GTV6 schreef:Die terugslagkleppen zitten wel goed. Je 3 weg regelventiel teken je in de retour, even aangenomen dat je dan ook de retourtemperatuur meet en deze op 60 graden wil houden.
Stel er komt 40 graden retour uit je installatie en de uittrede uit de hout cv is 80 graden dan gaat de helft van het debiet weer terug de kachel in.
Dat wil zeggen dat je maar een half zo grote pomp hebt zolang alles niet op temperatuur is.
Als nu de radiatoren een groter vermogen hebben dan je opwekking met je houtkachel, blijft dit zo.
De 60 graden retour is wat hoog gekozen 45 tot 50 retour is voldoende om condenseren te voorkomen.
Wil je je driewegregelklep netjes laten functioneren in hydraulisch opzicht dan moet je weerstand van de by pass gelijk zijn aan de weerstand van je circuit radiatoren. Die bypasskraan moet dus redelijk geknepen worden om dezelfde weerstand te krijgen.
Dit zou de oorzaak kunnen zijn, als je heel lang doorstookt zouden wel al radiatoren warm moeten worden.
Je uiteenzetting klopt en komt één op één overeen met wat ik ervaar, bedankt.
De retourtemperatuur van 60 graden wordt nu niet gehaald, maar de driewegklep blijft naar mijn idee open, omdat deze vanuit de bypass constant 60 graden + aangevoerd krijgt. Ik vermoed dat de radiatoren een groter vermogen hebben dan de opwekking in de kachel. Het zijn namelijk voor een groot gedeelte oudere gietijzeren radiatoren, waarin echt een flinke hoeveelheid water gaat.
Je zegt concluderend: knijp de bypass verder? Hij staat nu ongeveer voor de helft geknepen. En vervang de mengklep eventueel door een exemplaar met een lagere temperatuurweerstand? Welke stappen zou jij zetten in dit geval?
Pelletpower: de mengklep zorgt ervoor dat de kachel sneller opwarmt, omdat tijdens het opstoken niet het water uit het hele circuit door de kachel gepompt wordt. Dan wordt de kachel teveel terug gekoeld. Als de 60 graden in de mengklep vanuit de bypass bereikt wordt, wordt er water uit het "grote systeem" van radiatoren bijgemengd. De sensor van de mengklep zit aan de bypasskant. Je ziet op de temperatuurmeter ook dat de temperatuur van het water oploopt en vervolgens constant op 60 blijft, omdat de mengklep open gaat.
Terugslagklep 3 heb ik vanuit een andere redenatie later bijgeplaatst, deze zorgde niet voor verandering in de resultaten. Als ik deze bij B plaats, verandert de situatie volgens mij niet. De pomp bij A kan dan namelijk nog steeds via de bypass aan de pomp van de hout CV "trekken"
Graag jullie reacties. Ik heb het gevoel dat het echt een kleinigheid is.