ritsaert snijder schreef:Jobplas,
Je spreekt ook over comfort, dat is voor mij het belangrijkste argument om voor vergasser te gaan ipv massa kachel.
Voor mij wint een cv/vergasser het op het gebied van comfort zeker niet van een massakachel (eventueel aangevuld met een cv systeem). Ik zit nu vlak bij mijn knapperende kachel en mijn dochter leest een boekje op de warmtebank.
Daarbij reken ik ook het stoken ergens apart en het regelmatig schoonmaken van de wisselaar. En de techniek die zeker niet storingsvrij is en die ook te vaak onveilig is.
Maar iedereen zijn eigen keuzes en veel succes toegewenst! En veel comfort!
Ritseart, misschien denk ik te veel in problemen, maar hoe kan ik een massa of RMH knopen in de volgende situatie?
1) Belangrijkste te verwarmen vertrek is woonkamer, deze is 60m2, vloer van: Zand, 10PS isolatie, 30cm Schuimbeton, vloerverwarmingsbuis in 10cm dekvloer, kan deze vloer voldoende draagkracht leveren voor een massakachel?
2) Kan de massakachel dan warmte leveren om de vloer ook warm te krijgen?
3) Centraal in de woonkamer is de meest logische plek voor een massakachel, dan staat hij tegen een kalkzandstenen binnenmuur, met aan de andere zijde een koude gang, hoe verwarm ik dan de ruimtes aan de andere kant van de gang? Kan dat met een massa kachel?
4) Boven de woonkamer (houtenverdiepingsvloer) zijn 4 slaapkamers en een badkamer, met een beetje geluk kan het schoorsteenkanaal 1 slaapkamer en de gang meepakken, ik zie weinig andere mogelijkheden om de andere ruimtes warm te krijgen, behalve met watertransport...
Het houtvuur in de woonkamer en een lowtech oplossing spreken me enorm aan! Op dit moment genieten we van onze Dovre houtkachel, die de woonkamer en keuken prima warm houd. Daardoor deze maand nog maar 2 kuub gas verbruikt, maar als het straks kouder wordt, moet ik toch wat warmte in de slaap en badkamers van onze kinderen zien te krijgen, dat gaat nu niet lukken zonder gas te verstoken.
Met andere woorden, ik sta er zeker wel voor open, maar zie nu geen (low tech) oplossing...
200m2 woonboerderij, Dovre 450, LTV verwarming dmv Atmos 30kw, geen aardgas, negatieve energierekening, 5100Wp Solar Frontier, Varkentjes, kippetjes, moestuin.