CV-houtkachel aansluiten... hoofdpijn!

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Ruuben

Re: CV-houtkachel aansluiten... hoofdpijn!

Bericht door Ruuben »

Diederik schreef:Bedankt voor alle antwoorden.

De voornaamste reden voor een cv-kachel is de enorme hoeveelheid hout die ik uit de tuin ga halen (1000 m2 die sinds de jaren '80 amper onderhouden is). Ik laat dat pad nu maar voor wat het is, de leidingen zijn echt een hoofdpijndossier. Maar een gewone kachel is ook leuk & fijn, toch?!

Ik richt me dus op een zonneboiler. Ik heb behoorlijk wat ruimte op het dak, en de weg naar de bijkeuken is een stuk eenvoudiger. Ik zou die eventueel met een horizontale warmtepomp in de tuin (die moet toch op de schop/graafmachine want hij zit helemaal vol met klimop, je krijgt geen schep in de grond) kunnen ondersteunen.
Dus je zet je heatpipes in de tuin? Dat is wel heel comfortabel werken zeg. En makkelijk af te dekken. Heb je een plek voor een buffer?
Als je nog niet eerder met houtbewerkingsmachines heb gewerkt hoop ik wel dat je ergens wat ervaring ophaalt. En dus veiligheidskleding draagt met zagen.
swake

Bericht door swake »

Ik lees:
Diederik schreef:een zonneboiler. Ik heb behoorlijk wat ruimte op het dak
Dus lijkt het eerder dat ze op het dak komen te liggen.
Diederik schreef:eventueel met een horizontale warmtepomp in de tuin
Dat wordt een teleurstelling als je het mij vraagt. Veel techniek en geld en kopzorgen voor weinig als je het mij vraagt. In een lage energie woning misschien heel misschien nog doenbaar. Maar voor een 'gewoon' huis?
Diederik schreef:1000 m2 die sinds de jaren '80 amper onderhouden
10 are dus? Hoeveel bomen staan er dan wel dat je wilt, en mag, kappen? Ik denk zo dat je er waarschijnlijk geen winter mee rond komt. Als het spul al droog is dan (<15% vochtigheid).
Diederik

Bericht door Diederik »

Ruuben schreef:Als je nog niet eerder met houtbewerkingsmachines heb gewerkt hoop ik wel dat je ergens wat ervaring ophaalt. En dus veiligheidskleding draagt met zagen.
Maak je geen zorgen, ik heb Evil Dead én Texas Chainsaw Massacre allebei helemaal afgekeken.

Ik ben wel benieuwd naar iets meer uitleg bij de pro en contra reacties op een horizontale warmtepomp in de tuin. In welk scenario gaat dit werken en in welk niet? De tuin gaat sowieso op de schop met grof materieel, en ik wil de leidingen een meter of twee diep proberen te leggen. Dat is onder het grondwater in redelijk natte veengrond.
kockie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door kockie »

Voor die vraag kun je beter een nieuwe topic aanmaken. Die past niet echt meer onder deze titel.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
swake

Bericht door swake »

Werken gaat het doen. Daar is geen twijfel over. De pijnpunten gaan in de zin van:
- De aangekondigde COP in de marketingblaadjes zijn van het niveau van de CO2/NOx cijfers bij VW. de besparing begint dus met een streep door de rekening.
- Technisch geen simpel iets. Daar zelf aan knoeien doe je best niet ook al is het om een instellingske te veranderen. Componenten van de verschillende merken zijn doorgaans niet door elkaar te gebruiken. Technisch wordt je dus afhankelijk van die bepaalde leverancier/fabrikant dat je gekozen hebt. Wanneer je later een 'upgrade' wilt of een extra optie of zo krijg je een nieuwe streep door de rekening.
- Het zelf herstellen (na de garantieperiode bvb) kan je niet, want aan de onderdelen kom je niet. Tenzij je toegang hebt tot de specifieke groothandel, en dan nog.
- Wegens al die 'complexe' dingen is de kans dat het moet hersteld worden reëel, veel reëler dan voor een massakachel bvb.
- Die dingen werken alleen maar redelijk efficiënt indien het verschil in temperatuur dat moet gehaald worden klein is. Met andere woorden: vloer en/of muurverwarming en liefst zeer lage energie woning. Sanitair warm water aanmaken is een drama met zo'n ding.
- Impact op de gemiddelde temperatuur van de grond, die daalt en de fauna/flora zal hierdoor een wijziging ondergaan. Op zich is dat al niet erg 'Eco-friendly'. Nu gezien de gemiddelde temperatuur van de grond van het één jaar op het andere dus effectief daalt zal de pomp harder moeten werken (slechtere netto COP) en dat is dus weer een streep door de rekening. Eventueel kan je op één of andere manier in de zomer weer energie in de grond gaan stoppen om te compenseren. Het positieve hieraan is dat je misschien je huis kan koelen hiermee, maar het kost hopen energie (lees: €€€€€). En 'Eco'? Nope niks eco meer.
- Ze werken allemaal elektrisch zover ik weet. -> Denk er dus best aan om PV panelen te plaatsen. Zolang salderen kan is dat zo slecht nog niet. Als dat ooit niet meer mag wordt dat weer een streep in de rekening.
Ruuben

Bericht door Ruuben »

kockie schreef:Voor die vraag kun je beter een nieuwe topic aanmaken. Die past niet echt meer onder deze titel.
:fff
Plaats reactie