Vochtprobleempje in de kelder oplossen

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
beek

Vochtprobleempje in de kelder oplossen

Bericht door beek »

Ik heb een (klein) vochtprobleem in de kelder dat ik wil oplossen. Het huis is gebouwd in 1947 en heeft geen kruipruimte. Ik woon er nog geen jaar. De kelder is 2x4x2 meter en bevindt zich onder een onverwarmde hal. Het grondwaterpeil is ongeveer 4 meter. De kelder heeft een raampje tegenover de toegang tot de kelder, dat voortdurend open staat. De vloer is betegeld en de wanden zijn geschilderd (ik weet niet waarmee). Ik heb geen zichtbaar vocht in de kelder, dus geen plassen op de vloer of natte plekken op de muur. Maar de wanden zijn beschimmeld en de verf bladdert af. Het lijkt mij ook geen goed klimaat voor de vrieskist die ik daar heb staan. De temperatuur is continu 10-15 graden en de relatieve luchtvochtigheid 90-95%.

Omdat er met alleen het raampje nauwelijks doorstroming van lucht is, heb ik de deur eens open gelaten. Hierdoor zakt de luchtvochtigheid naar 75-80%. Maar met het regenachtige weer van de afgelopen dagen is de luchtvochtigheid meteen weer 95%. Omdat een verbeterde ventilatie zo'n groot effect had, heb ik vandaag een rooster in de deur gemaakt. Maar bij vochtig weer zijn er blijkbaar meer maatregelen nodig.

Het is sowieso nodig om de muren eens onder handen te nemen. Is het verstandig om een coating op de muur aan te brengen? De plaatselijke bouwmarkt verkoopt een waterdichte cementcoating ("Kelder-Bezetting" van Aquaplan), maar ik vind nergens wat hiervan de ingrediënten zijn. De website vermeldt alleen cement... Nu las ik dat vroeger keldermuren werden gekalkt vanwege de vochtregulerende en antiseptische eigenschappen. Is dat wellicht beter?

Omdat ik worsten in de kelder laat rijpen zou ik de luchtvochtigheid rond 75% willen houden. Het liefst met eenvoudige middelen. Wat zouden jullie adviseren?
swake

Re: Vochtprobleempje in de kelder oplossen

Bericht door swake »

Het meest eenvoudige is in de zomer het raampje en de deur dicht laten en tijdens de wintermaanden alles open zetten. Zoals je zelf al merkte is deze regel voor verbetering vatbaar. Het doel is verluchten wanneer het buiten minder vochtig is dan in de kelder en omgekeerd. Dit kan je manueel regelen door 2 metertjes te plaatsen. Of er bestaan ook toestellen die een ventilator laten draaien op het goede moment.

Het is natuurlijk ook zaak om de kelder niet extra te belasten door er vochtige dingen in te leggen.
En inderdaad, een vriezer of koelkast houden het niet zo lang uit in de kelder.

Wat je best op de muur smeert laat ik over aan anderen, ikzelf zou het gewoon met zelfgemaakte kalkverf schilderen zodat die muren nog kunnen ademen en zeker niks waterdicht, veel verder reikt mijn kennis nauwelijks.
JoostvO

Bericht door JoostvO »

In aanvulling op het bericht van Swake; het volstaat niet om het vochtigheidspercentage tussen buiten en binnen met elkaar te vergelijken. Warme lucht kan meer vocht bevatten dan koude lucht. Daarom zal in de zomer relatief droge lucht van buiten juist voor meer vochtproblemen kunnen zorgen, terwijl in de winter relatief natte lucht juist de kelder droog kan trekken wanneer deze lucht opwarmt.

Kijk ook eens op de volgende link voor meer uitleg daarover:
http://www.joostdevree.nl/bouwkunde2/re ... igheid.htm
holtere

Bericht door holtere »

Smeer in ieder geval niets zo maar op de muur!
Kan ook best zo zijn dat je teveel ventileert en dat het puur een kwestie van condens is tegen je koude keldermuren.
Gooi die diepvries eruit en gebruik die kelder weer waarvoor die gemaakt is!
Een kelder is mooi koel en veel produkten laten zich daar prima voor langere tijd bewaren. Met een diepvries verwarm je de boel zodat ie nergens meer goed voor is en alleen maar problemen geeft.
Zou best weleens kunnen zijn dat er geen probleem meer is als de diepvries uit is en er weer een beter temperatuurbalans is.
beek

Bericht door beek »

Bedankt voor de suggesties zover.

