pellet, hout, gas, rocket, uhhh wat nog meer? houtvergasser?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
ruspek

pellet, hout, gas, rocket, uhhh wat nog meer? houtvergasser?

Bericht door ruspek »

Hallo allemaal,

Voor ons nieuw te bouwen huis (stro en/of kalkhennep; 250m2; 1000m3; meergeneratie dus altijd iemand thuis)
ben ik aan het oriënteren naar de mogelijkheden voor verwarming en warm water.
2 huishoudens; (1x 2 pensionado's; 1x gezin met twee kids) douchen dagelijks, bad (als t ff kan 1x/wk)
warm water wordt redelijk wat verbruikt (schoonmoeder heeft schoonmaak tik en is bang voor koud water :mrgreen: )

Het liefst willen we zonder gas het leven door (al licht de aansluiting er wel)
in de toekomst willen we ook zonder elektra; dus onafhankelijk van de NUTS.

idee is dus zonneboiler, deze kan alleen niet hele jaar rons zorgen voor voldoende warmte voorraad om WW en CV te voorzien.
We willen graag een kachel in de woonkamer (leemkachel of gewone haard) dit omdat warmte van echt vuur gewoon zoveel lekkerder is.

dus voor de back-up hebben we wat nodig, wie kan mij wat meer vertellen over de voor-en nadelen van de verschillende systemen?
(en dan vooral ervaringsverhalen)

Ik weet dat ik heel veel info kan opzoeken, ook bij de verschillende fabrikanten maar vaak zijn het gekleurde verhalen en vaak zelfs loze beloftes.....

Systeem moet zo budget vriendelijk mogelijk zijn,
Laatst gewijzigd door ruspek op 15 nov 2015, 19:20, 1 keer totaal gewijzigd.
kockie
Site Admin
Contacteer:

Re: pellet, hout, gas, rocket, uhhh wat nog meer?

Bericht door kockie »

Ik denk dat als je goed bouwt op zoek moet gaan naar een systeem waarbij je ook warm water kunt maken zonder je woonruimte op te warmen.

Anders wordt het veel te warm in huis.....

Een rocket met warmtewisselaar zou natuurlijk erg mooi zijn en is evt te combineren met een massakachel. Die zou weer uit te voeren zijn met een bypass, zodat het in het warme seizoen toch water verwarmd kan worden als de zonneboiler even niet genoeg opbrengt.

Aan de andere kant..... bij een grote zonneboiler zal het bijna nooit nodig zijn om bij te verwarmen en kan het eventueel (vloeken in de kerk) ook elektrisch.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
ruspek

Bericht door ruspek »

maar dat is een aanname dat je (bijna) nooit hoeft bij te warmen; toch?
Hoe groot moet je buffer dan wel niet zijn?
En naverwarmen / bijverwarmen ivm legionella?

dakvlak zal op zzo komen (ca 71 graden)
dakhelling ongeveer een 40 graden

elektrisch bij(na) verwarmen is volgens mij ook schrikwekkend duur?

Onafhankelijke warmte opwekking is een must, ook gezien de twee verschillende wooneenheden (met dito verschillende temperaturen)
en persoonlijk zou ik het niet erg vinden om eerst 's ochtends even een vuurtje te maken, maar dan wel graag NA een warme douche :wink:

daarom ook graag jullie meningen / ervaringen.
Wat werkt wel en wat vooral niet. (als ik nl. de foldertjes moet geloven dan.....)
kockie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door kockie »

In mijn ervaring is bijverwarmen bijna nooit nodig. Het elektriciteitsverbruik hiervoor is dus niet enorm hoog. M.I. niet zo hoog dat je er allerlei andere technische hoogstandjes voor in de plaats kunt zetten...

Ik zou inzetten op een grote zonneboiler met een groot collector oppervlak met bijverwarming middels een rocket in de winter en een elektrische spiraal voor in de zomer. Bij erge kou kan er dan evt gestookt worden.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
ruspek

Re: pellet, hout, gas, rocket, uhhh wat nog meer? houtvergas

Bericht door ruspek »

houtvergasser hebben we ook nog in het rijtje.....

hoe zijn de ervaringen hiermee?
kockie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door kockie »

Houtvergasser heb ik staan. Is een aardig ding voor een (in mijn geval 2) huis met een behoorlijke warmtevraag. Bouw je nu nieuw, dan moet je zorgen dat je die warmtevraag niet hebt!!!
ruspek

Bericht door ruspek »

Dank voor je reactie.

We gaan bouwen in stro en/ of kalkhennep.
Isolatie zal zeer goed zijn.
Huis zal niet ideaal op zon georiënteerd zijn, dusvan zon geen extra warmte in huis( natuurlijk wel iets altijd)

Maar wat te doen met legionella?
Of wordt temp inbuffervat zo hoog dat dat geen probleem is?

Ik zal al wel te denken om buffervaten los te koppelen. Maar daar zal ik ander draadje over openen.
kockie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door kockie »

Als je 1 keer per week met het gehele buffervat boven de 60 graden komt, zal legionella normaal gesproken geen probleem zijn. Voor de zekerheid kun je natuurlijk voorzien in naverwarming en/of een thermische spiraal voor thermische desinfectie.
Dutch John

Bericht door Dutch John »

Of neem een boiler met een tapwaterspiraal. Geen water verliezende inlaatcombinatie nodig. Geen legionella mogelijk.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
WillemLimmen

Bericht door WillemLimmen »

Dakvlak ZZO is 145 graden, anders ligt het meer ONO en is de opbrengst van panelen en/of collectoren wel minder.
kockie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door kockie »

Dutch John schreef:Of neem een boiler met een tapwaterspiraal.
Kan inderdaad ook.... Ik zit te vastgeroest in m'n eigen situatie...
ritsaert snijder

Bericht door ritsaert snijder »

Ruspek,

Ideaal nieuwbouw! Kan je gaan voor een ideale opzet.

Heb je een warmteverlies berekening of inschatting? Je wil dus ook een cv? Een centrale massakachel en een houtgestookt fornuis zou ook een optie kunnen zijn, zonder cv.
groet!

Ritsaert
Plaats reactie