Speksteen Tulikivi en massa

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

peterberg
Moderator

Re: Speksteen Tulikivi en massa

Bericht door peterberg »

martin62 schreef:Ik krijg deze kachel niet hoger gestookt dan 70°c en als de kachel nog 40°c staat heb ik telkens 30kg hout nodig om deze terug tot 70°c te kunnen behalen!
Kachel wordt niet warm genoeg, heel veel hout verbruik, komt me bekend voor...
Heb je er aan gedacht om een vochtmeter te kopen en eens te kijken hoeveel water je hout bevat? Die dingen zijn tegenwoordig goedkoop en gemakkelijk op internet te vinden. Conrad bijvoorbeeld, die heeft verschillende modellen. Een eenvoudige met twee pennetjes die in het hout gedrukt moeten worden geeft al een goeie indicatie.

Vrijwel iedereen onderschat het belang van droog hout, maar massa kachels moeten een heet vuur hebben anders komen ze niet aan hun rendement. Zelf ga ik uit van een maximum vocht percentage van 15%, alles wat meer is doet het rendement drastisch afnemen. Om een betrouwbare meting te krijgen is het nodig een paar stukken te kloven en het verse vlak te meten.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
deleted

Bericht door deleted »

Peter,

Heb jij een idee van het warmte-afgevend vermogen van 1m2 speksteen in functie van de deltaT met de omgeving.
Of concreet: X W/m2 bij een wandtemperatuur van 60°C en omgeving van 20°C. (hier dus DeltaT van 40) ?
Enig idee ?
Doet men heel geheimzinnig over, geen enkel cijfer te vinden (nou ja, één gevonden van 700W bij een deltaT van 56°C; maar dat komt niet uit een wetenschappelijk werk).

Ze slaan je dood met de goede cijfers voor de opnamecapaciteit en de goede conductie van speksteen, echter van het warmte-afgevend vermogen ..... niets te vinden ...

G
peterberg
Moderator

Bericht door peterberg »

Gandalf schreef:Of concreet: X W/m2 bij een wandtemperatuur van 60°C en omgeving van 20°C. (hier dus DeltaT van 40) ?
Enig idee ?
Het enige gegeven waar ik redelijk zeker van ben is dat een bakstenen muur 0,5 kW/h per m2 afgeeft bij een DeltaT van 37 graden C. Voor speksteen zou dat een stuk meer moeten zijn maar hoeveel heb ik geen idee van.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
HarmW

Bericht door HarmW »

Dit kan je berekenen met de stralingswet van Stefan-Boltzmann. Zie pagina 605 onderaan.

http://home.hccnet.nl/j.ditmar/Reader%2 ... dracht.pdf

Ik kom bij een delta T van 40 graden op 250 Watt per vierkante meter.
deleted

Bericht door deleted »

HarmW schreef:Dit kan je berekenen met de stralingswet van Stefan-Boltzmann. Zie pagina 605 onderaan.

http://home.hccnet.nl/j.ditmar/Reader%2 ... dracht.pdf

Ik kom bij een delta T van 40 graden op 250 Watt per vierkante meter.
Harm,

Stefan Boltzmann is enkel het stralingsaandeel.
Bovendien heb je daar het exacte cijfer voor de emissiviteit van soapstone nodig. Die zie ik ook nergens staan.
Daarnaast zou je ook nog de overdracht aan de lucht moeten berekenen. En er bij optellen. Convectieaandeel dus.
Daar heb je ook parameters voor nodig. Die heb ik evenmin voor Soapstone.
Bovendien zal dit laatste afhangen van de ruwheid/gladheid van de soapstone.
Dus berekenen zou kunnen, maar dan hebben we de exacte coëfficienten van Soapstone nodig en die hebben we ook niet ...

G
Laatst gewijzigd door deleted op 19 dec 2012, 12:11, 1 keer totaal gewijzigd.
HarmW

Bericht door HarmW »

Hallo,

Dit is inderdaad alleen geldig voor het stralingsdeel van de energie overdracht. Ik heb een Zwitsers tegelkacheltje en wel eens geprobeerd het vermogen te berekenen. Was eigenlijk met mijn kennis niet te doen.

Uiteindelijk elk stuk hout gewogen en over een hele avond opgeteld en daarmee een grove inschatting gemaakt. Door de kleine afmetingen van deze kachel valt het wel op dat deze pas vermogen afgeeft als de buitenkant goed heet is.
deleted

Bericht door deleted »

Dan ga je ervan uit dat de buitenkant de binnenkant kan volgen ... dat is niet noodzakelijk zo. Het eventuele overschot gaat de schoorsteen in.

Speksteenverkopers rekenen ook graag met het opgewekt vermogen...

Ik begin te vermoeden dat de cijfers voor de warmteoverdracht aan de kamer in W/m2 oppervlakte speksteen helemaal niet zo goed zijn. Anders werden ze ook wel in het groot vermeld in de reclame-folders ...

G
HarmW

Bericht door HarmW »

Als de verkoper begint over hoe weinig hout er wel niet nodig is om het warm te krijgen word ik meestal al achterdochtig. De warmte moet toch ergens uit komen..
W K W

Bericht door W K W »

Chicken Power schreef:
Ondertussen hebben we van Wijbe weinig meer vernomen.

Groetjes, Cp mm

CP,

Leuk dat je aan mij of 'mijn' onderwerp denkt.

Op dit moment nog (te) veel hooi op de vork, na de feestdagen kom ik met nieuwe reactie's.
Zo nu en dan lees ik met een half oog het forum............. Even uit het oog maar nog wel in het hart.

U allen fijne dagen!

Wijbe
martin62

Bericht door martin62 »

Weet er iemand die speksteenkachels monteerd die mij kan helpen met een probleem van een opbouw?
Mijn TTU 2700 werd verleden jaar met een laag opgebouwd,maar ze hebben de binnenkachel niet hoog genoeg opgebouwd,met het gevolg dat de deksteen van de binnenkachel voor het gat zit waar de kachel moet kunnen gekeust worden.ook na de opbouw word de kachel aan de linker zijkant 30 gr minder warm,wat voordien niet was.
Plaats reactie