welk merk kachelpijp
Moderator: Moderators
-
doubjj20
welk merk kachelpijp
Volgens mij zit er naast veel kennis over ecologie, ook veel ervaring en kennis omtrent rookgaskanalen van houtkachels.
Wij hebben een kachel gekocht waarop een rookgas kanaal moet komen met een diameter van 250mm
Ik ben er al achter dat er veel verschil in merken is en ook in prijs, maar de echte verschillen zijn me verre van duidelijk.
Kan iemand hier daar wat meer over zeggen?
Bij voorbaat dank.
Wij hebben een kachel gekocht waarop een rookgas kanaal moet komen met een diameter van 250mm
Ik ben er al achter dat er veel verschil in merken is en ook in prijs, maar de echte verschillen zijn me verre van duidelijk.
Kan iemand hier daar wat meer over zeggen?
Bij voorbaat dank.
-
holtere
Re: welk merk kachelpijp
Allejezus...25 cm diameter? Is het een open haard, of wellicht een kachel die ook als open haard gestookt kan worden?
Geisoleerde rvs kanalen moeten omkokerd worden met brandvrij materiaal. Er zijn er echter waarbij dat niet nodig zou zijn vanwege een beter bestand zijn tegen? Rocchegianni meen ik?
Volgens mij is er een draadje over op dit forum met daarin de eisen en de specificaties van de verschillende merken!
Grz,
Holtere
Geisoleerde rvs kanalen moeten omkokerd worden met brandvrij materiaal. Er zijn er echter waarbij dat niet nodig zou zijn vanwege een beter bestand zijn tegen? Rocchegianni meen ik?
Volgens mij is er een draadje over op dit forum met daarin de eisen en de specificaties van de verschillende merken!
Grz,
Holtere
-
ritsaert snijder
-
doubjj20
Het is idd een kachel die ook als openbaart gebruikt kan worden, maar dat gaan wij er niet mee doen.
het is een kachel van Spartherm met aan 2 kanten een glazen deur.
op de kachel zit nu een aansluiting van 250 mm
Zou ik een andere diameter pijp moeten gaan gebruiken dan?
Ik kan het topic van de rookgaskanalen niet vinden hier.
Iemand een linkje toevallig?
het is een kachel van Spartherm met aan 2 kanten een glazen deur.
op de kachel zit nu een aansluiting van 250 mm
Zou ik een andere diameter pijp moeten gaan gebruiken dan?
Ik kan het topic van de rookgaskanalen niet vinden hier.
Iemand een linkje toevallig?
-
pelletpower
Linkje weet ik zo niet.
Wij hebben een vergelijkbare kachel, een liftdeur van..... We kregen inderdaad hetzelfde verhaal te horen ivm de mogelijkheid als open haard te stoken. Kanaal hebben we van poujoulat. Isoduct produceert vls mij niet groter dan 200 mm. Althans 7 jaar terug. Prijstechnisch heeft het best wat gevolgen. De moeite waard dus om uit te zoeken of 200 verantwoord is.
Wij hebben een vergelijkbare kachel, een liftdeur van..... We kregen inderdaad hetzelfde verhaal te horen ivm de mogelijkheid als open haard te stoken. Kanaal hebben we van poujoulat. Isoduct produceert vls mij niet groter dan 200 mm. Althans 7 jaar terug. Prijstechnisch heeft het best wat gevolgen. De moeite waard dus om uit te zoeken of 200 verantwoord is.
-
holtere
Inderdaad Rits, was isoduct...maar misschien mag die rocchia-pijp ook zonder omkokering?
Niet dat dat persé moet doen maar het is een verschil met de anderen.
Overigens hebben wij in huis een metalotherm en een rocchia. Ze stoken allebei goed, geen klagen. Ik zie er eigenlijk geen verschil in duurzaamheid o.i.d. Misschien pas als er een goede schoorsteenfik is geweest
t
Een 250 mm. pijp wordt voor zover ik weet alleen gebruikt voor open haarden. Voor een houtkachel 150 of 180 waarbij de laatste al een flinke jongen is. Als een kachel gebouwd is met openslaande ramen zal de schoorsteen dat aan moeten kunnen. Het moet foolproof zijn want het kan altijd gebeuren dat iemand de kachel toch als open haard gaat gebruiken en met een dunne pijp komt de boel dan onder de rook te staan!
Overigens mag je dan ook wel een raam open zetten om de luchtstroom naar buiten op gang te houden
Grz,
Holtere
Niet dat dat persé moet doen maar het is een verschil met de anderen.
