Stammen van populier wat kost dat

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

kockie
Site Admin
Contacteer:

Re: Stammen van populier wat kost dat

Bericht door kockie »

Hmm, dan is die 45euro ex (6%)btw nog niet zo'n gekke prijs.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
benthuis
Moderator

Bericht door benthuis »

Hier gingen laatst populieren in een container...
Werden naar China verscheept!
Zouden ze in China ook 40 euro per stam betalen?
Gekkenwerk zeg ik. Maar dr zal wel een verschil zijn tussen inkoop en verkoop en dat heiligt alle middelen...

(bedenk me net dat in mijn houthok nog stukken Azobe liggen, rest afval van de bruggenbouwer... :oops: Zal ook wel een eindje met de boot geweest zijn...)
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Ernest Dubois

Bericht door Ernest Dubois »

Werken, das leuk.
Pietje
Moderator
Contacteer:

Bericht door Pietje »

Ernest Dubois schreef:Walgelijk
Dat bomen naar China gaan heeft voornamelijk te maken met gewicht: een boot vol met lege containers vaart niet lekker. Vandaar dat er goedkope retourlading gezocht wordt. Oud ijzer, oud papier en hout zijn prima materialen daarvoor.

Als we minder uit China importeren, dan krijgen we ook minder van deze rare tafrelen.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Ernest Dubois

Pietje schreef:
Ernest Dubois schreef:Walgelijk
Dat bomen naar China gaan heeft voornamelijk te maken met gewicht: een boot vol met lege containers vaart niet lekker. Vandaar dat er goedkope retourlading gezocht wordt. Oud ijzer, oud papier en hout zijn prima materialen daarvoor.
Zo dacht ik ook en aan die gigantische container schepen die gebouwd zijn en die Chinese eigenaar van een die zie, Europa moeten meer speelgoed gaan kopen. Die (on) logica spreekt voor zichzelf. Maar wat nog erger is, is dat commentaar van de krant die herkende dat het rare is maar dan daarbij voegt, "zo is het", als of wij weet allemaal dat het niet klopt maar zijn de arme slachtoffers en dat er geen keuzen er achter zit dus het verantwoordelijkheid ligt zeker bij een andere of erger nog dat zo'n economie is gelijk aan de wet van de zwaarkracht of e=Mc2. En het wordt erger nog, dat wordt allemaal tot staande gebracht door een zogenoemde natuur stichting die de bomen gekapt omdat die 40 jaar oud warren. Walgelijk.
Werken, das leuk.
Pietje
Moderator
Contacteer:

Bericht door Pietje »

Ernest Dubois schreef:En het wordt erger nog, dat wordt allemaal tot staande gebracht door een zogenoemde natuur stichting die de bomen gekapt omdat die 40 jaar oud warren. Walgelijk.
Tja, "kaprijp" is een term uit de bosbouw. Een boom is kaprijp als je doel is zo veel mogelijk bruikbaar hout van je grond wilt halen. Het zegt helemaal niets over de gezondheid van de boom, of de levensverwachting. Ik heb die discussie in onze gemeente ook wel eens gevoerd (en gewonnen). Een populier kan zo 70 jaar worden, of ouder. Er zijn prachtige exemplaren van 150 jaar, kerngezond...

Maar goed, het vraagt enige kennis bij natuurbeheer, en zolang daar veel bosbouwers zitten, zullen zulke beslissingen vaker genomen worden...
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
JantjeV8

Bericht door JantjeV8 »

Afgelopen jaar zijn hier veel kastanjes gerooid. Preventief. Er zijn er die een ziekte hadden en daardoor gevaar op konden leveren. Die ziekte zou zich uitbreiden. Is dat een legitieme methode?
Ernest Dubois

Vraag het aan de Amerikanen. Honderd jaar geladen zijn alle tamme kastanje gerooid, in alle groei gebieden, ziek en gezonde om preventieve redenen nu bestaat het niet meer daar behalve als sloophout.
Werken, das leuk.
benthuis
Moderator

Bericht door benthuis »

In de Ardeche is een gebied waar zeer veel tamme kastanje gebruikt worden sinds de middeleeuwen.
Hier is een ziekte in gekomen (halverwege vorige eeuw). Hele gebied staat vol met skeletten. In de laatste 20 jaar zie je ze langzaam hier doorheen komen.
Kennelijk kunnen sommige bomen hier weer boven op komen...
Weet niet of dit voor gewone kastanjes ook op gaat... en of het een zelfde soort pest was!
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Dutch John

Bericht door Dutch John »

Onder de paardenkastanje heerst een ziekte, toch niet onder de tamme kastanje?

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Plaats reactie