met welk systeem renoveren? Ik ben een nitwit!
Moderator: Moderators
-
Bri
met welk systeem renoveren? Ik ben een nitwit!
Hallo, ik heb al door onderwerpen gekeken en vanalles komt op mij af. Buffervaten, zonneboiler, etc etc. Ik ken er niet genoeg van om te weten wat optimaal zou zijn voor onze situatie.
Te renoveren huis, garage, en daarachter een ruimte van 3 op 3 waar een reuzegrote oude mazoutketel staat. Deze ruimte zou ik willen ombouwen tot een badkamer, en verwarming/warm water laten installeren op de achterste muur van de garage.
Ik wil me richten op een eco gezin van 4.
Mijn idee was 1 pellet kachel voor de hele verwarming in de winter/en warm water en tijdens de zomer de productie van warm water door een zonneboiler. Maar nu lees ik ook al over een warmtepompboiler.
In de keuken zou ik eventueel opteren voor die nieuwe kranen die direct kokend water leveren.
Uiteraard moet ik iets vinden dat niet te veel plaats in beslag neemt, de garage moet nog kunnen fungeren als garage. Er zijn bestaande radiatoren maar daarvan zou ik er graag een aantal verwijderen, weeral om kastruimte te maken.
Op dit moment nog een huis met enkel glas.
Welke richting moet ik uit?
Te renoveren huis, garage, en daarachter een ruimte van 3 op 3 waar een reuzegrote oude mazoutketel staat. Deze ruimte zou ik willen ombouwen tot een badkamer, en verwarming/warm water laten installeren op de achterste muur van de garage.
Ik wil me richten op een eco gezin van 4.
Mijn idee was 1 pellet kachel voor de hele verwarming in de winter/en warm water en tijdens de zomer de productie van warm water door een zonneboiler. Maar nu lees ik ook al over een warmtepompboiler.
In de keuken zou ik eventueel opteren voor die nieuwe kranen die direct kokend water leveren.
Uiteraard moet ik iets vinden dat niet te veel plaats in beslag neemt, de garage moet nog kunnen fungeren als garage. Er zijn bestaande radiatoren maar daarvan zou ik er graag een aantal verwijderen, weeral om kastruimte te maken.
Op dit moment nog een huis met enkel glas.
Welke richting moet ik uit?
-
Dutch John
Re: met welk systeem renoveren? Ik ben een nitwit!
Welkom op dit forum. Om je laatste vraag te beantwoorden: dit forum kent globaal twee stromingen. Zo zijn er de techno-optimisten, die oplossingsgericht denken en verwachten dat complexe technologische investeringen de toekomst gaan redden. Dat kan, als je verwacht dat de wereld met zijn complexe industriële infrastructuren nog lange tijd door blijft draaien.
De andere groep denkt vooral op menselijke schaal. Eerst kijken of je een probleem kunt weglaten, alvorens oplossingen te zoeken. Als er een oplossing moet komen, dan liefst eenvoudig, lokaal en in eigen beheer. Small is beautiful. Betekent wel dat je minder gebruik kunt maken van modern comfort. Daar staat tegenover dan het meer vrije tijd brengt.
Daarom stel ik de wedervraag: waar voel je je thuis?
Groet,
DJ
De andere groep denkt vooral op menselijke schaal. Eerst kijken of je een probleem kunt weglaten, alvorens oplossingen te zoeken. Als er een oplossing moet komen, dan liefst eenvoudig, lokaal en in eigen beheer. Small is beautiful. Betekent wel dat je minder gebruik kunt maken van modern comfort. Daar staat tegenover dan het meer vrije tijd brengt.
Daarom stel ik de wedervraag: waar voel je je thuis?
Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
-
Bri
Ikzelf ben iemand die kan leven met een paar maanden zonder echt heet water
Ik plaats een kom in mijn bad en ik was mij zoals destijds in Indonesie, met een kopje water over mij gieten
Maar mijn woning zal met de tijd weer verkocht worden (nu enkel gekocht om korter bij de kinderen hun buitengewoon onderwijs te zijn) en moet dus verkoopbaar zijn. Ik denk dat technologie dan de beste keuze is. Want nu komen hier mensen over de vloer om mijn huidige huis te bekijken en waar die over struikelen is enorm! Dat het ecologisch aangepakt is kan hun totaal niet schelen. Ik moet met spijt in het hard horen dat men waarschijnlijk de hele tuin plat zal spuiten met chemische middelen enzo.
