Wat is het zuinigst: Snel VS traag verwarmen?
Moderator: Moderators
-
Psyt3k
Wat is het zuinigst: Snel VS traag verwarmen?
Nog eens een algemene vraag: Wat is de zuinigste manier om je huis te verwarmen met een modulerende ketel en centrale verwarming? Onze T wens dagtemp is 22°. Nachttemp is 18°.
1) Traag opwarmen (laten moduleren). Vanzodra de temperatuur bijna 22° is begint de ketel minder en minder warm te worden. We komen snel aan 20°, maar vanaf dan duurt het lang om de wenstemperatuur te bereiken, waardoor de ketel nog vele uren op laag vermogen blijft draaien. Ook vanzodra de 22° bereikt is zullen er nog meerdere korte branderstarts volgen telkens de temperatuur daar terug even onder zakt.
2) Snel opwarmen. Vanzodra we de gewenste dagtemperatuur willen kunnen we een tijdje een hogere wenstemperatuur (bvb 26°) instellen. Hierdoor zijn er maar één of twee lange branderstarts nodig om de ketel op hoge temperatuur te houden, is de gewenste 22° snel bereikt en kunnen we de chauffage daarna lange tijd afzetten of terug op 22° zetten.
Wat denken jullie?
1) Traag opwarmen (laten moduleren). Vanzodra de temperatuur bijna 22° is begint de ketel minder en minder warm te worden. We komen snel aan 20°, maar vanaf dan duurt het lang om de wenstemperatuur te bereiken, waardoor de ketel nog vele uren op laag vermogen blijft draaien. Ook vanzodra de 22° bereikt is zullen er nog meerdere korte branderstarts volgen telkens de temperatuur daar terug even onder zakt.
2) Snel opwarmen. Vanzodra we de gewenste dagtemperatuur willen kunnen we een tijdje een hogere wenstemperatuur (bvb 26°) instellen. Hierdoor zijn er maar één of twee lange branderstarts nodig om de ketel op hoge temperatuur te houden, is de gewenste 22° snel bereikt en kunnen we de chauffage daarna lange tijd afzetten of terug op 22° zetten.
Wat denken jullie?
-
Ingir
Re: Wat is het zuinigst: Snel VS traag verwarmen?
Dat hangt volledig af van het isolatieniveau van je woning. Is je woning goed geïsoleerd dan is nachtverlaging en/of dagverlaging vrijwel zinloos, de woning blijft toch op temperatuur door het lage energieverlies, een trage verwarming (vloer/wandverwarming) past hier prima bij.
Bij slechte isolatie is nachtverlaging/dagverlaging wel zinvol omdat de afgekoelde woning minder warmte verliest. Hierbij is snelle verwarming met radiatoren/convectoren weer op z'n plaats. Desondanks is een slecht geïsoleerde woning nooit energiezuinig.
Bij slechte isolatie is nachtverlaging/dagverlaging wel zinvol omdat de afgekoelde woning minder warmte verliest. Hierbij is snelle verwarming met radiatoren/convectoren weer op z'n plaats. Desondanks is een slecht geïsoleerde woning nooit energiezuinig.
-
mro
Volgens mij heb je in de meeste gevallen weinig te verliezen als je kiest voor nachtverlaging.
Hier goed geïsoleerd en overal vv. Momenteel ligt de verwarming aan van 5h tot 8h 's morgens, dat is voldoende om alles de rest van de dag op temperatuur te houden.
Qua aardgasverbruik zal het niet veel verschil maken maar wel voor de elektriciteit: de pomp draait maar 3h ipv 24h.
Als het echt koud begint te worden dan verleng ik de verwarmingstijd.
Hier goed geïsoleerd en overal vv. Momenteel ligt de verwarming aan van 5h tot 8h 's morgens, dat is voldoende om alles de rest van de dag op temperatuur te houden.
Qua aardgasverbruik zal het niet veel verschil maken maar wel voor de elektriciteit: de pomp draait maar 3h ipv 24h.
Als het echt koud begint te worden dan verleng ik de verwarmingstijd.
-
Psyt3k
Bedankt voor de reacties! Aan het elektriciteitsverbruik van de pomp had ik bvb nog niet gedacht.
Extra info ivm onze situatie: We hebben een vrij groot alleenstaand huis dat middelmatig geïsoleerd is (dubbele ramen, versleten zolderisolatie, spleten tussen alle buitendeuren). En we hebben oude convectoren die maar echt warmte afgeven vanaf een hoge keteltemperatuur (vanaf 60° ong). Dit in combinatie met een moderne modulerende ketel.
