advies gevraagd nieuw te bouwen huis -> installaties

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

ruspek

Re: advies gevraagd nieuw te bouwen huis -> installaties

Bericht door ruspek »

Specifiek een passiefhuis zalht niet worden, de zonnewarmte wordt daarvoor te weinig opgevangen / gebruikt.

Wel zeer goed geïsooeerd
Pietje
Moderator
Contacteer:

Bericht door Pietje »

Met alleen goede isolatie ga je nooit je EPC "0" halen. Met ons zongerichte, compacte strobalenhuis (Rc 6 overal), houtkachel en zonnecollector kwamen we uit op 0.8. Vanwege de absurde manier waarop de EPC berekend wordt.
Je MOET je huis volstouwen met high tech "eco"-spul (PV, warmtepomp etc) om aan de norm te voldoen. Sterker: als je je huis volgooit met techniek, dan hoef je bijna niet meer te isoleren volgens deze norm.

De EPC-berekening-programma's kunnen een buffervat van meer dan 400 liter niet opnemen. Ook voor puur bio-massa (hout of pellets) moet je rare getallen invullen om dit te kunnen berekenen. Dus.... veel succes... )-:

(Wij hebben de crisis en herstelwet aangeroepen om af te mogen wijken van de EPC-norm. :roll: )
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Ingir

Bericht door Ingir »

Pietje schreef:Wij hebben de crisis en herstelwet aangeroepen om af te mogen wijken van de EPC-norm.
Interessant, die wet wordt normaal gebruikt door de overheid om zonder verantwoording af te leggen de plaatsing van windmolens er door te drukken. Kun je wat meer vertellen over het gebruik van deze wet?
Pietje schreef:Sterker: als je je huis volgooit met techniek, dan hoef je bijna niet meer te isoleren volgens deze norm.
Klopt, je kunt ook een volledig ongeïsoleerde woning met overal enkel glas en massieve muren (label G) veranderen in natte-droom-labelA-woning door alleen de gasketel te vervangen door een warmtepomp en de nodige zonnepanelen op het dak te plaatsen. Alleen op papier dan he... in werkelijkheid is een woning alleen zeer energiezuinig te maken met een flink pak isolatie in vloer, gevel en dak, 3V-glas, luchtdichting en WTW-ventilatie. De rest is duurzame onzin.
ruspek

Bericht door ruspek »

Van die wet wil ik ook wel meer weten, hoe je die ingezet hebt.

epc 0 is voor ons geen harde eis.
We willen alleeen een zeer goed geisoleerd huis met zeer lage energiekosten maar toch comfortabel te bewonen.
Het liefst zelfs in eigen behoefte kunnen voldoen.
En natuurlijk natuurlijke materialen.

Als ik het zo lees zal de epc ons dus de nek om kunnen draaien door low-tech te willen zijn?
Dutch John

Bericht door Dutch John »

Low tech in combinatie met natuurlijke materialen gaan inderdaad slecht samen met de eisen van de wetgever. Door alle benodigde techniek is een passiefhuis eerder een aktiefhuis. Het is belachelijk dat je niet eens in een goedkoop, zelfgebouwd en energiezuinig hobbithuisje mag wonen, terwijl half Nederland vol staat met verkeerd gebouwde en veel te dure huizen. Gek hè, dat we het vertrouwen in de overheid aan het verliezen zijn.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
deleted

Bericht door deleted »

Bwa, vind ik toch heel wat genuanceerder.

In het algemeen stelt de overheid minimum normen.
Bij nieuwbouw zijn dat energieprestaties, bij auto's co2-uitstoot of bijvoorbeeld veiligheidsnormen.
In het algemeen gesteld is dat geen slechte evolutie.

Waar het vaak misloopt is bij de fabrikanten. Van elke norm kan je wel ergens een interpretatie vinden die de inhoud omzeilt, of de testen worden onder onrealistische omstandigheden gehouden, en als dat allemaal niet helpt deinzen ze er zelfs niet voor terug om de testen te vervalsen.
De macht lijkt niet meer bij de normerende overheid te liggen, maar bij de interpreterende en lobbyende producenten.

