, 2820 Wp, W/NW dakhelling 21°
- 2x18 heatpipes (O/ZO 70°) en 24 heatpipes (W/NW 21°)
- 300ltr solarboiler met 2 spiralen (zomer 85°C, winter 30°C)

Onze nieuwe woning (koop)
Aanvang bouw mei 2015
Oplevering voorjaar 2016
Gezin van 2 ouders en 2 kinderen (5 en 0)
EPC 0,4
Rc 5 voor dak/gevel/vloer

Projectmatige bouw, rijwoning, voorgevel oriëntatie Z/ZW
Begane grond 55,18m2 bruto
Eerste verdieping 42,43 m2 bruto
Zadeldak en kruipruimte 50cm hoog

De woning wordt standaard met de volgende installaties opgeleverd:
- Intergas HR Eco 30 Combiketel
- Inventum Ecolution 50 Combi lucht-water VentilatieWP (WTW)
- handbediende Duco ventilatieroosters boven de ramen
- BG: vloerverwarming hoh15cm
- 1e verd. slaapkamers: LT radiatoren,
Wij voegen daar in eigen beheer aan toe:
- badkamer: VV hoh15cm, + handdoekenradiator
- 2e verd. 1 LT radiator

Wij installeren eigenhandig onze huidige PV-panelen en zonneboiler op een 41° dak. PV’s en 2x18 heatpipes op Z/ZW en 24 heatpipes op N/NO. Daarmee ligt het zuid-dak bomvol.

Voornemen is om onder het terras 4m3 regenwateropslag te realiseren tbv toiletspoeling en tuinberegening. De opslag zou bestaan uit 4 IBC’s die onderling gekoppeld worden. Dakoppervlakte in verticale projectie is ruim 110m2. De gecombineerde afvoer van voor- en achterzijde kan op ons erf opgepakt worden. Een domotica gestuurde pomp, pompt het water naar een 100ltr buffer op zolder. Het water stroomt op vrij verval terug naar beneden (2 toiletten). Bij droogte wordt het buffervat automatisch gevuld met leidingwater. De tuin wordt in dat geval beregend met slootwater.

Omdat wij erg weinig gas verbruiken en gas niet duurzaam is, willen wij graag van het gas af. Dat scheelt ons ook erg veel geld, immers het leeuwendeel van de gasrekening is intussen belasting en vastrecht. Omgerekend en afgezet tegen ons lage verbruik worden dat erg dure kubieke meters. Koken kan ook met inductie. Hoewel het huis wordt opgeleverd met CV-ketel zullen we daar afscheid van moeten nemen.

Wij willen graag de mechanische afzuiging vervangen door balansventilatie (Renovent Excellent 400+) met vraagsturing. Huidige extractiekanalen (keuken, toilet, badkamer) blijven behouden. Extra pulsiekanalen in 3 slaapkamers en woonkamer. Doorvoeren kunnen achter knieschotten van het dak geboord worden. Via lepe traphoek is de woonkamer bereikbaar met 160mmØ. Installatie, incl dempers kan op zolder geplaatst worden. Roosters boven de ramen blijven ongebruikt, eventueel te verwijderen bij glasbreuk of bij besluit HR++ op te waarderen naar triple-glas. Alle sponningen en hangwerk zijn standaard reeds geschikt voor triple-glas 4-12-4-12-4.

Wij willen graag een pelletkachel-CV en nemen bijbehorend ongemak voor lief. Er dient dan een dubbelwandig rookkanaal naar het dak aangelegd te worden, inclusief omkokering op bovenliggende verdiepingen. Aan/afvoer 22mm leidingen naar het buffervat kunnen via de lepe traphoek. Wellicht een extra buffervat plaatsen (600ltr?). Het vergt ook een aanpassing in het sanitairwatersysteem mbv platenwisselaars oid. Alle radiatoren hebben een Danfoss programmeerbare thermostaatkraan.

Misschien de enige reden om de Ecolution te behouden is vanwege de mogelijkheid om er in de zomer mee te koelen. Je kunt het ding ook andersom aansluiten waarbij je de “afgewerkte koele lucht” juist het huis in blaast. Aanvoer is dan warme buitenlucht en de opbrengst gaat in het buffervat. Vraag is wat dit doet met de COP. Je buffervat is namelijk al behoorlijk op temperatuur. Echter, het ding zit in de hypotheek (…) en wellicht krijgen we amper iets terug voor een “nagenoeg nieuwe” warmtepomp. Wij kunnen allen niet goed tegen de zomerse warmte en dit zou een ludieke oplossing kunnen zijn!

