Houtkachel op buffer, hoe werkt de inlaat klep?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Franq77
Contacteer:

Houtkachel op buffer, hoe werkt de inlaat klep?

Bericht door Franq77 »

Beste forumlezers,

ik heb een 800 liter buffervat met daarop aangesloten een houtkachel. Het geheel is aangesloten zoals in het schema hieronder. Het water gaat rechtstreeks het vat in, er is geen warmtewisselaar in gebruik. De houtkachel is een Prity, ongeveer zoals in dit draadje: viewtopic.php?f=3&t=2653. De klep is een ESBE VTC 511 (60C), http://www.buffertanks.co.uk/shop/esbe- ... ding-valve.

Wat ik begrijp is dat zolang het water nog geen 60 graden is de klep zo geschakeld is dat er geen warm water in het vat komt. Zolang dit dus het geval is loopt er alleen water in een kring door de kachel de klep en de pomp. Gaat de klep open dan komt er natuurlijk koud water uit het midden van het vat in het circuit. Dan koelt toch de klep weer af om dan weer te sluiten ? Zodat je dus maar heel weinig warm water in de buffer krijgt. Of gaat de klep slechts een klein beetje open ? Hoe weet je nu of de klep naar behoren functioneert ?

Ik vraag dit alles omdat ik het idee heb dat ik alleen in de eerste uren van een stookbeurt het vat opwarm, later lijkt er wel geen warm water meer in de buffer te komen, ondanks dat de kachel lekker brand en de thermometer achterop tot boven de 70 aan aangeeft.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
JantjeV8

Re: Houtkachel op buffer, hoe werkt de inlaat klep?

Bericht door JantjeV8 »

Je omschrijving is goed, dat behoeft verder geen uitleg.

Tja, Er zijn formules waarmee je de opwarmtijd van het buffer kunt berekenen. Tenminste als je weet hoeveel kW waterzijdig je kachel zou moeten leveren. Verder zou je met een thermometer de leidingtemperaturen kunnen meten, dat geeft ook een indicatie.

Zo te zien heb je een electrische 3-weg klep. Met een verklikkerlampje er op kun je evt ook z'n stand controleren.
Franq77
Contacteer:

Bericht door Franq77 »

Ik heb grafieken, zie aanhangsel.

Je ziet in de grafiek dat om 18:00 de kachel aan gaat, de temperatuur (gemeten niet ver van de klep) schiet omhoog boven de 60C. De buffer stijgt ook mee, maar dan plotseling koelt de buffer sterk af. Om 19:00 stoppen we met stoken en om 22:00 beginnen we weer. Ook dan zie je weer dat de buffer sterk afkoelt.

Hoe kan de buffer zo sterk afkoelen? Het is vrijwel zeker niet de automatische overkook beveiliging dat heb ik gecontroleerd, tenzij deze op een of andere manier lekt, kan dat? Indien deze beveiliging afgaat merk je dat direct vanwege de herrie en je ziet ook de kachel temperatuur veel verder zakken.

De klep is overigens niet elektronisch, de kabel op de foto is van elektrische buffer verwarming die uit is.

PS. Haus vorlauf en rucklauf zijn omgekeerd in de grafiek)
GTV6

Bericht door GTV6 »

Er zijn wat weinig gegevens om 100% zeker te zijn. Het lijkt er op dat aan de afgifte zijde geen verdere regeling aanwezig is.
Het water uit de buffer gaat rechtstreeks naar de radiatoren, is dat zo?
Gelijktijdig met het opstoken van de kachel is de pomp voor de afgifte aangezet?
Als dit allemaal zo is lijkt het er sterk op dat de volumestroom van de afgifte meer dan tweemaal groter is dan de volumestroom van de opwekking.
Zodoende wordt er kouder water bijgemengd uit de onderzijde van de buffer.
Franq77
Contacteer:

Bericht door Franq77 »

GTV6 schreef:Er zijn wat weinig gegevens om 100% zeker te zijn. Het lijkt er op dat aan de afgifte zijde geen verdere regeling aanwezig is.
Het water uit de buffer gaat rechtstreeks naar de radiatoren, is dat zo?
Gelijktijdig met het opstoken van de kachel is de pomp voor de afgifte aangezet?
Als dit allemaal zo is lijkt het er sterk op dat de volumestroom van de afgifte meer dan tweemaal groter is dan de volumestroom van de opwekking.
Zodoende wordt er kouder water bijgemengd uit de onderzijde van de buffer.
Klopt ik heb de afgifte kant op vol vermogen staan.
Dus het zou beter zijn de afgifte kant af te stemmen op de aanbied kant en dan geleidelijk het huis en het vat verwarmen.
swake

Bericht door swake »

Ja, kdenk in dezelfde richting aangezien de meting bovenaan de buffer wordt gemaakt. Het lijkt er hier op dat er niet veel gebufferd wordt. Het bovenste laagje water in de buffer wordt warm, maar dat wordt al snel weer doorgegeven aan de radiatoren, zodanig snel dat er niks over is om de buffer verder op te warmen.
Hoe zit het temperatuurverloop in de rest van het huis? Krijgt je het wel zo warm als je zou willen? Met mijn interpretatie van deze grafiek niet dus, of het is zeer nipt.