De tip om te ventileren in de winter en niet in de zomer is blijkbaar onvoldoende, omdat 's winters bij nat weer de relatieve luchtvochtigheid te hoog is, zelfs met maximale ventilatie. Dat wil zeggen met raam en deur open (die tegenover elkaar liggen). Ventileren naar een kruipruimte is niet mogelijk. Extra ventileren met Z-roosters vergt breekwerk en vermijd ik liever. Toepassing van ventilatoren is mogelijk, maar schendt het KISS-principe. Ik houdt het het liefst zo eenvoudig mogelijk.

De suggestie dat teveel ventilatie de oorzaak zou kunnen zijn klopt in mijn geval niet, omdat zowel met als zonder ventilatie de luchtvochtigheid te hoog blijft (behalve bij koel en droog weer).

Het verplaatsen van de diepvries is geen optie, omdat het een geval van 2x1x1 meter betreft waar 4 volwassen kerels in passen. Die wil ik nergens anders hebben staan. Wegdoen is ook geen optie. Het is een vrij nieuw ding met AAA label. Ik gebruik hem voor het invriezen van oogst uit (de zeer ruim bemeten) eigen moestuin en vlees dat ik lokaal van een biologische boer koop als hij een koe laat slachten. Ik conserveer dus veel levensmiddelen en niet alles is te wecken of te pekelen... Ik denk dat een te vochtige kelder ook geen goede bewaarplek is.

Overigens was er al een vochtprobleem toen ik het huis kocht (toen stond de diepvries er nog niet), zoals bleek uit het bouwkundig rapport. Daarin werd ter overweging gegeven om de muren te injecteren, maar dat is een te dure ingreep zonder garantie op succes.
swake

Bericht door swake »

De tip om te ventileren moet je volledig toepassen hé. Als het buiten vochtiger is dan binnen dan heeft het geen zin. Dweilen met de kraan open is dweilen maar daarna blijft het nat...
Er is volgens mij ook niet veel meer KISS dan raam/deur met de hand open zetten. Minder KISS maar toch nog zeer low level is een schakelaartje monteren op een ventilator die je dan manueel aanzet wanneer de vochtmeter en tempmeter binnen en buiten voldoende verschil geven. Eventueel met een timer er bij om het terug automatisch af te zetten zodat je het zelf mag vergeten doen.

Ik begrijp dat je die vrieskast nergens anders kwijt wilt, maar je moet dan ook goed beseffen dat die over afzienbare tijd begint te roesten en dat ze effectief een invloed heeft op de kelder.

Dat het vochtprobleem er al was kan te maken hebben met gebrekkige ventilatie en de troep die nu op de muur hangt. Misschien zijn de gebruikte tegels op de vloer ook helemaal dampdicht? En sowieso, gezien de ouderdom van het huis is het nooit een droge kelder geweest en zal het dat nooit worden. 65%RV is denkelijk wel haalbaar mits de nodige ventilatie aandacht.

Injecteren is pas een oplossing indien er kan gegarandeerd worden dat het de buitenkant van de muur waterdicht gaat maken. Dus het deel in contact met de aarde rond de kelder. Dat kan natuurlijk niet met injecteren, dat lukt nooit.

Je moet zorgen dat die kelder weer in evenwicht komt. De huidige troep van de muur krabben en kalkverf er op smeren. Ventileren en nog eens ventileren (op het goede moment natuurlijk). Voor de rest al wat niet tegen vocht kan uit die kelder zetten.
beek

Bericht door beek »

Ik begrijp dat ik de ventilatie zal moeten aanpassen aan het weer. Bovendien mag het best een beetje vochtig en tochtig zijn. Een schimmeltje is ook niet erg, mits de lekker is. Dat simuleert de kelder van een Frans kasteel en dat is goed voor mijn rijpende worsten.

Die kalkverf is dus een goed idee? Kopen jullie die kant en klaar of mengen jullie zelf kalk en water? Heeft iemand hier ervaring mee?
Dutch John

Bericht door Dutch John »

Hier hadden we een soortgelijk probleem bij een soortgelijke kelder. Oorzaken: diepvries en kelderraam te weinig open. Nu staat het raam permanent open, behalve tijdens broeierig weer. De diepvries is verwijderd. Geen problemen meer. Kelderwanden en plafond geschilderd met hydraatkalk. Ademt en is schimmelwerend. Niet onbelangrijk als je vlees droogt.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
deleted

Bericht door deleted »

Met de deur openzetten moet je oppassen, want dan verplaats je het (kelder)vocht op windstille dagen naar de woning. Vochtige lucht is immers lichter dan droge lucht.

G
Plaats reactie