Luchtwarmtepomp

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Leonie

Luchtwarmtepomp

Bericht door Leonie »

Hallo,

Wij zijn bezig ons huis (jaren 30 woning) compleet te verbouwen. Het huis wordt volledig geisoleerd en er komt vloerverwarming in. Nu denken we er aan om voor de verwarming van het huis een luchtwarmtepomp aan te schaffen (warmtepomp met grondboring is te duur voor ons), heeft iemand hier ervaring mee? Wat zijn de voor- en nadelen??

B.v.d!
Leonie

ps mocht deze vraag al ergens op het forum staan dan hoor ik het graag, kon t zelf nl niet vinden...
John Doh

Re: Luchtwarmtepomp

Bericht door John Doh »

Bedoel je een warmtepomp met buitenlucht als warmtebron?

Het nadeel van die oplossing is dat de warmtebron de laagste temperatuur heeft als de behoefte aan verwarming het grootst is. Dat zorgt voor een slecht rendement van de warmtepomp. Het enige project dat ik ooit met een dergelijke oplossing heb gezien, deed het niet best. Niet veel beter dan een elektrische kachel. Ik denk dat jullie beter af zijn met een HR-ketel op aardgas.
Chicken Power

Bericht door Chicken Power »

Beste Leonie,

Ik vindt warmtepompen prachtige dingen, vooral uit natuurkundig oogpunt. En vanuit ecologisch standpunt is het ook een zeer te verkiezen verwarmingsmethode.

Echter, er zijn wel condities waaronder dit goed kan functioneren.

Helaas kan niemand wat zinnigs zeggen op jouw vraag, zonder dat je verduidelijkt tot welk niveau jouw woning geisoleerd wordt. Ook al is het de hele woning, en zegt je architect of aannemer dat 8 cm glaswol pur oid meer dan genoeg is.

Maakt ook nog een wereld van verschil uit of je uit Nederland komt of uit België.

Laat je het ons even weten?

Groet, Cp
Verwijderd.
Leonie

Bericht door Leonie »

Pfiew, dat is een lastige vraag (ik ben niet zo bouwkundig onderlegd). Hoe kom ik erachter tot welk niveau de woning geisoleerd gaat worden en wat houdt dit precies in?

De woning staat in Nederland. Zit er dan verschil tussen Nederland en Belgie wat betreft warmtepompen?

gr leonie
Chicken Power

Bericht door Chicken Power »

Leonie schreef:Pfiew, dat is een lastige vraag (ik ben niet zo bouwkundig onderlegd). Hoe kom ik erachter tot welk niveau de woning geisoleerd gaat worden en wat houdt dit precies in?
Beste Leonie, dat is dus ook lastig en niet zomaar via een forum te beantwoorden. Je zult vanaf nu heel veel aan zelfstudie moeten gaan doen, of de mazel hebben een integere architect met verstand van zaken te hebben.

In die zin is het wel duidelijk, het kost tijd, of geld.

Je moet dus eerst een hoop gaan doen om de meest basale kennis te verwerven, zoals je het nu voorgeeft, ben je een complete maar gedreven leek.

Daar wordt jammergeneog mee dan misbruik van gemaakt.
Leonie schreef:De woning staat in Nederland. Zit er dan verschil tussen Nederland en Belgie wat betreft warmtepompen?
Naar het natuurkundige basisprincipe natuurlijk niet, maar qua CFK regelgeving is België een 'ontwijkende' natie. Pas sinds januari 2009 heeft men daar enige regelgeving in koelmedia, waar wij in Nederland al bijna 20 jaar regelgeving hadden (dat was de STEK, feitelijk een soort van ongezonde gedwongen winkelnering).

Maar vooral het subsidie regime te aldaar schijnt buitengemeen profeitelijk te kunnen zijn. Hoe het precies steekt weet ik ook niet.

Groet, Cp
Verwijderd.
Peter 538

Bericht door Peter 538 »

Leonie schreef:Hallo,

Wij zijn bezig ons huis (jaren 30 woning) compleet te verbouwen. Het huis wordt volledig geisoleerd en er komt vloerverwarming in. Nu denken we er aan om voor de verwarming van het huis een luchtwarmtepomp aan te schaffen (warmtepomp met grondboring is te duur voor ons), heeft iemand hier ervaring mee? Wat zijn de voor- en nadelen??

B.v.d!
Leonie

ps mocht deze vraag al ergens op het forum staan dan hoor ik het graag, kon t zelf nl niet vinden...
Als het huis volledig is geïsoleerd en u heeft vloerverwarming, dan is een warmtepomp een goede keuze.
Boren is uiteraard duurder in aanschaf dan een lucht/water warmtepomp maar het is goed mogelijk.
De voor en nadelen zijn op internet te vinden: http://sesamstraat.ntr.nl/site
Hoop dat je er wat aan hebt, of is het inmiddels gerealiseerd, dan lees ik graag uw ervaring.
Met groet, Peter
Laatst gewijzigd door Pietje op 07 jun 2016, 15:19, 3 keer totaal gewijzigd.
Reden: Pinoficeren
Bossie

Bericht door Bossie »

De TS spreekt volgens mij over een luchtwarmtepomp. Dat is dus niet lucht water maar lucht lucht. Eigenlijk gewoon een airco die ook verwarmt. De opgegeven prestaties worden veelal enkel gehaald bij uitzonderlijk gunstige omstandigheden. Daarbij is er dus sprake van warme lucht, iedereen hier kent de nadelen van het opwarmen van lucht.
Lucht lucht pompen zie je wel eens bij sporthallen/verenigingen maar ook wel bij particulieren die een overschot aan zonnestroom hebben.

Misschien is een hybride warmtepomp lucht water op gas een optie.
dormos

Bericht door dormos »

TS stelde de vraag in 2009..
Ik mag hopen dat ze inmiddels voorzien is.

Groet,

Hans
swake

Bericht door swake »

Do I smell something else?
Zoet geurtje van sesam zaadjes of zoiets...
JantjeV8

Bericht door JantjeV8 »

EEEEEEEnnnnn Pinoooooooo, komt'er maar in......
Plaats reactie