Heb je een mogelijkheid om de temperatuur in de buffer te meten op andere plaatsen, zeg maar op 0%; 25%; 50% en 75% hoogte.
Franq77
Contacteer:

Bericht door Franq77 »

swake schreef:Ja, kdenk in dezelfde richting aangezien de meting bovenaan de buffer wordt gemaakt. Het lijkt er hier op dat er niet veel gebufferd wordt. Het bovenste laagje water in de buffer wordt warm, maar dat wordt al snel weer doorgegeven aan de radiatoren, zodanig snel dat er niks over is om de buffer verder op te warmen.
Daar lijkt het dus wel op.
swake schreef: Hoe zit het temperatuurverloop in de rest van het huis? Krijgt je het wel zo warm als je zou willen? Met mijn interpretatie van deze grafiek niet dus, of het is zeer nipt.

Heb je een mogelijkheid om de temperatuur in de buffer te meten op andere plaatsen, zeg maar op 0%; 25%; 50% en 75% hoogte.
Aanvankelijk heb ik goed warme muren en warmt het huis op, precies zoals ik wil. Daarna koelt de buffer af, en dus ook de rest van het huis, dat is precies mijn probleem. Hoe tem ik die buffer?

De biomeiler sensors geeft een indicatie van het midden van de buffer, al gaat dit wel met geleidingswarmte, dus je kan er ongeveer 5 graden bij op tellen. Zal kijken of ik rond kerst nog wat extra sensors kan plaatsen.
ritsaert snijder

Bericht door ritsaert snijder »

Franq,
Kan je ook het complete schema laten zien? Wat voor een pompen zitten er in? Wat voor een pomp zat er bij de Prity?
groet!

Ritsaert
GTV6

Bericht door GTV6 »

Nou ja eigenlijk stook je gewoon te kort en stop je al met opwekken in de opwarmfase.
Maar als je meer spreiding van het vermogen wil moet je de volumestroom van de afgifte drastisch verlagen.
Pomp terugregelen in toeren, kleinere pomp of smoren.
Franq77
Contacteer:

Bericht door Franq77 »

ritsaert snijder schreef:Franq,
Kan je ook het complete schema laten zien? Wat voor een pompen zitten er in? Wat voor een pomp zat er bij de Prity?
De pomp naar de houtkachel is een Wilo http://www.ateliers-mathieu.fr/IMG/pdf/ ... ochure.pdf, welke altijd in stand twee staat. Richting tempierungs-afgifte-systeem zit de unit zoals op de foto, de pomp is een Biral AX13-2, welke op een lage snelheid staat wat weergeven wordt als 14 W. Als er gestookt wordt staat de mixer op max (=10).
kockie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door kockie »

Ik ben, net als Ritsaert, benieuwd naar het precieze schema (heb je vast al eens gepost, maar ik weet niet meer waar) en de precieze plek van de sensoren in je installatie.

Bij mij merk ik dat het veel informatie geeft als je meer sensoren in de buffer (en/of boiler) hebt. Dan kun je zien wat daar binnen gebeurt.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
swake

Bericht door swake »

Franq77 schreef:Aanvankelijk heb ik goed warme muren en warmt het huis op, precies zoals ik wil. Daarna koelt de buffer af, en dus ook de rest van het huis, dat is precies mijn probleem. Hoe tem ik die buffer?
Het energie aanbod is niet groot genoeg vergeleken met het verbruik. Je hoeft de buffer niet te temmen er zit namelijk niks meer bruikbaars in. Die kachel moet je langer/harder stoken of genoegen nemen met koudere ruimten.
Franq77
Contacteer:

Bericht door Franq77 »

Bij deze dan een volledig schema, voor ik hier uit de foto's kan halen.
Sensoren zitten dus allemaal buiten op de leidingen bevestigd met een tyrib.
JantjeV8

Bericht door JantjeV8 »

swake schreef:
Franq77 schreef:Aanvankelijk heb ik goed warme muren en warmt het huis op, precies zoals ik wil. Daarna koelt de buffer af, en dus ook de rest van het huis, dat is precies mijn probleem. Hoe tem ik die buffer?
Het energie aanbod is niet groot genoeg vergeleken met het verbruik. Je hoeft de buffer niet te temmen er zit namelijk niks meer bruikbaars in. Die kachel moet je langer/harder stoken of genoegen nemen met koudere ruimten.
Mits het vlak na die stookmomenten niet peentjes zweten is in de verwarmde ruimtes.

De 60grC klep staat in je schema niet goed getekend. De kachel heeft nu 'vrije uitloop' naar de buffer, ongeacht wat die klep doet.
Franq77
Contacteer:

Bericht door Franq77 »

JantjeV8 schreef:
swake schreef:
Mits het vlak na die stookmomenten niet peentjes zweten is in de verwarmde ruimtes.
Het is wel degelijk peentjes zweten in de woonkamer waar de houtkachel staat. Stook ik echter langzamer, dan merk je dat ook direct in het huis, daar koelt het dan rap af, want de buffer doet dat ook dan. Is het nu een waardeloze slecht regelbare kachel, of stook ik niet goed en heb ik te veel afname, moet ik meer geduld hebben (maar na 36 uur moet die buffer toch wel warm zijn?), of zit het leiding technisch niet goed in elkaar, of is simpel de klep stuk ?
JantjeV8 schreef: De 60grC klep staat in je schema niet goed getekend. De kachel heeft nu 'vrije uitloop' naar de buffer, ongeacht wat die klep doet.
De klep zit zoals de plaatselijke verwarming monteur hem heeft geplaatst, zou ik graag willen weten of dat wel goed/optimaal is.
Plaats reactie