Standaard zou er een douchegoot WTW geïnstalleerd worden. Omdat we de badkamer casco laten opleveren, lopen we die mis. Voorstel is om alsnog een douchepijp WTW te installeren in de leidingschacht achter de meterkast. De opbrengst zal alleen naar de douchemengkraan voeren ivm behoud rendement onderin de zonneboiler.

Alle verlichting in huis wordt laagspanning LED. Dit met het oog op opslag accutechnologie in de toekomst. Er komt domotica voor verlichting, alarm, monitoring, Co2-meting, luchtkwaliteitbewaking, energiebeheer, regenwaterbeheer, zonwering etc. Idee is om verbruik goed in kaart te brengen, koelkast/vriezer overdag langer te laten draaien bij energieoverschot, zo ook droger/vaatwasser/wasmachine starten bij voldoende opbrengst. Doel is vermijden van piekbelastingen.

Wellicht willen we ook de BG vloer na-isoleren aan de onderzijde met PIR-platen, mits ze door het kruipluik passen. De kruipruimte is erg vochtig omdat het grondwaterpeil hoog staat. Een waterdichte bodemafdekker is zeker ook een optie! Misschien willen we ook de zolder na-isoleren aan de binnenzijde.

Wasmachine (en misschien ook vaatwasser) via hotfill
Verdere ideeën:
-HR++ vervangen voor triple
-centrale (aanvoer)luchtbevochtiging
-extra PIR isolatie van de BG vloer>kruipruimte.
-PU-gietvloer ivm lage warmteweerstand
-radiatorfolie (ook achter koelkast/vaatwasser!)
-tochtvrije brievenbusklep
-infiltratieverlies beperken mbv tape en folie (zolder vooral)
-terugslagklep in geveldoorvoer kookafzuig
-Ridgeblade windturbine 5,40mtr breed… ;-)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
swake

Re: vermogen pelletkachel bepalen adhv EPG

Bericht door swake »

U zet een nieuw huis met minder dan 110m2 leefruimte en daar komt standaard een 30kW gas-ketel in plus nog eens een warmtepomp?
Of ik heb iets niet gezien of dit moet een grap zijn....
Tjonge.... Kan tegen die aannemer/architect geen klacht ingediend worden voor zoiets?
Laatst gewijzigd door swake op 14 dec 2015, 14:56, 1 keer totaal gewijzigd.
swake

Bericht door swake »

Doe deze test eens aub: http://www.bouw-energie.be/berekenen/ve ... woning.php

Denk dat dit al veel inzicht gaat geven + je kan zoveel stoeien met varianten als je zelf wil.
roger de poger

ik had persoonlijk liever zwaar ingezet op isolatie. rc5 is okay maar kán beter, zeker voor dak en gevel.
standaard leveren ze die ketels veels te groot ivm zgn "comfort" en om van het geleuter af te zijn.
in de projectbouw koop je de installaties zoals ze door een installateur bedacht zijn. daar kun je vaak weinig aan doen.
groot ongenoegen want het zit wél in de hypotheek :-(
JantjeV8

Bericht door JantjeV8 »

Ik heb het ook met verbazing gelezen. Er zijn bar weinig huizenbezitters die zoveel eco-voorzieningen daadwerkelijk invoeren als u van plan bent, laat staan dat die mensen een juist opgeleverd pand direct weer op z'n kop zetten.

Was u niet veel beter af in een vrije bouwsector? Dan kun je volledig je eigen plannen er op kwijt. Splinternieuwe techniek direct bij oplevering op de container gooien is ook niet erg eco.
roger de poger

ja, dat zou je denken en ik wil onze situatie best kort toelichten.
omwille van de kinderen blijven we voorlopig wonen in ons dorp. de huurwoning wordt steeds duurder maar nu er hier gebouwd wordt, kunnen we best iets kleins kopen. keuze is er niet want we hebben maar een kleine hypotheek. dus hebben we ingeschreven op een project. niets bijzonders: een rijwoning zoals er 10.000en in NL staan. heel simpel: wij hebben niet het geld om een lap(je) grond van 2ton te kopen want dan is het geld gelijk op! als je een rijwoning koopt, krijg je de grond er gratis bij :idea:

welnu, wij hebben sinds een paar jaar zonnepanelen en een zonneboiler. ons verbruik (water, gas en elektra) is ver onder gemiddeld en dat voelt goed. de tuin beregenen we met slootwater omdat het moreel verwerpelijk is om daar drinkwater voor te gebruiken. nou, zo hebben we meer dingen die we belangrijk vinden in/om het huis. die gaan we zoveel mogelijk realiseren, binnen het budget. consequentie is dat we bij oplevering al afscheid willen nemen van zaken die standaard bij het huis horen (CV-ketel en VWP). en nee, die gooi ik niet gelijk in een container. spul is hagelnieuw dus daar vind ik wel iemand voor. ik heb ook niet direct de illusie dat als ik één CV-ketel minder koop de wereld er hele grote sprongen op vooruit gaat. zolang bouwend en installerend NL kiest voor allerlei technische oplossingen ipv isolatie en meer passief, neem ik zelf het voortouw.

