Sinds deze week hebben wij een houtvergasser de Domusa Lignum IB 40. Catalogus is in het Frans, wij wonen in Frankrijk.
Systeem werkt echter nog niet helemaal heb ik het idee. Alhoewel het water warm wordt (65c) blijft de schoorsteenwarmte rond de 80 - 90 graden. De kachel is 40w en we hebben een 2000L buffervat. Aangezien zowel het water als de schoorsteen nooit hun waarde bereiken waarop de ventilator zachter gaat draaien (respectievelijk 80 en 180 graden) blijft deze maar doorgaan tot ik deze handmatig uitzet.
De installateurs zijn met de leverancier in gesprek dus ik verwacht maandag een antwoord.
Maar na zelf even zoeken kom ik er achter dat ik waarschijnlijk de kachel verkeerd aansteek, in het boekje staat een stapel maken van aanmaak en steeds groter hout, aansteken, dicht doen en klaar.
Nu lees ik hier op het forum dat je eerst een klein vuurtje maakt met de deur half open en daarna pas echt vult. Dat zie ik nu net ook hier op het Domusa filmpje.
Hopelijk is het probleem dus gewoon op te lossen door beter te stoken.
Paar vragen aan de ervaringsdeskundigen
- Het klopt toch dat ik kan verwachten dat de schoorsteenwarmte naar de 200c gaat?
- Wanneer laden jullie de houtvergasser met het "echte" hout?
- Doe ik tijdens het aanmaken met klein hout al gelijk de ventilator aan?
- Zal tegen die tijd mijn hele schuur niet vol met rook staan? Zo ja nog tips om dat te beperken.
- Ik kan kiezen om de regeling van de ventilator e.d. op basis van de watertemperatuur te laten lopen of op basis van de rookgastemperatuur, wat adviseren jullie?
Zal proberen zsm foto's te maken van de opstelling.
Bvd,
Boris