Dus voor een verkoopbaar huis, eerder de technologische kant. Wetende wel dat ikzelf niets kan plaatsen, alles zal moeten laten doen!
Maar mijn woning zal met de tijd weer verkocht worden (nu enkel gekocht om korter bij de kinderen hun buitengewoon onderwijs te zijn) en moet dus verkoopbaar zijn. Ik denk dat technologie dan de beste keuze is. Want nu komen hier mensen over de vloer om mijn huidige huis te bekijken en waar die over struikelen is enorm! Dat het ecologisch aangepakt is kan hun totaal niet schelen. Ik moet met spijt in het hard horen dat men waarschijnlijk de hele tuin plat zal spuiten met chemische middelen enzo.
Dus voor een verkoopbaar huis, eerder de technologische kant. Wetende wel dat ikzelf niets kan plaatsen, alles zal moeten laten doen!
-
Ingir
Bouwkundige en installatietechnieken zijn onderling prima uitwisselbaar, als communicerende vaten... zo kun je een woning zeer goed isoleren en dan verwarmen met een simpel elektrisch kacheltje/boiler maar je kunt ook een glazen doos maken en dan verwarmen/koelen met uitgebreide technische installaties. En tussen die uitersten is een heel scala aan mogelijkheden. Mijn voorkeur gaat uit naar de eerste optie omdat bouwkundige voorzieningen een langere levensduur hebben en minder onderhoudsgevoelig zijn.
-
Bri
Uiteraard is het mijn bedoeling om allereerst de zoldervloer goed te laten isoleren. Het is een soort split level woning van de jaren 60 en die zolder is amper bruikbaar. Dus isoleren en afsluiten naar mijn idee! Dan de ramen vervangen met hoogrendementsglas, en dit zonder het bestaande oppervlak aan ramen te vergroten.
Spouwmuur isolatie staat ook op mijn lijstje.
Eventueel deze winter doorkomen met een pellet kachel en in de lente volgend jaar er volop tegenaangaan.
Spouwmuur isolatie staat ook op mijn lijstje.
Eventueel deze winter doorkomen met een pellet kachel en in de lente volgend jaar er volop tegenaangaan.
-
Ingir
Wellicht toch eerst de spouw vullen met isolatie en pas daarna de ruiten vervangen door 1.1-glas. Zonder spouwisolatie en met 1.1-glas gaat woonvocht op de muur condenseren (lagere oppervlaktetemperatuur) waardoor je last gaat krijgen van natte muren en schimmels.
-
Ramon84
Welkom op dit forum, heel veel plezier en succes met het maken van je keuzes.
-
Ramon84
tja, die spouwmuur is niet voor niets zo een goed ontwerp.Ingir schreef:Wellicht toch eerst de spouw vullen met isolatie en pas daarna de ruiten vervangen door 1.1-glas. Zonder spouwisolatie en met 1.1-glas gaat woonvocht op de muur condenseren (lagere oppervlaktetemperatuur) waardoor je last gaat krijgen van natte muren en schimmels.
Die beide muren met de luchtlaag er tussen zijn niet voor niets zo ontworpen.
Een muur is de draagconstructie de andere de buitenschil die regen en wind tegenhoud.
Daarom moet je er geen materiaal inspuiten.
Omdat er dan schimmel kan ontstaan door diverse redenen.
Mijn ouders hebben destijds de muren laten isoleren door de nuon en hebben tot op heden geen problemen.
Mijn vriendin werkt bij een groot bouwbedrijf en die maakt regelmatig mee dat spouwmuur isolatie niet zo rooskleurig is als dat het verkocht wordt.
Kapot gevroren gevels, kozijnen die wegrotten en schimmel vorming op de wanden.
-
Ingir
Het kan inderdaad fout gaan als niet aan enkele voorwaarden voldaan wordt. Dat is net als met vliegtuigen die soms neerstorten omdat niet aan alle voorwaarden voldaan is. Voor mij is dat geen reden om niet meer te vliegen en zo is ook het bij voorbaat uitsluiten van na-isolatie in spouwmuren niet terecht.Ramon84 schreef:tja, die spouwmuur is niet voor niets zo een goed ontwerp. Die beide muren met de luchtlaag er tussen zijn niet voor niets zo ontworpen.
