schakelaar
Moderator: Moderators
-
Just304
schakelaar
Voor een perfect werkend hout cv kachel systeem incl 200 liter boiler ben ik op zoek naar het volgende: Als ik begin met stoken wordt eerst het boilervat verwarmd tot een dikke 80 graden dan heb ik een elektrisch gestuurde klep die dan schakelt en dan gaat het het cv circuit in. Dan zoek ik dus een relais wat de stroom van de driewegklep haalt zodat de klep niet weer terug schakelt naar de boiler. En ik de avond rustig kan stoken met een uitgaande water temp van tussen de 60 en 70 graden. En de boiler dus die 80 graden blijft. Heeft iemand een oplossing of schema waar ik iets mee kan maken? Dank en groet.
-
Albert van WdJ
Re: schakelaar
Als het goed is, heeft je boiler een aansluitpunt voor een temperatuursensor, en misschien zit die boilerregeling er al wel op.
Zo'n sensor kan een 24 Volt driewegklep aansturen.
Een driewegklep gaat alleen maar in een andere stand, als er op het juiste aansluitpunt spanning komt. En op welk aansluitpunt spanning moet komen zorgt de temperatuursensor weer voor.
Dus een relais heb je verder niet nodig.
En de spanning hoeft er na het schakelen niet af, want dat regelt de driewegklep nl. zelf.
De 24 Volt spanning kun je van bijv. je cv. ketel halen.
Enne, zet je er ook een buffer tussen? Dat stookt meestal rustiger, beter en schoner.
Albert
Zo'n sensor kan een 24 Volt driewegklep aansturen.
Een driewegklep gaat alleen maar in een andere stand, als er op het juiste aansluitpunt spanning komt. En op welk aansluitpunt spanning moet komen zorgt de temperatuursensor weer voor.
Dus een relais heb je verder niet nodig.
En de spanning hoeft er na het schakelen niet af, want dat regelt de driewegklep nl. zelf.
De 24 Volt spanning kun je van bijv. je cv. ketel halen.
Enne, zet je er ook een buffer tussen? Dat stookt meestal rustiger, beter en schoner.
Albert
Change, before you have to.
-
Just304
Albert bedankt voor je snelle reactie. Klopt idd de sensor stuurt de driewegklep aan. Maar als de temp in de boiler dus weer onder die 80 graden komt schakelt ie weer terug naar de boiler en dat is dus niet de bedoeling. de driewegklep moet dus een aantal uren in de cv stand blijven staan. Het lijkt mij het beste als na het schakelmoment de stroom er een aantal uren af gaat. hier dus een schakelsysteempje voor.
-
Albert van WdJ
Ik ben meestal niet zo voor allerlei extra toeters en bellen aan het houtgestookt systeem.
Hou het graag simpel.
In jouw geval zou ik bijvoorbeeld zelf een tijdschakelklok (inwendig) aanpassen, zodat de tijdklok nog wel op 230V draait, maar niet meer kan schakelen met 230V. Het schakelgedeelte zelf zet je dan in om 1 draad van de driewegklep tijdelijk te onderbreken. Zodat de driewegklep de boiler wel van het systeem kan afsluiten, maar tijdelijk een aantal uren niet meer kan inschakelen.
Dit werkt natuurlijk alleen als je veelal op hetzelfde tijdstip stookt.
Ongetwijfeld zijn er mooie elektronische toepassingen beschikbaar en/of te verzinnen. Maar zelf gebruik ik graag iets wat ik zelf heb gemaakt en eenvoudig is.
Albert
Hou het graag simpel.
In jouw geval zou ik bijvoorbeeld zelf een tijdschakelklok (inwendig) aanpassen, zodat de tijdklok nog wel op 230V draait, maar niet meer kan schakelen met 230V. Het schakelgedeelte zelf zet je dan in om 1 draad van de driewegklep tijdelijk te onderbreken. Zodat de driewegklep de boiler wel van het systeem kan afsluiten, maar tijdelijk een aantal uren niet meer kan inschakelen.
Dit werkt natuurlijk alleen als je veelal op hetzelfde tijdstip stookt.
Ongetwijfeld zijn er mooie elektronische toepassingen beschikbaar en/of te verzinnen. Maar zelf gebruik ik graag iets wat ik zelf heb gemaakt en eenvoudig is.
Albert
Change, before you have to.
-
Just304
Daar had ikzelf ook aan gedacht. Ik hou het ook het liefst simpel en eenvoudig. misschien een lichtsensor met timer en deze ombouwen.
Wie weet reageert er nog iemand met een schemaatje of ander idee. Bedankt iig weer.
Wie weet reageert er nog iemand met een schemaatje of ander idee. Bedankt iig weer.
- SanderL
Kun je gebruik maken van een tijdrelais? Dan is het circuit van de 3-weg klep na de laatste trigger een bepaalde tijd onderbroken.
Bijvoorbeeld zo iets:
https://www.vekto.nl/besturing-onderdel ... GwodW1wB_w
\
Bijvoorbeeld zo iets:
https://www.vekto.nl/besturing-onderdel ... GwodW1wB_w
\
-
Just304
Echt een goede tip Sander, ik denk precies waar ik naar op zoek ben. Bedankt. Even uitzoeken hou aan te sluiten.