Een andere verantwoordelijkheid ligt bij de consument zelf: Genormeerde en geteste materialen uit natuurlijjke materialen bestaan: houtwolplaten, vlas/hennepdekens, kurkplaten, noem maar op, maar zijn allemaal een stuk duurder dan de chemo-alternatieven. En als dan puntje bij paaltje komt kiest men voor het maximum comfort en grootte per euro...

G
ritsaert snijder

Bericht door ritsaert snijder »

Dat het niet lekker loopt lijkt duidelijk en blijkt ook wel uit;
. Dat onderschrijft ook wat Pietje aangeeft.

Irritant is ook dat de EPC berekening niet echt transparant is, net als die van het energielabel. Is beschreven in NEN 7120. Die moet je kopen? Heeft iemand die?
groet!

Ritsaert
Ernest Dubois

Bericht door Ernest Dubois »

En toch is het niet genuanceerd als je bij overheid bedoel, overheid die in dienst is van het kapitalisme.
Werken, das leuk.
ruspek

Bericht door ruspek »

even "on topic" weer.
voor de EPC maak ik een ander topic aan.
Ik ben in ieder geval wel benieuwd hoe anderen het EPC mirakel hebben aangepakt zonder zichzelf te verliezen in "nieuwerwetse installaties"

On Topic: als ik het dus goed begrijp zou mijn huis geen verwarming (à la CV) hoeven te hebben?
Alleen op een aantal strategische plaatsen (badkamers, zithoek) een IR-paneel?

gaat compleet tegen mijn gevoel in nl....

Hoe zou ik dat kunnen berekenen?
Dutch John

G,

Ik geloof niet dat je in Nederland ermee wegkomt door een gebruikte deur van 2 meter te plaatsen in nieuwbouw, als je braaf wilt zijn. En dat is nog maar één regeltje.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
ritsaert snijder

Bericht door ritsaert snijder »

Nieuwbouw geeft een enorme hoeveelheid regelgeving waaraan je moet voldoen. Dat maakt duurzaam bouwen met veel hergebruik heel erg lastig. Je moet echt de wegen weten en bewandelen om je gang te kunnen gaan. Daar gaat heel veel tijd en frustratie inzitten.

En de EPC voor woonfuncties is per 1-1-2015 al 0,6! . Volgend jaar gaan we aansluiten bij Europese regelgeving....
groet!

Ritsaert
WernerDeJong

Bericht door WernerDeJong »

Persoonlijk zou ik gaan voor zoveel mogelijk elektrische warmte. Denk aan een warmtepomp en muur + vloerverwarming op elke verdieping, elk vloeroppervlak alsook een elektrische boiler voor het douchen. Het mooie van een dergelijke installatie voor warmte is dat de pomp in de zomer andersom kan draaiien en de boel koel kan houden. PV panelen op het dak voldoen ruimschoots aan de energievraag van het systeem.

Mijn ouders hebben dit en het systeem verbruikt 6000 KwH per jaar, ze koken daarnaast elektrisch, nog eens 1800 KwH per jaar. Je kan dit gerust aanvullen met een massakachel en dan de leefruimte inregelen dat er minder heet water doorheen gaat. (Inregelen kan dus per groep waardoor je meerdere huizen / ruimtes perfect hiermee kan verwarmen / koelen) Je moet wel voldoende dakoppervlakte hebben om circa 8000 KwH op te wekken. Met de huidige techniek is dat niet zo heel erg moeilijk, maar altijd nuttig om mee te nemen. In hun huis is geen gasleiding meer aanwezig en een constante temperatuur door het gehele huis.

