heb hier al een boel gelezen op het forum, onderwerpen waar ik blij van wordt maar ook oplossingen waar ik kromme tenen van krijg....
Eerst maar eens de situatie:
nieuw te bouwen huis in HSB-bouw met als isolatie stro en/of kalkhennep.
zeer goed geïsoleerd dus. (streven is de epc-eis van 2020 te benaderen; dus 0)
huis wordt een schuurwoning type; dus met twee grote dakvlakken. deze zijn (Z)ZO en ZW geörrienteerd.
We gaan er met twee gezinnen wonen;
-1 "gezin": met alleen de opa en oma (pensionado's, alle dagen thuis)
-2 gezin met twee werkenden en 2 kleinere kinderen (4 en 7)
- huis wordt "gesplitst" in twee wooneenheden, dus ieder gezin eigen warmtevraag en energiebehoefte.
Wel moet alles op één installatie draaien; dus systeem dat gescheiden kan worden aangestuurd
We willen graag inzetten op een huis zonder gasaansluiting (al ligt die er nu al wel en wordt het onder m'n huis uit de grond gepompt)
Budget wat we ter beschikking hebben is niet oneindig; we willen dus zo goed mogelijk uitkomen
Wat kunnen jullie adviseren wat betreft installaties? (elektra, warm water, verwarming)
Een massakachel lijkt ons erg mooi en prettig (leemkachel met warmtebank bijv.) alleen is dan weer niet handig voor de "buren"
zelf zaten we in de richting te denken van PV panelen en een zonneboiler systeem.
- Geen idee of dat rendabel te installeren is op de ZO kant?
- Op welke manieren is er ook mogelijkheid om te voldoen aan warmte en energie? (dus meer low-tech)
- moet er een na-verwarming (voor SWW en CV)op?
- hoe groot moet het buffervat zijn? (of moet je er meerdere hebben? 1 voor hoge temp SWW en 1 voor LTV)
systemen waarbij we een uur eerder op moeten staan om eerst warm water te maken is geen optie.....1x per dag iets vullen oid is geen probleem, dat kan ik zelfs oma leren
graag jullie reacties, ideeën en ervaringen
groet ruben