Graag hulp bij keuze gesloten bron warmtepomp systeem en PV

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
nima

Graag hulp bij keuze gesloten bron warmtepomp systeem en PV

Bericht door nima »

Allereerst mijn excuses voor dit uitgebreide bericht. Mocht dit niet de bedoeling zijn laat het me dan svp weten zodat ik kan aanpassen.

Doel: aanpassing aan een bestaande vrijstaande woning om in ieder geval energie neutraal te gaan wonen waarbij bij de aanpassingen rekening gehouden wordt met het in de nabije toekomst “off grid” tre gaan.

Motivatie: Ongenoegen over de macht en invloed van bedrijven die putten uit fossiele brandstoffen, het verlagen van mijn eigen “ecological footprint”, investering voor de toekomst.

Uitgangspunten:
• Ik ben in de veronderstelling dat het huidige salderen op niet al te lange termijn zal worden afgeschaft en dat er andere, minder gunstig alternatieven voor in de plaats komen. Ook ga ik ervan uit dat de “verduurzaming” van huishoudapparatuur niet zo’n vaart zal lopen en dat de huidige A++ / A+++ apparatuur geen echt schokkende verbetering op het gebeid van energie verbruik zullen geven.
• Tevens wil ik mij alvast voorbereiden voor een toekomstig scenario waarbij er ook gebruik zal worden gemaakt van zuiver elektrisch rijden. Dus enige mate van overproductie is geen groot probleem. Ook zou ik dus voor wat betreft de keuze in PV de voorkeur geven aan een “modulair” systeem waar evt uitbereiding in de toekomst geen probleem is.
• Koelen van de woning is net zo belangrijk als verwarmen, dus het liefst een zo efficiënt mogelijke koeling (zoals bv koeling van de vloer met de huidige warmtepomp systemen.
• Indien opslag systemen als bijvoorbeeld een Tesla Powerwall beschikbaar en komen is mijn streven in de toekomst hier gebruik van de te gaan maken.

Huidige verbruik: gezin van 5 personen, afgelopen jaar
Verbruik stroom 10.328 kWh
Verbruik gas: 1632 m3

Wat ik reeds gedaan heb om verbruik terug te dringen heb ik inmiddels alle verlichting vervangen door LED, tevens heb in een opstelling met 2 NASsen vervangen door een grotere en heb ik het systeem zo geconfigureerd dat het systeem zich ’s nachts uitschakelt om energie te bespreken. Ook ben ik van plan om te gaan monitoren en daar waar mogelijk verdere energie besparingen te bewerkstelligen.

Situatie huidige woning:
Vrijstaande woning gebouwd in 2000 met een woonoppervlak met een inhoud van 820 m3 met 3 badkamers.
De kelder en de begane grond zijn voorzien van vloerverwarming. Tevens vloerverwarming in de badkamer. Geschatte inhoud van de vloerverwarming is 105 liter (uitgaande van 16 mm leidingen).
Het geschatte verbruik (incl warmteverlies bedraagt 13 Kw (geen infrarood opnames gemaakt) of misschien moet ik zeggen: het gevraagde vermogen bedraagt 13 kW

Wat betreft de opties voor PV panelen: ik heb een dak met oriëntatie naar het zuiden zonder bomen / zonlicht blokkade.
Tevens een schuur met een oost/west oriëntatie.

- isolatiewaarden; ( bij benadering)
o muur rc 2.0
o vloer rc 4
o dak rc 2, 7
- glas U 1,0

- Van de volgende ruimte temperaturen is uitgegaan;
o Hal en Toilet 18 graden
o Woonkamer en keuken 22 graden
o Slaapkamers 20 graden
o Badkamer 24 graden
o Garage 10 graden

