Welke maat bell voor deze kachel..

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

pelletpower

Re: Welke maat bell voor deze kachel..

Bericht door pelletpower »

Bedankt gtv. Met een beetje surfen voorig weekend kwam ik telkens weer hier of bij 12 ambachten terecht. Goed uitgangspunt. Eens zien of ik er ooit iets mee ga doen. Heb je nog wat info of richtingen waar ik kan zoeken?

Sorry Kockie, dan stop ik vervuiling. Of als er meer interesse is, afsplitsen?
GTV6

Bericht door GTV6 »

Als je zoekt op stoichiometrische verbranding hout dan vind je het een en ander.
pelletpower

Bericht door pelletpower »

Dankje. Zal het vanavond eens proberen.
WillemLimmen

Bericht door WillemLimmen »

Tijdens het stoken met buitentemperaturen van rond het vriespunt blijft de trek erg slecht. Na een uurtje stoken heb ik tot ongeveer vijf dagen daarna een behoorlijk geïrriteerde neus, alsof je flink boven de ammoniak hebt gestaan.

Dus, ga ik beginnen met het maken van de secundaire luchtaanvoer. Meeste werk zal bestaan uit het boren van een/meerdere gat(en) door de stalen mantel en de betonnen binnenbekleding. Hoeveel gaten met welk oppervlak per gat zou effectief zijn? De gaten worden denk ik rond 12mm of 14mm zodat ik roodkoperen kiwa leiding langs de buitenmantel kan plaatsen en via een bochtje kan aansluiten op het geboorde gat in de mantel.

Tens slotte wil ik de afvoerpijp buiten voorzien van isolatie, iemand een tip waarmee dit het beste kan worden gedaan?

Groeten Willem
Pietje
Moderator
Contacteer:

Bericht door Pietje »

Hoi Willem!
Ik snap je bedoeling, maar waarom zou secundaire lucht de trek verbeteren? Secundaire lucht verbetert de verbranding van de vlamfase, maar zal weinig aan de trek doen.
Heb je al een temperatuurmeter in de afvoer hangen? En hoe hoog is de temperatuur in de schoorsteen? Als die te laag is (<70 graden) dan heb je te weinig trek + condensatie in de schoorsteen. Daar zou ik als eerste aandacht aan schenken.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
WillemLimmen

Bericht door WillemLimmen »

Piet, ik dacht met een betere (hetere) verbranding de kachelpijp ook heter te krijgen en daarmee de trek te verbeteren. Ik krijg hem met de lage temperaturen niet van het roken af..

Groeten Willem
Plaats reactie