Hiernaast -Neem je steen op de vloer zonder vloerverwarming, dan zul je altijd binnen sokken aanhebben, tenzij je net als ik, ook in de winter buiten op slippers loopt, maar ja ik ben een uitzondering ;)
Dutch John

Winterse kolen- en gasstroom ten behoeve van verwarming boekhoudkundig wegschrijven tegen zomerse zonnestroom. Economisch denken in plaats van ecologisch. Ik dacht dat we op dit forum beter zouden kunnen. Dan kun je beter gas blijven stoken met een ketel die meer dan 100% rendement brengt t.o.v. een centrale met 40-50% rendement.

Stroom is een te hoge vorm van energie, opgewekt met een te laag rendement om te verkwisten aan warmteproductie.

Groet,
DJ
WernerDeJong

Bericht door WernerDeJong »

Ha DJ,

Topic starter geeft aan dat hij geen gas wil en een bepaald budget. Als je dan advies geeft over elektrisch verwarmen m.b.v. een hernieuwbare bron dan is het aan de topic starter om daar iets mee te doen. Wellicht past zoiets helemaal niet in het budget. Ik spreek niet over compenseren in het advies enkel dat je met een dergelijk systeem kan koelen en verwarmen.

Advies betekend dat je niet je ogen moet sluiten voor meningen, maar aangeven dat dit niet ecologisch is en dat mensen op dit forum beter moeten weten vind ik persoonlijk heel kort door de bocht. Overigens wek ik met mijn pv installatie in de zomer en winter energie op. In de zomer wekken panelen effectief minder op dan wanneer het zonnetje schijft in de winter. (Panelen kunnen niet goed tegen hitte....)

[Sarcasme modus aan]
Wat mij betreft zet topic starter in plaats van zonnepanelen een kamer vol met home trainers neer en gaat dan fietsen om de elektra op te wekken of huurt hij paarden in vast aan een turbine rond te lopen om de energie op te wekken. Of zoals in het oude egypte vrolijk een aantal mensen met zwepen neerzetten die anderen aanmoedigen om energie op te wekken... (ow wacht dat gaat waarschijnlijk niet op bij de bouwcomissies van deze tijd...)
[Sarcasme modus uit]

Mijn ervaring is dat als je een huis passief isoleert, (lees meer dan bouwbesluit van R5 want dat is minimum maar bijvoorbeeld je gaat naar 10 of 15), je een minimum aan warmte en verkoeling nodig hebt. (Het noorse concept waar dergelijke isolatieschillen meer standaard dan uitzondering zijn) Een dergelijk systeem zal dan met veel minder toe kunnen en je kan het altijd uitbreiden met zonneboiler toepassingen om warm water te maken ipv stroom. Feit is helaas nog altijd dat per m2 dak oppervlak je meer aan pv hebt dan warmwater. Heb je genoeg centjes en dakoppervlakte, dan doe je beide. Als je een dergelijke dikke isolatieschil in de planningsfase en bouwfase van je huis meeneemt boet je een weinig aan ruimte in.

p.s. je kan een dergelijk systeem ook inregelen, wat er bij mijn ouders is gedaan, dat enkel bij stroom uit de panelen, de boel verwarmt wordt.... Er is meer dan genoeg massa in de muren en vloer + isolatie om het meerdere dagen warm te houden. Enkel het douchen is helaas pindakaas als het buffer leeg is.
Dutch John

WernerDeJong schreef:Advies betekend dat je niet je ogen moet sluiten voor meningen, maar aangeven dat dit niet ecologisch is en dat mensen op dit forum beter moeten weten vind ik persoonlijk heel kort door de bocht.
Nouja, er staat nog altijd http://www.ecologieforum.eu. Dan mag dat op zijn minst meegenomen worden. Aansturen op volledig elektrische verwarming is in dat opzicht dubieus. Zeker als er getallen van meer dan tweemaal modaal voorbij komen.
Overigens wek ik met mijn pv installatie in de zomer en winter energie op. In de zomer wekken panelen effectief minder op dan wanneer het zonnetje schijft in de winter. (Panelen kunnen niet goed tegen hitte....)
Bij mij ook. Inderdaad heel effectief in de winter. Maar tegelijkertijd erg weinig...

Groet,
DJ
Plaats reactie