Huidige offertes:
De keus is tussen 2 offertes: de prijs wil ik bij deze discussie buiten beschouwing laten waarbij voor beide offertes geldt dat er ook nog de mogelijkheid bestaat een deel van het warme water door zonnecollectoren te laten bereiden. Ik ben er zelf nog steeds niet uit in hoeverre zonnecollectoren in een dergelijk systeem een meerwaarde hebben.
De ene partij levert alleen de warmte pomp (alpha innotec), om die reden is er apart nog contact met een andere collega die PV panelen installeert (en kiest voor JA Solar met enphase). De andere offerte levert zowel warmtepomp als PV panelen in een geheel, hetgeen meerwaarde heeft bij bij verbruiks issues (onvoldoende stroom voor pomp of teveel verbruik door pomp etc waardoor er geen “0 op de meter situatie” ontstaat (en ik wil voorkomen dat 2 partijen naar elkaar gaan zitten wijzen)

o Optie 1 warmte pomp:
o Alpha-innotec frequentiegeregelde pomp WZSV 162 (H)(K)3M brine/water warmtepomp met modulatie en met geïntegreerde boiler van 180L http://www.nathan.nl/uplo...innotec_alterra_serie.pdf
o Er worden dan 2 gaten geboord met 2x2 verticale bodemwarmtewisselaars van 150 meter diep gekoppeld in een verdeler. Dit systeem zal vervolgens de vloerverwarming in kelder en begane grond en de badkamer van warme voorzien en tevens de bestaande radiatoren van de 5 slaapkamers van warmte voorzien. Mocht blijken dat de lauwe radiatoren op de slaapkamers onvoldoende warmte genereren dan kan ik in de toekomst overstappen op convectoren (welke blijkbaar ook kunnen koelen, alhoewel ik weinig info hierover kan vinden en niet goed weet hoe efficient dat is met een warmtepomp)
o Volgens de leverancier is een dergelijke boilerinhoud voldoende voor een gezin van 5 personen en is het niet verstandig dit systeem te koppelen aan zonnecollectoren aangezien de pomp zuinig genoeg en de terugverdientijd van een set zonnecollectoren erg lang is en ik dus beter kan inversteren in PV panelen. Er is voor een geringe meerprijs echter een
o Vermogen bedraag 1,9 het geschatte jaarverbruik bedraagt 3800 kw/h

• Optie 1 PV panelen:
o Hierbij is tevens aangeboden om een systeem van PV panelen. De partij die de warmtepomp aanbiedt doet niet aan zonnepanelen, hiervoor is een aparte aanbieder die mij JA-solar panelen aanbiedt 265Wp mono All black met enphase M215 micro omvormers. Argumenten om voor deze opstelling te kiezen zijn volgens de aanbieder:
o Enphase heeft betere garantievoorwaarden dan Solaredge
o Enphase is modulair, makkelijk uit te breiden in de toekomst
o Geen single-point of failure
o Enpahse is inmiddels bezig met een eigen batterij produkt http://www.pv-magazine.co..._100021005/#axzz3nracTVNY
o Om aan mijn huidige verbruik (10.328 kWh met de warmtepomp a 3800 kw/h uur te komen zou dit neerkomen op 53 panelen

• Optie 2 warmtepomp:
o Techneco Toros Vision: heeft een verwarmingsvermogen van 12.1 kW (en zou dus net te kort schieten in mijn woning
o Hierbij een boilervat van 300L
o Tevens de optie van koppelen met zonnecollectoren, volgens deze aanbieder heeft dat zeker een meerwaarde en kan dus meer van de door de zon opgewekte elektriciteit gebruikt worden voor andere zaken (opladen auto, opladen batterij). Het is mij echter niet echt duidelijk hoeveel deze meerwaarde betreft; De aanbieder van de alpha geeft aan dat deze meerwaarde er bij de alpha niet echt is aangezien de alpha produceerd warmwater per jaar voor ; 400 draaiuren x 1,9 kw = 760 kw/h x € 0,22 = € 167,20. Als dit geheel, wat niet mogelijk is, door de zonnecollectoren zou moeten worden geproduceerd dan heb je een terugverdientijd van 18 jaar en de vraag is of dat de investering waard is.
o Voordeel van de toros zou, naast makkelijk te koppelen aan zonnecollectoren, zijn dat overtollige warme in de zomer terug gaat de bron in waarbij je aan het begin van het stookseizoen minder energie nodig hebt om warm water te genereren. Hoe groot dit voordeel is is mijn onduidelijk en of dit een negatief effect heeft op de koeling weet ik ook niet (maar zou volgens de aanbieder meevallen)

