Meerdere CV kachels op 1 verwarmingssysteem?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

sterkenberg

Re: Meerdere CV kachels op 1 verwarmingssysteem?

Bericht door sterkenberg »

holtere schreef:
@holtere: mooie kachel, heb je meer informatie over deze kachel?
Voor de volledige bouwbeschrijving zie dit draadje!

viewtopic.php?t=2049&f=3
dat is een knap staaltje laswerk! en een indrukkend verslag van de ontwikkeling van je kachel.

ik ben zelf echter een behoorlijke leek op het gebied van rocket heaters, heb ze bij vrienden in werking gezien met wisselend succes, vooral het aansteken was telkens een uitdaging, met rookontwikkeling in de woonkamer tot gevolg. maar dat waren dan wel klassieke rockets met een verticale open vulopening. hoe complex is de stookhandleiding van de holtere01? mijn kachelervaring bestaat uit het bouwen en stoken van eenvoudige recht toe recht aan kachels.
kockie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door kockie »

Ga eens kijken bij iemand met een batch-rocket. Ik heb nog nooit iets eenvoudigers aangestoken dan dit geesteskind van Peter van den Berg.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
ritsaert snijder

Bericht door ritsaert snijder »

Voor de isolatie; ken je het dubbel glas van de twaalf ambachten? Is ook in aluminium toe te passen.

Hier zijn we vooral van de Rocket Batch Box (batch rocket), ontworpen door Peter van den Berg. Jullie zouden gezamenlijk een paar van dit soort kachels kunnen bouwen. Starten met een workshop (het is een school). Met een dunwandige stenen bell of een stalen ton kun je een snelle (wordt snel heel warm) en een hele goede kachel bouwen.

Het zijn perfecte kachels, redelijk makkelijk te bouwen, stoken als een tierelier, binnen geen rook, buiten geen rook. Heel goed rendement.
groet!

Ritsaert
sterkenberg

Bericht door sterkenberg »

zelf een rocket bell bouwen is een idee maar waarschijnlijk ook behoorlijk arbeidsintensief, en we hebben geen lastalenten in huis, dat zal het lastiger maken nietwaar?

ik heb ook even naar het dubbel glas van de 12 ambachten gekeken, ziet er veelbelovend uit maar een snelle controle van onze kozijnen leerde me al dat onze kozijnen niet diep genoeg zijn voor het plaatsen van een extra glasplaat, die zijn echt maar 10 of 11 milimeter diep. was wel een praktische oplossing geweest, een van ons is ooit als glaszetter opgeleid.

misschien toch op holteres uitnodiging ingaan; bekijken hoe die kachel functioneert en m misschien zelfs overnemen (kan hij aan het volgende experiment beginnen)
Plaats reactie