Isoleren stalen garage kanteldeur

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

WillemLimmen

Isoleren stalen garage kanteldeur

Bericht door WillemLimmen »

Om te voorkomen dat mijn garagedeur als verwarmingselement voor de vogels gaat functioneren wil ik de binnenzijde bekleden met iets isolerends.

De afmeting van de deur is 240*240cm en er kunnen drie regels isolatiemateriaal geplaatst worden van ca. 80*240*3 cm (h*b*d).

Weet iemand een ecologisch alternatief voor de veelgenoemde piep- en poly- materialen?

Groeten Willem
Ingir

Re: Isoleren stalen garage kanteldeur

Bericht door Ingir »

Voor isolatie aan de binnenzijde zijn de meeste ecologische isolatiematerialen ongeschikt vanwege dampopenheid. Je krijgt geheid condens tegen de stalen deur die geen damp doorlaat naar buiten. Normaal zou je hier XPS/PUR/PIR toepassen maar die materialen zijn minder ecologisch. Schuimglas is zeer dampdicht en volledig recyclebaar.
Albert van WdJ

Bericht door Albert van WdJ »

Als het zoveel als mogelijk ecologisch moet, en je geen/weinig last wilt hebben van het genoemde vochtprobleem, dan zou je de binnenkant ook kunnen afwerken met dun triplex.
De ventilatiesleuven in de kanteldeur dichtmaken (en elders in je garage een ventilatieopening maken.)

Het triplex monteer je zo, dat je een paar cm ruimte tussen hout en staal krijgt.
Je krijgt dan een ruimte met stilstaande lucht die isolerend werkt.

Albert
Change, before you have to.
WillemLimmen

Ingir schreef:Schuimglas is zeer dampdicht en volledig recyclebaar.
Voor zover ik kan vinden is dit niet leverbaar in plaatvorm. Wordt gebruikt voor vloeren en funderingen.

Albert, trekt de triplex niet alle kanten op als het vochtig wordt?
Albert van WdJ

Bericht door Albert van WdJ »

Je moet het triplex wel behandelen met bijv. grondverf, zeker daar waar je niet meer bij kan.
En om de 30 cm een lattenwerk monteren (bijv. lijmen) op de garagedeur zal het kromtrekken wel voorkomen.
Grondverf en lijm (voor latten) zijn in weinig milieubelastende varianten beschikbaar.

Ik heb altijd de voorkeur om iets vast te schroeven. Misschien is het mogelijk om via de buitenkant schroeven te monteren zonder dat het opvallend zichtbaar is.
E.e.a afhankelijk van het buitenprofiel van de garagedeur.

Omdat ik mijn garagekanteldeur niet gebruik, heb ik hem compleet verwijderd, en er rabbat in gemonteerd.
Aan de binnenzijde triplex gemaakt, en dat trekt niet krom. Maar dat is niet helemaal vergelijkbaar, want de buitenzijde is bij mij ook hout, geen staal.

Albert
Change, before you have to.
Ruuben

Bericht door Ruuben »

Wat dacht je van een gordijn? Lekkere dikke zware kwaliteit stof, beetje over grond laten slepen. Hoe vaak gaat die deur open?

Gezien de soort deur neem ik aan dat de rest vd bouw ook niet geisoleerd is. Is het een enkelsteensmuur? maw; niet al te veel poespas aan de deur.
WillemLimmen

Albert, er lopen horizontale profielen (3cm hoog) over de deur waarin je kunt parkeren, dus dat zou kunnen.

Ruuben, die deur gaat elke dag een aantal keer open en dicht. De wijze waarop zo'n deur open/dicht gaat laat geen gordijnrail toe op minder dan 150 cm afstand van de deur.

Groeten Willem
mro

Bericht door mro »

Misschien radiatorfolie met dubbelzijdig plakband op de garagepoort kleven?

Is enkele mm's dik polystreen(isomo) met reflecterende kant.
Ruuben

Bericht door Ruuben »

Polystyreen platen ertegen plakken. Ik zie geen andere oplossing. Vantevoren deur nog een keer dik in de verf misschien, maar eigenlijk zou ik me er niet druk om maken, dan ertegenaan plakken met dotjes lijmkit.

https://www.gamma.nl/assortiment/gamma- ... /p/B134087

Maar waarom is er zoveel warmte in je garage? En is het een kanteldeur of 1 delige openzwaai deur? ->gordijn aan de deur?

oke, oke... je kunt ook een kippengaas ertegenaan maken, en de 3cm opvullen met stro.
WillemLimmen

mro, plakband laat uiteindelijk weer los door vocht/condens.

ruuben, ik gebruik de schuur/garage als werkplaats en heb er net een Etna houtkachel in gezet. De stalen deur (type kantel) straalt redelijk wat kou af, vandaar mijn wens. Polystyreen zuigt uiteindelijk ook vocht op en is uiterst brandbaar (ben nog wel eens aan het lassen en slijpen).

Groeten Willem
swake

Bericht door swake »

ecologisch
isolerend
vocht en dampdicht
niet brandbaar

tja... bestaat het wel?

Als je er iets zwaarder aan hangt dan 3cm piepschuim/EPS/XPS dan gaat de veer van die deur het ook niet leuk vinden. Bovenop die isolatieplaten had je anders nog een extra plaat metaal kunnen plakken als brandwerende laag en zonder dat die contact maakt met de rest van het metaal van de deur. Maar dat wordt te zwaar voor die veer en mogelijkst kan het mechanisme die zwaardere structuur ook niet dragen. Let daar dus effe.
JantjeV8

Bericht door JantjeV8 »

In de staalbouw wordt toch ook volop glaswol, steenwol, pur/pir en piepspul direct tegen de koude stalen huid aangebracht. Je kunt van het materiaal iets vinden, maar problemen geeft het niet.
Ingir

Bericht door Ingir »

WillemLimmen schreef:
Ingir schreef:Schuimglas is zeer dampdicht en volledig recyclebaar.
Voor zover ik kan vinden is dit niet leverbaar in plaatvorm. Wordt gebruikt voor vloeren en funderingen.

Albert, trekt de triplex niet alle kanten op als het vochtig wordt?
Platen van 600x450, diktes van 40-180mm oplopend met 10mm sprong. Zoek maar op cellulair glas. 8)
WillemLimmen

Ingir, gevonden! Dank je. Ik ga voor Foamglas W+F 4cm.

Groeten Willem
deleted

Bericht door deleted »

Niet geschikt voor deze toepassing.
Die platen breken snel, zeker in een poort die voortdurend beweegt.
Zal ook wel ergens in de kleine lettertjes staan dat ze niet geschikt zijn voor mechanische belastingen.

G
Plaats reactie