• Optie 2 zonnepanelen:
o 35 stuks sunpower 327Wp E20 (verwachte opbrengst 12055 kWh) met Solaredge (25 jaar product en opbrengstgarantie)
o Volgens aanbieder zijn de garantievoorwaarden van Solaredge geen reden om van deze aanschaf af te zien, er is een uitbereiding van de garantie mogelijk en de kosten van een nieuwe omvormer, mocht deze problemen geven in een toekomst waarbij sterkere panelen beschikbaar zijn welke evt de aanschaf waard zijn) zijn aanzienlijk lager dan bij enphase. Ook zou solaredge een soort modulair systeem zijn dat makkelijk uitbreiden toestaat.
o Voordeel van deze opstelling zou zijn dat ik nog heel wat dakruimte over heb voor evt latere uitbreiding, tevens is het geheel aanzienlijk goedkoper.

• Graag jullie mening over de volgende aspecten:
o Zuiver op basis van technische gegevens, welk systeem van warmtepomp is de beste keus? Op papier lijkt de Alpha beter, echter rechtvaardigt dat en evt meerprijs? Of zijn de verschillen eigenlijk niet zo erg groot.
o Wat is jullie idee over het verwarmen en koelen met convectoren? Kunnen dergelijke systemen voldoende koelen of is dat wellicht niet zo’n zinvolle investering?
o Zijn er nog argumenten die ik niet genoemd heb die belangrijk zijn voor de overweging enphase vs solaredge?
o Klopt het dat de meerwaarde van zonnecollectoren beperkt is? Of ligt dat genuanceerder?
o Zijn er wellicht nog opties voor aanbieders van PV systemen die een scherp geprijst zijn? Veelal vergelijk ik prijzen op een webshop in Hengelo waarbij er transparante prijzen genoemd staan die m.i. erg scherp zijn.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
kockie
Site Admin
Contacteer:

Re: Graag hulp bij keuze gesloten bron warmtepomp systeem en

Bericht door kockie »

Ehh, waarschijnlijk vind je me nu behoorlijk bot, maar
nima schreef:Ongenoegen over de macht en invloed van bedrijven die putten uit fossiele brandstoffen, het verlagen van mijn eigen “ecological footprint”
is niet echt in overeenstemming met de rest van je bericht. De apparaten die je noemt zijn niet bepaald gemaakt van lucht of water.

Wil je echt je footprint verlagen, verkoop dan je kast van een huis met 3 badkamers en koop, of bouw, een klein huisje terug. Dan heb je al die apparatuur niet nodig.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
nima

Bericht door nima »

Beste Kockie, bedankt voor je reactie:

Wat je waarschijnlijk bedoelt is dat fabricage van PV panelen, warmtepomp, gel, omvormers, etc ook een stempel drukt op deze "ecologische footprint" en daar heb je gelijk in.

Het feit dat er een groot woonoppervlak is wil niet direct zeggen dat het dus niet mogelijk is om door de aanschaf van dergelijke producten op lange termijn een afname van CO2 uitstoot te bewerkstelligen. Concrete data over wat de productie van van deze apparaten uiteindelijk aan CO2 uitstoot hebben gegenereerd is er volgens mij niet dus een vergelijking maken tussen beoogde besparing met een dergelijk systeem in vergelijking met het huidige systeem is dan ook niet mogelijk.

