Schoorsteen isoleren met steenwol plafond-platen?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Eric Jan

Schoorsteen isoleren met steenwol plafond-platen?

Bericht door Eric Jan »

Hallo,

Ik heb net een hout-cv geplaatst in de garage "compleet met alle toeters en bellen" maar nu loopt mijn schoorsteen recht door de achterwand naar buiten waar hij zijn route naar boven vervolgd.
Omdat ik héééééél erg low-budget werk heb ik de schoorsteen bij elkaar geraapt met oude rvs pijpen en 6 mm staalpijpen. Deze zijn alle 180 mm doorsnee binnenmaat.
Nu heb ik dus het probleem dat mijn schoorsteen nog geïsoleerd moet worden en zat ik te denken om dit met steenwol plafond-platen te doen. (zonder het papier natuurlijk) Ik heb een handel in gebruikte bouwmaterialen en heb genoeg afgekeurde platen liggen.
Het grote voordeel leek mij dat deze platen zijn geperst van 6 cm naar 2 cm en als je dan 2 lagen over elkaar plaatst en daaromheen bijv. een koker van blik zet het simpel super geïsoleerd is.

Nu heb ik geen verstand van schoorstenen en de hitte daarvan maar ik heb mijn pizza-oven ook met deze platen geïsoleerd en dat werkt zeer goed.

Is er iemand die ervaring met deze manier van isoleren heeft?
Is het uberhaupt wel verstandig?
Heb ik "uberhaupt" wel goed gespeld?

Groet,

Eric Jan
JantjeV8

Re: Schoorsteen isoleren met steenwol plafond-platen?

Bericht door JantjeV8 »

Op zich zal dat prima werken. De dubelwandige rvs schoorstenen zit volgens mij gewone glaswol in. Steenwol is beter bestand tegen brand dan glaswol, dus veilig is het ook nog.
Die dubbelwandige hebben ook maar een dikte van 30mm of zoiets, is ook zo veel niet. Alleen zijn die niet zo ver gecomprimeerd als die plafondplaten.
Wel is het het beste als de isolatie strak tegen de pijpen aan zit, dus zonder lucht openingen. Daarmee voorkom je condens tussen pijp en isolatie.
Pigion

Bericht door Pigion »

Je kan beter gewone steenwol van een rol nemen. Dat isoleert beter en omdat het minder hard is, kan je daar gemakelijker een beplating omheen plaatsen. Ik zo voor die beplating even rondkijken naar 2e hands aluminium, werkt gemakkelijker, Zet de beplating wel goed vast met daarvoor bestemde dikke/korte zelftappers.
Als beplating er bij storm afvliegt, zijn het net scheermessen, levensgevaarlijk. Bovendien ben je aansprakelijk..... Ik spreek uit ervaring met een grote raffinaderij in het Carribisch gebied. We waren daar als de dood zo bang bij zware tropsche stormen. Door de zuiging aan de lei-zijde, komen ze gemakkelijk los. Extra banden kan helpen.
Ga eens langs bij een isolatiebedrijf. Zij hebben vaak aangebroken pakken, afval-aluminium etc. Met een donatie in de Kerst-pot kom je soms heel ver.
Steenwol kan ca. 800 - 1000 C hebben. Daar kom je niet aan toe, tenzij schoorsteenbrand. Houd er wel rekening mee dat de stalen delen van jouw schoorsteen corroderen. Een inspectie zo om de 4 jaar, is aan te bevelen.
Pigion
gdelea

Bericht door gdelea »

je zal ook moeten zorgen dat je het waterdicht krijgt, anders werkt het averechts.houdt ook rekening met uitzetten van de binnenbuis.
Ruuben

Bericht door Ruuben »

Is het uiteindelijk goed gelukt?
ritsaert snijder

Bericht door ritsaert snijder »

zijn laatste bezoek was december 2012....
groet!

Ritsaert
JantjeV8

Bericht door JantjeV8 »

Afgebrand dus.... :|
Plaats reactie