Overigens hebben wij in huis een metalotherm en een rocchia. Ze stoken allebei goed, geen klagen. Ik zie er eigenlijk geen verschil in duurzaamheid o.i.d. Misschien pas als er een goede schoorsteenfik is geweest
Een 250 mm. pijp wordt voor zover ik weet alleen gebruikt voor open haarden. Voor een houtkachel 150 of 180 waarbij de laatste al een flinke jongen is. Als een kachel gebouwd is met openslaande ramen zal de schoorsteen dat aan moeten kunnen. Het moet foolproof zijn want het kan altijd gebeuren dat iemand de kachel toch als open haard gaat gebruiken en met een dunne pijp komt de boel dan onder de rook te staan!
Overigens mag je dan ook wel een raam open zetten om de luchtstroom naar buiten op gang te houden
Grz,
Holtere
-
JdM
Ben zelf in het bezit van een termatech kachel met 150mm dubbelwandige pijp van poujoulat. Deze hoeft ook niet omkokerd te worden, minimale ruimte tussen brandbare materialen en pijp is 10mm.
Ik stook mijn kachel rond de 120 graden op 40cm (buitenkant enkelwandige pijp gemeten met magneet-thermometer), dit zorgt in mijn geval voor een prima verbranding geloof ik(althans de roet kwam bij het vegen met eenmalig op en neer bewegen volledig los). Met deze stookwijze zal de buitenkant van het dubbelwandige gedeelte vanaf de tweede verdieping geschat een graad of 40 geworden zijn? Ik vergelijk de temperatuur maar met het gevoel dat mijn radiatoren geven wanneer de CV aan staat, CV draait op 55graden en de radiatoren voelen warmer aan dan de buitenkant van mijn poujoulat pijp.
Hopelijk is mijn info behulpzaam.
Ik stook mijn kachel rond de 120 graden op 40cm (buitenkant enkelwandige pijp gemeten met magneet-thermometer), dit zorgt in mijn geval voor een prima verbranding geloof ik(althans de roet kwam bij het vegen met eenmalig op en neer bewegen volledig los). Met deze stookwijze zal de buitenkant van het dubbelwandige gedeelte vanaf de tweede verdieping geschat een graad of 40 geworden zijn? Ik vergelijk de temperatuur maar met het gevoel dat mijn radiatoren geven wanneer de CV aan staat, CV draait op 55graden en de radiatoren voelen warmer aan dan de buitenkant van mijn poujoulat pijp.
Hopelijk is mijn info behulpzaam.
-
WernerDeJong
Ha doubjj20,
Ik ben recent (en nu) bezig met het plaatsen van een isoduct pijp. Ik heb natuurlijk weinig vergelijkingsmateriaal met overige merken, maar moet zeggen dat de spullen robust en professioneel eruit zien. Mooie instructies e.d. hoe te plaatsen (natuurlijk had ik de pijp ondersteboven geplaatst want in mijn enthusiasme en onderschatting hoe zwaar zon ding is als je hem heeel lang moet vasthouden....)
Maar gelukkig was dat zo weer gecorrigeerd. In de kamer van onze jongens ga ik wel een "omkokering" maken voor het zicht en deze volstoppen met rockwool isolatie wat ik nog heb liggen van een andere klus.
Ik ben recent (en nu) bezig met het plaatsen van een isoduct pijp. Ik heb natuurlijk weinig vergelijkingsmateriaal met overige merken, maar moet zeggen dat de spullen robust en professioneel eruit zien. Mooie instructies e.d. hoe te plaatsen (natuurlijk had ik de pijp ondersteboven geplaatst want in mijn enthusiasme en onderschatting hoe zwaar zon ding is als je hem heeel lang moet vasthouden....)
Maar gelukkig was dat zo weer gecorrigeerd. In de kamer van onze jongens ga ik wel een "omkokering" maken voor het zicht en deze volstoppen met rockwool isolatie wat ik nog heb liggen van een andere klus.
-
swake
isoduct. Mmmm op hun website staan er prijzen. Ben even achterover gevallen. Hoop dat ze meer dan flinke korting geven op die prijzen.
-
JdM
Ik ken de isoduct prijzen niet, maar bij poujoulat moet je rekenen op 100 euro per meter ongeveer. De montage gaat ook bij dit merk vlekkeloos en zeer makkelijk.
-
ritsaert snijder
voor schappelijke prijzen kan je naar HGB trading, maar die halen zo groot niet. Een grote rocket 413 draait ook op 20 cm....
groet!