Met het advies een klein huisje zelf te bouwen kan ik niet zo veel. Ik zou mezelf ook van het leven kunnen beroven om mijn ecologische footprint bij te stellen echter daar gaat het hier niet om. Ik neem aan dat jij ook niet je boerderij in de buurt van Doetinchem zo klein mogelijk heb gebouwd om je CO2 uitstoot te reduceren, leefcomfort speelt ook een belangrijke rol bij dergelijke beslissingen. De kunst is de gulle middenweg te vinden, mijn huidige stroomverbuik is excessief en er is me ook een hoop aan gelegen te achterhalen waar dat door veroorzaakt wordt (heb natuurlijk wel al wat ideeen), maar dat is niet de reden geweest dit topic te starten..
Ik er van overtuigd ben dat een dergelijke verbouwing zinvol is, alhoewel de bijdrage wrsch beperkt is.
Maar zou ik echt iets willen veranderen in deze maatschappij dan zou ik wrsch CEO van shell/BP/chevron/ exxon en van meerder energiebedrijven etc moeten worden en deze bedrijven een totaal andere koers laten varen, daarnaast zou ik een hoge rol moeten gaan bekleden binnen verschillende religies om anticonceptie te propageren en op andere manieren pogen de exponentiele bevolkingsgroei een halt toe te roepen en zal ik samen met Elon Musk een project beginnen om op een andere planeet te gaan wonen. Echter de situatie is dat ik daar nu even geen tijd voor heb en op een andere manier mijn steentje wil bijdragen, met wel het huidige wooncomfort.
pelletpower

Bericht door pelletpower »

Als je daadwerkelijk wat van plan bent, vergeet je heel het warmtepompverhaal.

Hier op het forum is een redelijke tunnelvisie ontstaan in de richting van kleine huisjes, strobalenbouw en een rocket voor de verwarming. En eigenlijk is daar niet echt een speld tussen te krijgen.

Een warmtepomp en pv is gewoon een slechte combi. Koeling is kul in De Lage Landen. Verwarmen doe je op gas of hout. Een wp is het echt niet in ecologisch opzicht en al helemaal niet om onafhankelijker te worden.

Lees hier eens wat. Hou je zuurverdiende euro's op zak. Ritsaert heeft wat op een rijtje gezet wat het kost om een rocket/ massakachel te bouwen.
kockie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door kockie »

Ik heb een huis gekocht, deze daarna (achteraf nog veel te weinig) geïsoleerd. Ik verwarm met (veel te veel) hout en heb inmiddels geen gasaansluiting meer. Ik heb mijn afhankelijkheid van het gas verlegd naar de leverancier van mijn ketel. Misschien verleg ik 'm ooit nog een keer naar de leverancier van vuurvaste stenen en naar de batch-rocket van Peter van den Berg. Ook ben ik afhankelijk van hout, dat kan ik nog niet allemaal zelf verbouwen.

Onafhankelijk van het net kan je nooit worden met een warmtepomp. Heb je je al eens ingelezen hoeveel stroom zo'n ding verbruikt? Heb je al eens gekeken hoeveel stroom momenteel op te slaan is met het accupack van Tesla. Reken dan ook maar eens uit hoeveel accupacks je nodig hebt (hoef je van mij het verlies niet mee te rekenen) om in de zomer voldoende stroom op te slaan om met de warmtepomp de winter door te komen.

Alhoewel deze post waarschijnlijk vijandig overkomt, is deze zeker niet zo bedoeld. Veel mensen worden of werden verblind door een "de techniek lost alles wel op" gevoel. Ik ben een groot gedeelte van dat gevoel in de loop van de jaren kwijtgeraakt, omdat ik zie dat alle "innovaties" op energiegebied oude wijn in nieuwe zakken is.Een warmtepomp is op papier een schitterend ding. Je stopt er 1 kWh in en er komen er 4 uit. In praktijk mag je blij zijn als er in de winter nog 1.5 kWh uitkomt als je er eentje hebt ingestopt. Je zit grotendeels elektrisch te verwarmen. Met mijn Bergkachel (in die tijd bestond de batch-rocket alleen nog maar in de dromen van Peter van den Berg) verwarm ik mijn woongedeelte van het huis. Die brandt ook als er geen, of minder stroom beschikbaar is.