Voor de topicstarter is het van belang om te weten dat het niet verstandig is om enkel glas te vervangen door 1.1-glas terwijl de spouwmuren ongeïsoleerd zijn waardoor woonvocht in de muren zal condenseren met kans op schimmelvorming. Als de spouwmuren geschikt zijn zouden die eerst geïsoleerd moeten worden.
-
Ruuben
Hoi Bri,
Eco is nogal onbegrensd begrip. Laat je niet ontmoedigen. Bij elke keuze is er een betere eco keuze mogelijk. Bij koud weer meer warme kleren is het meest eco.
Technologisch keuze is begrijpelijk. Pelletkachachel met een warmwatervoorziening kan natuurlijk, kan heel gebruiksvriendelijk, wel wat kostbaarder dan andere oplossingen. Vanwaar je pellet belangstelling?
Warmtepompen komen op, maar efficiencie en value for geld is niet geweldig zover ik weet.
Beetje saai maar het verhaal begint eigenlijk met rekenen hoevaak je de warmwater kraan open draait en hoe warm je het in huis wil hebben, hoe vaak je ook thuis bent. Dan kan een eco warmteopstelling ineens nogal milieu belastend blijken omdat je hem zo weinig gebruikt in de levensduur.
Een oplossing voor je warmtevraag kan een kleine zonneboiler zijn, (is sneller rendabel) met gelijkstroom pomp die je voed met een zonnepaneel op je eigen dak. Je zou een installateur kunnen vragen om een gelijkstroom zonneboilerpomp van bijvoorbeels tacosol als uitgangspuntte nemen, en daar een besturing bij vragen. De vraag is of een kleine zonneboiler een hoge kostprijs van gelijkstroom motor rechtvaardigd, maar dat is uit te puzzelen. Het maakt je in iedergeval zelfstandig.
Klein buffervat van 200 liter, ( zo min mogelijk ruimteverlies, past wellicht op zolder) gekoppeld aan pelletbrander kan.
Een cooker in keuken kun je ook voeden met warm water uit je zonneboiler.
Ga je verder dan wil je misschien lage temperaruur vloerverwarming in je huis leggen op geisoleerde vloer voordat je erin gaat wonen. Je moet natuurlijk wel een warmte benodigdheden berekening per vertrek laten doen of op internet berekenen eer u radiatoren gaat verwijderen.
Eco is nogal onbegrensd begrip. Laat je niet ontmoedigen. Bij elke keuze is er een betere eco keuze mogelijk. Bij koud weer meer warme kleren is het meest eco.
Technologisch keuze is begrijpelijk. Pelletkachachel met een warmwatervoorziening kan natuurlijk, kan heel gebruiksvriendelijk, wel wat kostbaarder dan andere oplossingen. Vanwaar je pellet belangstelling?
Warmtepompen komen op, maar efficiencie en value for geld is niet geweldig zover ik weet.
Beetje saai maar het verhaal begint eigenlijk met rekenen hoevaak je de warmwater kraan open draait en hoe warm je het in huis wil hebben, hoe vaak je ook thuis bent. Dan kan een eco warmteopstelling ineens nogal milieu belastend blijken omdat je hem zo weinig gebruikt in de levensduur.
Een oplossing voor je warmtevraag kan een kleine zonneboiler zijn, (is sneller rendabel) met gelijkstroom pomp die je voed met een zonnepaneel op je eigen dak. Je zou een installateur kunnen vragen om een gelijkstroom zonneboilerpomp van bijvoorbeels tacosol als uitgangspuntte nemen, en daar een besturing bij vragen. De vraag is of een kleine zonneboiler een hoge kostprijs van gelijkstroom motor rechtvaardigd, maar dat is uit te puzzelen. Het maakt je in iedergeval zelfstandig.
Klein buffervat van 200 liter, ( zo min mogelijk ruimteverlies, past wellicht op zolder) gekoppeld aan pelletbrander kan.
Een cooker in keuken kun je ook voeden met warm water uit je zonneboiler.
Ga je verder dan wil je misschien lage temperaruur vloerverwarming in je huis leggen op geisoleerde vloer voordat je erin gaat wonen. Je moet natuurlijk wel een warmte benodigdheden berekening per vertrek laten doen of op internet berekenen eer u radiatoren gaat verwijderen.