Ritsaert
Ritsaert
-
doubjj20
Ik ben na wat speuren op de pijpen van H&M uitgekomen. http://www.hmgermany.de/schornsteine/dw-profiline-04/
Qua prijs zijn deze vrij gunstig, maar ik heb geen idee of de kwaliteit ook OK is.
Er staat een certificaat in de link, maar het zegt mij allemaal niet zo veel.
Iemand hier die daar iets van kan zeggen?
Qua prijs zijn deze vrij gunstig, maar ik heb geen idee of de kwaliteit ook OK is.
Er staat een certificaat in de link, maar het zegt mij allemaal niet zo veel.
Iemand hier die daar iets van kan zeggen?
-
JdM
Ik stelde deze vraag aan mijn verzekeringsagent:

Waarop ik het volgende antwoord kreeg:In verband met een nieuw aangelegd rookkanaal en houtkachel in onze woning heb ik een vraag over onze verzekering.
Kun je mij vertellen wat de eisen zijn van onze verzekeringsmaatschappij aan het rookkanaal, voor zowel het type/bouwwijze als eventueel onderhoud, bij het gebruik van een houtkachel?
Met vriendelijke groet,
De T600 keuring geeft geloof ik een half uur garantie tegen doorbranden bij een temperatuur van 1000 graden (schoorsteenbrand temperatuur heb ik me laten wijsmaken). Dat leek mij wel een voldoende bruikbare tijd om de brandweer op de stoep te hebben indien nodigGeachte heer,
Naar aanleiding van uw onderstaande vraag laat ik u weten dat verzekeraars geen specifieke eisen stellen aan type en bouwwijze van het rookkanaal.
Voor wat betreft het onderhoud adviseert men het rookkanaal periodiek schoon te laten vegen. Ook hiervoor zijn geen specifieke eisen.
De tussenliggende periode is afhankelijk van het stookgedrag.
Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Met vriendelijke groet,
-
holtere
Vergelijk de uitvoering met de technische beschrijving van de andere schoorstenen. Check even of de werkstofnummers gelijk staan aan rvs 316 i.v.m. zuurbestendigheid. De buitenzijde is dan meestal rvs 304 dacht ik?
In Duitsland zijn de normen niet flauw, stuur anders een briefje of di ook voor hout geschikt zijn. Zal trouwens wel maar dan weet je het zeker!
grz,
Holtere
In Duitsland zijn de normen niet flauw, stuur anders een briefje of di ook voor hout geschikt zijn. Zal trouwens wel maar dan weet je het zeker!
grz,
Holtere
-
swake
De dikte van het gebruikte RVS geeft ook wel een verschil in de prijs. Heb van 0.3mm tot 0.8mm gezien. De dikste is meestal de duurste, maar daarom is het nog geen betere kwaliteit of garantie dat het langer gaat meegaan. Mogelijks wel, waarschijnlijk zelf. Of het ook nodig/nuttig is weet ik totaal niet. Geen idee hoe lang zo'n inox schoorsteen mee gaat bij gemiddeld gebuik, kzou op het eerste zicht zeggen dat het ding je overleeft.
Welk metaal het wordt hangt ook beetje van het lokaal klimaat af zou ik zeggen. Aan zee zie ik liever RVS type 316 dan geschilderd plaatwerk.
Dikte van de isolatie maakt ook iets uit. Vanaf een bepaalde isolatiewaarde is het (in België?) niet meer nodig het binnenshuis extra te omkokeren.
Had deze gevonden eerder deze week, of ze goed of betrouwbaar zijn weet ik niet, nog geen ervaring mee:
http://www.schoorsteenwinkel.info
http://www.kachelmaterialen.com
http://www.rookkanalen.info
http://www.sesamstraat.nl
En er zijn er nog veel meer.
Welk metaal het wordt hangt ook beetje van het lokaal klimaat af zou ik zeggen. Aan zee zie ik liever RVS type 316 dan geschilderd plaatwerk.
Dikte van de isolatie maakt ook iets uit. Vanaf een bepaalde isolatiewaarde is het (in België?) niet meer nodig het binnenshuis extra te omkokeren.
Had deze gevonden eerder deze week, of ze goed of betrouwbaar zijn weet ik niet, nog geen ervaring mee:
http://www.schoorsteenwinkel.info
http://www.kachelmaterialen.com
http://www.rookkanalen.info
http://www.sesamstraat.nl
En er zijn er nog veel meer.