terug naar het onderwerp: als ik een beetje stoei met de eerder genoemde link, dan kom ik uit op een vermogen van rond de 6kW. echter, met mijn plannen uitgevoerd zal het benodigde vermogen nog minderen denk ik. pellet kachels met CV functie zijn doorgaans wat groter in vermogen (11kW>) en moduleren niet zo eenvoudig als een gasketel.

ik probeer een beeld te krijgen hoe mijn energiebehoefte eruit ziet en waar die energie vandaan komt. bijvoorbeeld: leveren die heatpipes genoeg voor de tussenseizoenen aan de vloerverwarming? en icm met de warmtepomp? en heeft zo'n balansventilatie dan nog zin?

het huis is kaal en leeg als we de sleutels overhandigd krijgen. nu is het moment om plannen te maken! ik kan overal boren, kanalen aanleggen en leidingen trekken. daarom probeer ik een masterplan te bedenken met oog voor duurzaam, energiezuinig en lage co2-footprint.

en daar heb ik jullie creatieve geesten bij nodig :mrgreen:
swake

Bericht door swake »

Als het toch al 'kaal' is, misschien kan je dan ook vragen van die gas-ketel en zo helemaal niet te installeren. Dat willen ze heus wel compenseren. Eventueel leveren ze in de plaats een hoop isolatiemateriaal (dat je dan zelf aanbrengt) dan blijft het zakencijfer gelijk en maken ze het financieel goed en jij ook. Als je het niet vraagt heb je het niet.
roger de poger

nee, gaat niet lukken. gevels zijn al gemetseld en dak zit erop. dit huis is niet meer (richting) passief te maken.
enfin, wat zal het kosten? CV-ketel € 950,- en die VWP € 3200,- consumentenprijs?
die aannemer wil niets meer doen voor ons. ze roepen dat ze klantvriendelijk zijn en duurzaam, maar als je ze daarop aanspreekt blijkt dat alleen te gelden als je particulier opdrachtgever bent. in alle andere gevallen willen ze zo snel en makkelijk als mogelijk hutjes bouwen, liefst zonder gezeur.
JantjeV8

Bericht door JantjeV8 »

Daar kun je de aannemer niet de schuld van geven, die heeft zich een een Bouwbesluit te houden. Met dergelijke projectenbouw is de aannemer verplicht om een bewoonklare woning op te leveren. Daar hoort een verwarmingsinstallatie bij. Ze mogen het simpelweg niet. Anderzijds kun je daar ook wat creatief mee omgaan, want als ze bij de oplevering een elektrische kachel in huis zetten heb je ook verwarming. Dan moet je nog iets bedenken om warmwater te kunnen leveren.

Maarrrr:
Laatst gewijzigd door JantjeV8 op 15 dec 2015, 07:37, 1 keer totaal gewijzigd.
JantjeV8

Bericht door JantjeV8 »

roger de poger schreef: die aannemer wil niets meer doen voor ons. ze roepen dat ze klantvriendelijk zijn en duurzaam, maar als je ze daarop aanspreekt blijkt dat alleen te gelden als je particulier opdrachtgever bent. in alle andere gevallen willen ze zo snel en makkelijk als mogelijk hutjes bouwen, liefst zonder gezeur.
Dat kan ook niet anders, gezien het financieel belang. Hij zal een heel erg gestroomlijnd bouwproces moeten hebben om enkele % er aan over te houden. Dan is er geen ruimte voor klantenwensen. U gaf het zelf al aan, je krijgt er feitelijk de grond bij... Dan moet je achteraf geen verwijten maken dat die aannemer niet met je mee buigt. Je kiest voor zo'n project.
roger de poger

nou, ik maak ook niet direct verwijten...
ik snap ook wel hoe het werkt, maar BIJ AANVANG zegt hij iets anders. dat terzijde want daar gaat het niet over.

en ja, ik heb het bouwbesluit ook gelezen en weet dat er een kachel in moet staan. ik heb ook niet gevraagd om die weg te laten. vragen naar de bekende weg heeft geen zin. ik heb uitgelegd waarom wij voor dit project kiezen. nu er gekozen is, zetten we het naar eigen hand. óók als dat betekent dat de CV-ketel eruit gaat.'dat is geen kapitaalvernietiging want een ander heeft vast wél plezier van die handel. kost mij wat geld maar dat is dan jammer.
Plaats reactie