Dit forum is begonnen als een forum voor ecologie en energie (lees techniek). Een tijdje geleden heeft een stel technische mensen zich afgesplitst; dat was een mooi begin om het techniekgedeelte op dit forum wat te verminderen.

Ik nodig je uit om een keer bij mij te komen kijken wat er mogelijk is met hout. Dan zal ik je ook een van mijn zonden laten zien....
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Pietje
Moderator
Contacteer:

Bericht door Pietje »

Energie besparen door investeren in high tech, met al doel minder energieafhankelijk te worden, en vooral geen comfort te willen opgeven...

Ik zou als eerste investeren in het beter isoleren van het huis. Als je huis goed geisoleerd is, dan is je warmtebehoefte zo laag dat een investering in WP niet zinvol is (financieel omdat je de besparing niet terugverdient, energetisch omdat je met een WP je huis met stroom gaat verwarmen en om die reden juist heel afhankelijk wordt van gas/kolenverbranding.) De PV panelen leveren stroom in de zomer, en dan staat je WP stil.

Een WP voor tapwater is al helemaal onzin: de temperatuur van tapwater is zo hoog dat dat ver buiten het bereik van een WP ligt: het rendement van een WP neemt af bij het op laten lopen van de gevraagde temperatuur.

Een zonnecollector is eenvoudig, low tech. Kan weinig mee mis. Aansluiten op een groot boilervat met gelaagdheid om de tijd van aanbod en vraag te overbruggen. En tja, drie badkamers... Alles heeft zijn prijs :wink:

Als je af wilt van energieleveranciers, dan geen PV-panelen (salderen gaat er toch af), geen gas, geen stroom (dus geen PV), blijft hout/pellets over. Pellets is wel weer high tech en afhankelijk van de logistiek / produktie van pellets, dus eigenlijk blijft hout over.

Ik hoop dat we je met deze denkrichting kunnen helpen... :(
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
swake

Bericht door swake »

(Pre Scriptum: had de reactie van andere nog niet gelezen alvorens dit te schrijven, sorry als er dubbels in staan.)

Je gebruikt 10 Mega-Watt-uur electriciteit per jaar? 8-| Jawade....
Hoe leg je dat uit? Waar zit(ten) die grootverbruiker(s) in huis? Beetje verlichting en 2 nassen kunnen dat niet uitleggen (tenzij je backup's neemt voor rekening van Google of zo). Je moet op zoek wie/wat dit verbruikt!
Tot zowat 8 jaar geleden was ik ook zo'n verkwister. Nu niet meer, en raad eens wat... Helemaal niets moeten opgeven van comfort, zelfs integendeel, enkel de dingen wat anders bekijken.

Zonnecollector:
Terugverdientijd van +/- 18jaar voor zonnecollectoren kan kloppen, het één geval is het andere niet maar het is zeker veel meer dan 'een paar jaar'. Als er voldoende oppervlakte is ben je volgens mij altijd beter af met PV-panelen. De terugverdientijd hiervan is echter niet zoveel korter. Tenzij je kan gebruik maken van één of andere vorm van subsidie. Zoals salderen bvb. Maar ook zonder salderen vindt ik dat electriciteit veelzijdiger kan ingezet worden dan warm water. Je weet immers niet welke technologie we morgen in huis gaan hebben. Of het nu zonneboiler of PV is of de twee, gewoon doen!

