Wat ik hier zoal gelezen heb op dit op dit ongelooflijk leerzame en interessante forum is dat datgene wat betrekking heeft op houtvergassers redelijk recent is. Wat ik bedoel is dat ten tijde dat ik ben begonnen met mijn frohling er in ons land nog heel weinig te vinden was aan gebruikservaring en al helemaal geen forum zoals dit. Zeg maar de winter 2002/2003. Ook de kennis van mijn leverancier was zeer "simplistisch" met name dan wanneer de installatie afweek van wat gangbaar was. Eerste reactie was van "dat kan helemaal niet zo". En de gasketel eruit doen werd helemaal afgeraden. De meeste vragen heb ik op duitse fora gesteld waar ik ook heel enthousiast werd beantwoord. En veel belangrijker, ik kreeg gelijk in de opbouw van onze installatie. Misschien niet direkt gangbaar maar wel functioneel. Waarom een melkkoeltank? omdat ik hem voor een prikkie over kon nemen en zo een grote nieuwe buffer en een nieuwe expansietank van 300 liter uit kon sparen.
Ook heb ik een aantal oosteuropese ketels, zowel op basis van natuurlijke trek als vergassers gezien, en die vielen mij ,toentertijd, met name qua contructie/robuustheid helemaal niet mee.
Dat er tegenwoordig veel verbeterd is staat als een paal boven water. Hoogstwaarschijnlijk dat wanneer ik nu opnieuw moet kiezen er een andere ketel komt te staan.
Desondanks hoop ik dat iemand z'n voordeel kan doen met datgene wat ik gebouwd heb. Ook na de "schreeuw" om foto's. Niet dat ik beweer de wijsheid in pacht te hebben, het enige wat ik te bieden heb is bijna zes jaar gebruikservaring. En dat hoegenaamd storingsvrij. Die keren dat er iets fout ging was onervarenheid of een bedieningsfout. Stoken moet je leren. Ik ben tot op de dag van vandaag heel content met mijn frohling, binnen vier jaar de investering terug verdiend.
Ook heb ik op dit forum nog geen echt topic gezien van een revisie of groot onderhoud aan een vergasser. En met name waarom er gereviseerd moet worden, welke termijn dit acceptabel is. Want dat er een keer delen vervangen moeten worden staat buiten kijf. Chamotte-stenen hebben niet het eeuwige leven. Vandaar mijn opmerkingen over slakken, spijkers, en de remedie van mij hiervoor. Wat dat betreft maakt het niet uit, pallethout of sloophout.
Verder zal ik zeer regelmatig blijven neuzen op dit forum, ik heb er toch al een paar hele leuke ideen en tips opgedaan.
En, wanneer er nieuwe ontwikkelingen zijn bij ons op het vlak van houtstook en aanverwante dingen zal ik het met plezier blijven posten.
Open Source zeg maar. Mijn volgende stap is de frohling verder automatiseren met grof gesnipperde wilg.
met vriendelijke groet,
Jan.
Bij de weg Kockie, ik ben heel benieuwd naar je foto. (Foto0105.jpg)