Kleine massa kachel

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Hedge

Kleine massa kachel

Bericht door Hedge »

In het voorstelforum heb ik een tijd geleden aangegeven dat we graag een massa kachel willen bouwen. Het begint nu toch wel echt te kriebelen om dit uit te gaan voeren, zodat we deze winter lekker kunnen stoken.
In vol enthousiasme zijn we gestart met wilde ideeën. Een Rocket 177 met een warmtewisselaar, een groot buffervat en heatpipes op het schuurdak. Maar helaas wordt dat in onze woning wel erg ingewikkeld.
Naast ruimtegebrek voor een buffervat, blijkt ook een grote kachel in de weg te staan.
We denken er nu over om een kleine massa kachel te bouwen. We denken aan een maat van 75 cm breed, 50 diep en ongeveer 170 hoog. Ik ga er vanuit dat de rocket 177 dan afvalt.
Is het mogelijk om met deze maten een eenvoudige maar wel effectieve kachel te bouwen waar ook een tegenstoomkanaal in zit?
deleted

Re: Kleine massa kachel

Bericht door deleted »

Dat gaat een warmte-afgifte van 2kw à 2,3kw zijn met die buitenoppervlakte.
Gaat dat genoeg zijn voor de ruimte waarin hij staat ?

Warme bankjes zijn even effectief en zijn visueel wat minder 'aanwezig' in een kleine ruimte.

G
Hedge

Bericht door Hedge »

We wonen in een goed geïsoleerde woning die we 4 jaar geleden hebben laten bouwen. We willen vooral de woonkamer er op verwarmen die is ongeveer 30m2. Hele beneden verdieping is 60m2. Op een stook zullen we het niet halen, maar ik hoop met twee maal per dag stoken toch wel een belangrijk deel van de warmte te produceren. Zou dat mogelijk zijn?
Hedge

Bericht door Hedge »

.... en een bankje zou mogelijk moeten zijn.
holtere

Bericht door holtere »

Een iets kleinere rocket kan ook hoor. Een 123 past wellicht beter!
Heb je een goede schoorsteen? Welke maat?

grz,
Holtere
Hedge

Bericht door Hedge »

Er zit een geïsoleerd kanaal in het huis met een doorsnee van 15 cm. We zitten ook wel met het visuele aspect en zouden graag een wat groter raam willen.
Van de week zijn we wezen kijken bij een Nordpeis Salzburg M. Dat (of iets breder) vinden we erg mooi.
holtere

Bericht door holtere »

150 mm (mits goed geisoleerd en voldoende lengte) is goed voor een 123 of 177!
Bredere raampjes gaat lastig worden bovendien brandt een rocket maar twee keer per dag 40 minuten of zo bij een (kleine) massakachel. Het argument raampje en vuurtje kijken is dan niet meer zo groot. Een rocket kies je voor de zuinige en schone verbranding en het enorme rendement. Dat vuurtje wat je ziet is mooi meegenomen maar het wordt nooit geen open haard!

Grz,
Holtere
Hedge

Bericht door Hedge »

Logisch verhaal. Maar is het mogelijk om een goede middenweg zelf te bouwen? Dat gevoel krijg ik van die Nordpeis.
holtere

Bericht door holtere »

Kort en krachtig...nee
maar je hebt er altijd die dat wel proberen :fff

en er op terugkomen :mrgreen:
Hedge

Bericht door Hedge »

Zeg je daarmee dat alles wat geen Rocket is niet deugt?
holtere

Bericht door holtere »

Its lonely at the top :lol:

Nee, er is wel meer dat deugt maar vrijwel niets dat het benadert, laat staan overtreft!
Hedge

Bericht door Hedge »

Dan ben ik heel benieuwd naar wat wel deugt. Ik had me er al bij neergelegd dat wat we willen een compromis wordt.
Pietje
Moderator
Contacteer:

Bericht door Pietje »

Een kachel bouwen met leem is erg vergeeflijk. Je kan dus bouwen zoals je wilt, en als het niet bevalt, dan verander je het weer.
Let wel, in de bemating van de 177 zit erg veel onderzoek en experimenteerwerk, dus de kans dat je iets maakt waar je tevreden mee bent neemt met elke wijziging af ;-)

Je kan de 177 ook continu stoken, maar dat heeft ook (logistieke) nadelen. Batchstoken is wel zo handig.

Affijn; trek je plan, leer en geniet er van!
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
deleted

Bericht door deleted »

Nordpeis ziet er ook wel een degelijke kachel uit. En dan heb je meteen ook de nodige certificaten en officiële cijfers ...

Maar dat ze massakachels verkopen met een bovenaansluiting begrijp ik toch niet goed. Dat moet toch overmatig schoorsteenverliezen opleveren in de uren dat er niet gestookt wordt ?
Overigens geldt dat onbegrip net zo goed voor merken als Tulikivi ,Bergkachel of andere met bovenaansluitingen in het gamma.
Hedge schreef: Op een stook zullen we het niet halen, maar ik hoop met twee maal per dag stoken toch wel een belangrijk deel van de warmte te produceren. Zou dat mogelijk zijn?
2 à 2,3 kw is wat eruit komt als 24-uursgemiddelde continu (oftewel een 50 kwh per 24uur)
Of je dat in 1, 2 of 3 keer stoken kan laden en opslaan hangt van de massa en ontwerp van de kachel af. Ik gok op minimaal 2 keer stoken (soms 3).
Maar de eerste vraag is of het nominale vermogen voldoende is ? Hoe warm je de ruimte nu ?
Als je bijvoorbeeld een olieradiator van 2000w 24 laat branden op vol vermogen tijdens een winterdag is dat dan voldoende ?
Dat is ook ongeveer wat je van zo'n kleine massakachel kan verwachten aan vermogen.

G
Hedge

Bericht door Hedge »

Bedankt voor alle reacties. Ik verwacht dat het vermogen van 2 tot 2,3 kw zal voldoen. Dit is ook de inschatting van de leverancier van die Nordpeis (hoewel die een slechte indruk op mij maakte).
Ik vind het echt een uitdaging om de kachel zelf te gaan bouwen, en als ik dan iets zou kunnen realiseren wat lijkt op die Nordpeis qua rendement (84%), dan ben ik meer dan tevreden.
Ik zou de kachel graag helemaal uit steen / leem willen bouwen. Maar het zou wel een soort van beproefd concept moeten zijn, ik zie het niet zo zitten om later allerlei aanpassingen te gaan doen.
Weten jullie goed gedocumenteerde projecten of kan iemand helpen met het ontwerp?
Plaats reactie