NAS:
Hier draait een servertje met NAS functie. Die server staat standaard af. Indien er iets van nodig is wordt hij op afstand opgestart via Wake-On-LAN functie. Op de server draait dan een jobke die nakijkt of minstens één van de computers/tablets & co die van de server gebruik kunnen maken ook nog effectief aan staan. Indien er geen enkele meer aan staat heeft het geen zin dat die server blijft draaien. Hij zet zichzelf na een kwartiertje zonder antwoord dan zelf uit. Er bestaan ook veel vormen van off-line files and local caching systemen die er voor zorgen dat die nas niet meer moet draaien.

Warmtepomp:
Uit eigen ervaring: Gegarandeerd miserie. Als het niet tijdens de installatie is, dan komt ze later wel. En in jouw geval heb ik de indruk dat ze al aan het komen is (want je moet vergelijken en het is verdomd moeilijk om al die leugens uit de brochures te halen)
Als je 13kWh nodig hebt en je hebt er maar 12kWh ter beschikking dan zal je toch een 10 à 20 dagen in het jaar kou hebben, of je moet het op één of andere manier kunnen compenceren zoals de temperatuur wat kouder zetten of een paar badkamers niet verwarmen. Een extra vuurtje lukt ook wel... maar dan geen electrisch, maar een massakachel.

Kijk en dit laatste is nu DE tip voor u. Vergeet die warmtepomptoestanden en zet een massakachel....

kzou het niet moeten zeggen, want jij bent het genre persoon die veel geld in het laadje brengt in de vorm van belastingen en personen te werk stellen die dure machines komen installeren en onderhouden... Maar informeer u eens over een massakachel en wat het inhoudt. Voldoet aan heel veel van uw doelstellingen en als j'hem zelf bouwt kost het geen drol vergeleken met al die andere dingen + je kan er over stoefen op het werk en tijdens party's dat het niet normaal is.

Die PV panelen blijven complementair en zijn natuurlijk ook een goed idee, zeker als je jezelf belooft om wat minder te gaan verbruiken, want daar zit toch echt iets mis.
swake

Bericht door swake »

En ivm koelen: zet een raam open! Der zijn hier amper 3 dagen per jaar waar het eens echt warm is.... geniet er van, gooi de deur dicht op je werk en ga een plons nemen in één of ander openluchtzwembad!
mro

Bericht door mro »

En maak u niet druk over het gedrag van die grote bedrijven; die maken vroeg of laat zichzelf wel kapot (zie volkswagen als meest recente voorbeeld).

Gewoon zorgen dat je daar zelf geen last van hebt :)
Dutch John

Bericht door Dutch John »

Beste Nima,

Off-gridders zijn normaal gesproken erg bewuste mensen die hun jaarverbruik terugbrengen tot het hoognodige. Meestal overstijgt dat de 1.000 kWh niet. Je bent verder vooral gefocust op het directe verbruik van energie. Met indirect verbruik (de hardware) schijn je geen rekening te houden.

Mij komt het over dat je je afhankelijkheid van een paar best betrouwbare energieleveranciers wilt inruilen voor een heleboel leveranciers van eco-materialistsche apparaten van consumentenkwaliteit.

Ik wens je veel wijsheid.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Ingir

Bericht door Ingir »

In het algemeen kun je wel stellen dat ecologie en installatietechniek niet goed samengaan, soms ontkom je er niet aan zoals bij monumentale gebouwen omdat daar isolatie doorgaans niet acceptabel is, maar voor gewone gebouwen valt er vaak veel te verbeteren aan thermische isolatie, luchtdichting en ventilatie. Dit zijn dan ook de punten waar je je in eerste instantie op zou moeten concentreren, pas daarna kun je nog eens kijken of zogenaamd duurzame technieken toegepast kunnen worden, je praat dan echter over een sterk gereduceerd energieverbruik.

Onsympathiek gezegd: met jouw voorstel (warmtepomp, zonnepanelen) verduurzaam je de verspilling en dat is eigenlijk nog kwalijker dan alleen een hoog verbruik omdat er veel kostbare, milieubelastende en soms schaarse materialen gebruikt voor die installatietechnieken en de besparing op fossiele brandstoffen beperkt is.
Plaats reactie