Wat zou de beste optie zijn? 's Morgens alles in één keer snel laten opwarmen, of de ganse dag lang traag laten opwarmen (met in de laatste uren maar een keteltemp van 50° meer eens de 22° wenstemp bijna bereikt is)?
Extra info ivm onze situatie: We hebben een vrij groot alleenstaand huis dat middelmatig geïsoleerd is (dubbele ramen, versleten zolderisolatie, spleten tussen alle buitendeuren). En we hebben oude convectoren die maar echt warmte afgeven vanaf een hoge keteltemperatuur (vanaf 60° ong). Dit in combinatie met een moderne modulerende ketel.
Wat zou de beste optie zijn? 's Morgens alles in één keer snel laten opwarmen, of de ganse dag lang traag laten opwarmen (met in de laatste uren maar een keteltemp van 50° meer eens de 22° wenstemp bijna bereikt is)?
-
ritsaert snijder
Mijn ideeen
* continue temperatuur, waarbij de luchttemperatuur en de temperatuur van de massa gelijk blijft (het comfort warmtegevoel is een combinatie van de luchttemperatuur en de temperatuur van de massa, als je in een koude auto gaat zitten kan de luchttemperatuur best hoog zijn maar toch is het niet comfortabel). Resultaat is dat je met een lagere temperatuur tevreden bent. Voordeel is ook minder turbulentie omdat je niet hard hoeft te stoken.
* zo laag mogelijke retour naar de cv (het HR rendement haal je alleen met een lage retour, ik zit nu bijvoorbeeld op 19 graden)
* een langzaam brandende ketel stookt meestal zuiniger dan een hard stokende ketel
Maar dit is een extreme situatie!
Psyt schreef:
Mro schreef
).
* continue temperatuur, waarbij de luchttemperatuur en de temperatuur van de massa gelijk blijft (het comfort warmtegevoel is een combinatie van de luchttemperatuur en de temperatuur van de massa, als je in een koude auto gaat zitten kan de luchttemperatuur best hoog zijn maar toch is het niet comfortabel). Resultaat is dat je met een lagere temperatuur tevreden bent. Voordeel is ook minder turbulentie omdat je niet hard hoeft te stoken.
* zo laag mogelijke retour naar de cv (het HR rendement haal je alleen met een lage retour, ik zit nu bijvoorbeeld op 19 graden)
* een langzaam brandende ketel stookt meestal zuiniger dan een hard stokende ketel
Maar dit is een extreme situatie!
Psyt schreef:
Tsja en deze extra informatie maakt het moeilijk. Want dit was toch een niet aanpasbaar huurhuis? Dit is natuurlijk niet zuinig te stoken. Ik zou een winterzone maken en daar dan toch extra radiatoren plaatsen. Daarnaast zou ik traag stoken. Hard stoken is op zich wat duurder (niet veel) maar zorgt voor een stijgende retourtemperatuur).Extra info ivm onze situatie: We hebben een vrij groot alleenstaand huis dat middelmatig geïsoleerd is (dubbele ramen, versleten zolderisolatie, spleten tussen alle buitendeuren). En we hebben oude convectoren die maar echt warmte afgeven vanaf een hoge keteltemperatuur (vanaf 60° ong). Dit in combinatie met een moderne modulerende ketel.
Mro schreef
Het is zuiniger om de temperatuur continu te houden. Dat zegt niet dat je daarnaast geen regeling kunt bedenken om je pomp met intervallen uit te schakelen. Maar zuinigheid van de cv is meestal te verkiezen boven zuinigheid met de pomp (als je een zuinige pomp hebtHier goed geïsoleerd en overal vv. Momenteel ligt de verwarming aan van 5h tot 8h 's morgens, dat is voldoende om alles de rest van de dag op temperatuur te houden.
groet!
Ritsaert
Ritsaert
-
Paide
Wat voor thermostaat heb je? Als de vraag 22 graden is, dan zal de ketel het gevraagde vermogen leveren om snel tot 22 graden te komen. Misschien dat de regeling iets gas terug neemt om een overshoot van de temperatuur te voorkomen, maar het mag niet zo zijn dat bij 20 graden de rem er al op gaat als je nog 2 graden moet.Psyt3k schreef: 1) Traag opwarmen (laten moduleren). Vanzodra de temperatuur bijna 22° is begint de ketel minder en minder warm te worden. We komen snel aan 20°, maar vanaf dan duurt het lang om de wenstemperatuur te bereiken, waardoor de ketel nog vele uren op laag vermogen blijft draaien. Ook vanzodra de 22° bereikt is zullen er nog meerdere korte branderstarts volgen telkens de temperatuur daar terug even onder zakt.
