Omdat ik een goede relatie met de buren heb en dit graag zo wil houden, is het de bedoeling om de overlast zoveel mogelijk te beperken. Ik wil met het vuur dus niemand tot last zijn. Helaas is het niet mogelijk om een rookkanaal naar het dak te brengen. In eerste instantie keek ik naar een standaard inbouw houtkachel zoals deze:

Het was dan de bedoeling om de rookgassen horizontaal naar de hoek, weg van de buren te leiden. Hier op het forum heb ik echter geleerd dat dit niet zomaar kan (eigenlijk helemaal niet met een standaard kachel). Ik ben mij hier verder gaan verdiepen en zie allerlei top kachels uit jullie handen voorbij komen waar ik helemaal geen verstand van heb. Ik heb dus geen kennis om zelf iets op maat te ontwerpen (als mijn wensen überhaupt te realiseren zijn) en wil jullie vragen hoe jullie het zouden aanpakken. Ik kan goed met mijn handen werken en heb ervaring met het verwerken van beton.
Wensen:
1. Houtkachel met glas zodat het vuur goed zichtbaar is
2. Schoorsteenmantel uitwendig maximaal 100 cm breed, 300 cm hoog en 65 cm diep (bekleed met natuursteen)
3. Geen overlast van stoken (behalve bij het aansteken)
4. Warmte zoveel mogelijk gebruiken (warmtebanken, kookmogelijkheden?)
5. Rookgasafvoer zover mogelijk bij erfgrens buren vandaan (indien noodzakelijk)
Zijn bovenstaande wensen reëel of is dit op geen enkele wijze verenigbaar?
Ik sta open voor alle ideeën (complete zelfbouw, rookgasafvoer in de grond, warmtebanken, blowers enz).
Sigurd.