-
Ingir
Dat verbaast mij, ik heb al redelijk wat gerekend aan zonneboilers maar ik krijg ze niet rendabel voor doorsnee huishoudens, wel zijn ze zeer interessant voor bijvoorbeeld campings en zwembaden maar ook daar zie je ze nauwelijks.Ruuben schreef:Een oplossing voor je warmtevraag kan een kleine zonneboiler zijn, (is sneller rendabel)...
In België gaan zonneboilers als warme broodjes over de toonbank door de subsidie die daar verstrekt wordt op zonneboilers. De prijs ligt daar met ongeveer het subsidiebedrag hoger dan in NL waarmee duidelijk is dat de subsidie keurig wordt afgeroomd door de leveranciers. En toch kopen onze zuiderburen massaal zonneboilers want je krijgt subsidie en ze betalen al zoveel belasting...
Er wordt dan ook veel eco-onzin verkocht, een woning wordt het beste energiezuinig gemaakt met isolatie en als dat niet mogelijk is (monumenten) dan kun je het hoge warmteverlies compenseren met meer installaties. In goed geïsoleerde woningen is vrijwel geen installatietechniek nodig.
-
Ruuben
je kan niet rekenen.
-
Ingir
Dat zou kunnen, ik maak wel eens fouten, desondanks lukt het me echt NOOIT om een zonneboiler rendabel te krijgen voor een doorsnee gezin (gem. 2,2 personen per huishouden met een SWW-verbruik van 2,2x60= 132 liter warm water voor douchen, bad, wastafel en keukenkraan per etmaal. Per jaar dus 48.000 liter warm water van zo'n 42°C geeft een warmteverbruik van 1.680 kWh per jaar. In gas is dat zo'n 187 m³ per jaar (€ 122 per jaar). Een zonneboiler kan slechts 50-60% van dat gasverbruik besparen, afhankelijk van het aantal zonuren en de spreiding van die zonuren, dus maximale besparing € 73 per jaar. Daar moet dan nog het stroomverbruik van de pomp af (€ 23 per jaar) geeft een netto besparing van € 50 per jaar. Met een levensduur van 20 jaar (zeer optimistisch) zou de zonneboiler niet meer mogen kosten dan € 1.000 inclusief alles en dan ben je financieel nog niets opgeschoten...Ruuben schreef:je kan niet rekenen.
Omgekeerd uitgerekend, uitgaande van een investeringskost van €2.400 (inclusief alles) zou de zonneboiler netto € 120 per jaar moeten besparen, ofwel zonder stroom voor de pomp € 155 per jaar, 238 m³ gas per jaar, 2142 kWh zijnde 60% ofwel 3.570 kWh SWW-vebruik per jaar. Dat is 280 liter warm water per dag ofwel voor een huishouden van 4,6 personen... Nogmaals, dan is er financieel nog geen cent bespaard op de investeringskost, na 20 jaar speel je net quitte als er geen reparaties nodig zijn in 20 jaar. Van de 7,5 miljoen huishoudens zijn er slechts 500.000 huishoudens met 5 of meer huisgenoten, ofwel 7% van het totaal. Een zonneboiler is niet rendabel voor 1-4 persoons huishoudens en daarmee in algemene zin niet rendabel.
Maar ik ben zeer nieuwsgierig naar een berekening die het tegendeel bewijst, al was het maar dat ik dan mijn geen-zonneboiler-beleid zal aanpassen.
-
Dutch John
Ik weet niet hoe handig Bri en huisgenoten of vrienden zijn, maar een warmwatersysteem laat zich voor weinig ook bouwen uit gebruikte delen. Mijn ideale systeem is een boiler die verwarmd wordt met een houtkachel -of beter- een houtfornuis en met een zonnecollector. En dan alles in thermosifon, dus geen kwetsbare pompen en geen regelingen nodig. Alleen een waakzaam oog. En uiteraard de collector waarschijnlijk niet op het dak, maar schuin tegen de zuidgevel, in ieder geval lager dan de boiler.
Groet,
DJ
Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
-
pelletpower
Als aanvulling op het rekensommetje: in de tijd dat we verwarmden op pellets en de douche nog via de combiket 2007, verbruikten we circa 600 m3 gas per jaar. Neem hier het koken vanaf, dan hou je 500 over. In het rekenvoorbeeld wordt uitgegaan van 120 m3. Verschil een factor 4, dus terugverdientijd 5 jaar. Ingir , rekenen kun je wel. Douchen niet vrees ik.