Ik had wat issues met de brandkamer, en op het einde van het seizoen ook met rookontwikkeling in de kamer als de belle koud was. Desondanks was de verhouding warmteafgifte/houtverbruik fenomenaal.
Aangezien het stookseizoen eigenlijk alweer zowat begonnen is, even kijken hoe we een en ander kunnen verbeteren.
A) Groot toegangsluik in de bell, op voorhand gedacht dat dit het grootste prbleem zou zijn, heeft goed gepresteerd, het wordt nog verstevigd met L-ijzers langs de binnenkant zodat het nog minder kan golven.
B) De kacheldeur. Slechts vastgezet dmv 2 ijzeren hoekjes en een beetje vuurvaste mortel. Die mortel is toch wat afgebrokkeld, en de het bovenste hoekje kwam wat los, waardoor de deur niet meer mooi luchtdicht was.
Er worden l-ijzers op de deur gelast, en deze worden met 10 kleine muurankers vastgezet in de wand van de bell. Tussen de brandkamer uit vuurbeton de ijzeren deur komt ook nog een kacheltouw.
C) De brandkamer: In de loop van het stookseizoen zijn de 2 achterste delen van de brandkamer wat verzakt, waardoor het brandproces niet meer was wat het zou moeten zijn. Dit wil ik oplossen door de kacheldelen in een wiegje te zetten, en het geheel beter omhullen, ook de bovenkant vooral met vermiculietbeton.
Hier zie je hoe de achterste delen van de brandkamer verzakt zijn tov de voorste 2 delen. Ook zie je al spleten in de brandkamer.

Hier zie je duidelijk de spleet aan de bovenkant van de brandkamer.

Hier het wiegje waarin de achterste delen van de brandkamer netjes in worden gezet, en wat geklemd kunnen worden.

De gevolgen van deze kapotte brandkamer? ->

De muren van mijn bell bij het openen van de kachel.
Verder in de laatste maand van het stookseizoen rookte de kachel als hij erg koud stond, bij de opstart, vooral aan de bovenkant van de bell:

en tussen de vuurbetonplaten die het het dak van de bell vormen, al is het hier minder goed te zien:

De vuurbetonnen platen liggen met een dunne laag vuurvaste mortel op de vuurvaste stenen van de wanden van de bell, tussen de vuurvaste betonplaten is ook vuurvaste mortel gebruikt geweest.
Wat is hier een betere oplossing? platen ervanaf nemen en laten rusten op dik kacheltouw/ vuurvilt? en kacheltouw tussen de platen in?