Wat denken jullie?
Vervolgens gaat de ketel terug moduleren om de ruimte op 22 graden te houden. Als het vermogen dat daarvoor nodig is minder is dan het laagste niveau van de ketel, dan zal deze inderdaad af en toe aan en uit gaan. Dit is echter geen enkel probleem.
Mijn advies zou zijn om eens naar de instelling van je thermostaat te (laten) kijken.
Daarnaast zweet ik uit m'n hemd bij 22 graden binnen, maar dat is persoonlijk (maar scheelt wel een flink stuk verbruik).
Tocht langs de buitendeuren is eenvoudig te verhelpen met een rolletje tochtband van een paar euro. Scheelt meteen in het comfort en verbruik.
-
WernerDeJong
Mijn idee is dat langzaam verwarmen (op lagere temperaturen) efficienter omgaat met de opgewekte energie. De ketel hoeft minder hard te stoken en de radiatoren hebben de tijd om de warmte af te geven. Dit heeft voornamelijk met de ketel inregeling te maken. Als die standaard stookt op 90 graden water, dan blaast hij het systeem met maximaal vermogen in / wat veel gas kost om tot de 90 te komen, en slaat de ketel wellicht later uit dan wenselijk. Immers zit de energie al in het water terwijl de ruimtes op aan het warmen zijn en wellicht bijna voldoende op temperatuur zijn.
Zelf ben ik een voorstander van een continu temperatuur. Het is waar dat je in theorie, tijdens de nacht een grotere delta naar buiten hebt dan overdag maar puntje bij paaltje, alle energie die je laat wegvloeien, moet je weer aanvullen. Als je een zeer slechte isolatie hebt, dan is het wellicht een grote winst, bij maximale isolatie wellicht niet.
Meten is weten.
Zelf ben ik een voorstander van een continu temperatuur. Het is waar dat je in theorie, tijdens de nacht een grotere delta naar buiten hebt dan overdag maar puntje bij paaltje, alle energie die je laat wegvloeien, moet je weer aanvullen. Als je een zeer slechte isolatie hebt, dan is het wellicht een grote winst, bij maximale isolatie wellicht niet.
Meten is weten.
-
ritsaert snijder
Het gaat hier om een groot slecht geisoleerd huis met convectoren oude stijl, die pas werken met een hoge temperatuur. Het is een huurhuis dus aanpassingen zijn niet aan de orde.
Energetisch een nachtmerrie.
Energetisch een nachtmerrie.
groet!
Ritsaert
Ritsaert
-
Psyt3k
Bedankt voor de tips! 't Is geen makkelijke materie... 
Nog eens beide opties schetsen:
1) Traag opwarmen: het duurt ongeveer 10 uren om op te warmen tot 22°, met steeds lagere keteltemp. (In enkele uren hebben we 20°, daarna duurt het heel lang om tot 22° te komen)
2) Snel opwarmen: 2 uren de keteltemp verhogen (door hogere wenstemperatuur te kiezen) om op te warmen tot 22°, daarna 8u de chauffage afzetten.
Wat zou het minst verbruiken?
We hebben een digitaal Wolf bedieningsbord dat rekening houdt met buitentemp en binnentemp. De voornaamste moeilijkheid in onze situatie vind ik nog de volgende: Aan 20° gaat de rem er op en begint de keteltemp te zakken naar +-50°. Dit is in principe een ecologische setting, maar onze convectoren geven dan bijna geen warmte af, waardoor de ketel lang moet proberen het huis verder op te warmen. Ik vraag me af of het niet beter is de keteltemp een tijdje te hoog te houden (snel opwarmen) en daarna de verwarming af te zetten, in ons geval.Paide schreef: Wat voor thermostaat heb je? Als de vraag 22 graden is, dan zal de ketel het gevraagde vermogen leveren om snel tot 22 graden te komen. Misschien dat de regeling iets gas terug neemt om een overshoot van de temperatuur te voorkomen, maar het mag niet zo zijn dat bij 20 graden de rem er al op gaat als je nog 2 graden moet.
Nog eens beide opties schetsen:
1) Traag opwarmen: het duurt ongeveer 10 uren om op te warmen tot 22°, met steeds lagere keteltemp. (In enkele uren hebben we 20°, daarna duurt het heel lang om tot 22° te komen)
2) Snel opwarmen: 2 uren de keteltemp verhogen (door hogere wenstemperatuur te kiezen) om op te warmen tot 22°, daarna 8u de chauffage afzetten.
Wat zou het minst verbruiken?