Houtsnippers in rocket batch box
Moderator: Moderators
-
WernerDeJong
Houtsnippers in rocket batch box
Beste forum leden,
Heeft iemand al eens geprobeerd om houtsnippers in een batch box te verbranden en wat voor resultaten daarmee zijn berijkt qua schone verbranding dan wel problemen?
Ivm beluchting zie ik een dergelijke toepassing wellicht gebeuren in een draadstalen inzet doos waarin de houtsnippers in de brandkamer worden geplaatst voor verbranding.
Ik hoor het graag!
Heeft iemand al eens geprobeerd om houtsnippers in een batch box te verbranden en wat voor resultaten daarmee zijn berijkt qua schone verbranding dan wel problemen?
Ivm beluchting zie ik een dergelijke toepassing wellicht gebeuren in een draadstalen inzet doos waarin de houtsnippers in de brandkamer worden geplaatst voor verbranding.
Ik hoor het graag!
-
GTV6
Re: Houtsnippers in rocket batch box
Je zal moeite hebben er 500 gram in te stoppen.
-
WernerDeJong
Ha GTV6,
Dank voor je bijdrage, maar ik vroeg niet hoeveel er in kan.
Ik wilde weten of mensen het hebben getest en wat de resultaten waren qua verbranding.
Dank voor je bijdrage, maar ik vroeg niet hoeveel er in kan.
- kockie
- Site Admin
- Contacteer:
Ik heb in het 0-model meerdere keren grove houtsnippers gegooid. Een paar handenvol per keer (heb grote handen
). geen zichtbare rookontwikkeling, maar geen meetwaarden van Peterberg.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Why should I work harder when I can work smarter
-
Dutch John
Ik heb het nooit geprobeerd, maar met een lange verbrandingskamer zou je telkens de snippers door kunnen schuiven richting riser. Afbrand tussen riser en snippers. Je zult vaak moeten voeren, omdat je weinig gewicht inbrengt, terwijl het contact (brand) oppervlak groot is. Vraag is of de kachel het vermogen aankan.
Hoe ga je die snippers drogen?
Groet,
DJ
Hoe ga je die snippers drogen?
Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
-
WernerDeJong
ha Kockie,
Dank voor je ervaring, daar was ik naar op zoek. Mochten er nog andere zijn dan hoor ik het graag.
Ha DJ,
Inderdaad, met een 60cm kamer kom je best een eind, maar moeten de te verbrande zaken dicht bij de poort liggen? Bij "normale" houtstook brand alles toch ook naar de deur toe? Tot nu toe heb ik niet gelezen dat je hout schuiven naar de poort, maar wellicht heb ik niet goed gelezen.
Om snippers te laten drogen is vrij eenvoudig. Alles op een grote hoop versnipperen, onder een afdakje laten liggen en een of anderhalf jaar laten broeien. De broei doet het werk voor je en je krijgt mooie droge snippers. (Dit principe heb ik al een aantal keren gelezen hier en daar)
Voor het verbranden is het wellicht interresant om een stalen korf te maken met draadstaal wat je geheel vol kan scheppen. Bijvoorbeeld een korf die net iets kleiner is dan afmeting vuurkamer. Maar ja, als je alles moet doorschuiven is dit niet handig
Wat ik hier en daar vind over houtsnippers:
Afmeting 5-80 mm
Soortelijk gewicht 225 kg/kuub
Eikenhout circa 700 kg/kuub.
Snippers zijn dus in vergelijking iets van 1/3e qua gewicht. Als je dus normaal 4 / 5 kilo hout in de batch kan stoppen, dan kan je circa 1.5 kilo snippers erin kwijt.
Maar zoals ik al aangaf, was gewoon benieuwd of dit al eens geprobeerd is. (Een vuurkamer van 100 cm is wellicht een ideaal ding hiervoor?)
Dank voor je ervaring, daar was ik naar op zoek. Mochten er nog andere zijn dan hoor ik het graag.
Ha DJ,
Inderdaad, met een 60cm kamer kom je best een eind, maar moeten de te verbrande zaken dicht bij de poort liggen? Bij "normale" houtstook brand alles toch ook naar de deur toe? Tot nu toe heb ik niet gelezen dat je hout schuiven naar de poort, maar wellicht heb ik niet goed gelezen.
Om snippers te laten drogen is vrij eenvoudig. Alles op een grote hoop versnipperen, onder een afdakje laten liggen en een of anderhalf jaar laten broeien. De broei doet het werk voor je en je krijgt mooie droge snippers. (Dit principe heb ik al een aantal keren gelezen hier en daar)
Voor het verbranden is het wellicht interresant om een stalen korf te maken met draadstaal wat je geheel vol kan scheppen. Bijvoorbeeld een korf die net iets kleiner is dan afmeting vuurkamer. Maar ja, als je alles moet doorschuiven is dit niet handig
Wat ik hier en daar vind over houtsnippers:
Afmeting 5-80 mm
Soortelijk gewicht 225 kg/kuub
Eikenhout circa 700 kg/kuub.
Snippers zijn dus in vergelijking iets van 1/3e qua gewicht. Als je dus normaal 4 / 5 kilo hout in de batch kan stoppen, dan kan je circa 1.5 kilo snippers erin kwijt.
Maar zoals ik al aangaf, was gewoon benieuwd of dit al eens geprobeerd is. (Een vuurkamer van 100 cm is wellicht een ideaal ding hiervoor?)
-
Ernest Dubois
Geen gebrek aan hout snippers hier, ik vind ze heel onhandig te bewaren en behandelen. Maar het maken van snippers vind ik altijd zo leuk.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Werken, das leuk.
-
Dutch John
Als je een mandje gebruikt waarbij de lucht rondom vrije toegang heeft, zal weldra de hele inhoud in de hens gaan. Waarschijnlijk zijn de riser en luchtinlaten hier niet op berekend met rook als gevolg. Wat je wilt is een afbrand zoals bij een sigaar. Hoe je het ook uitvoert, ik verwacht problemen met de beheersing van het vermogen. Het is alles of niets.
Droogbroei kan, mits het aanvangsvochtpercentage niet te groot is en de snippers niet teveel fijne delen of blad bevatten. De meeste in Nederland gebruikte hakselaars maken platte snippers van een paar centimeter lang. Mooi om te composteren, maar niks waard om te stoken. De Scandinaviërs snappen beter hoe het moet.
Door de droogbroei stuif je schimmel het huis in. Bij sommige mensen brengt dit allergische reacties teweeg.
Groet,
DJ
Droogbroei kan, mits het aanvangsvochtpercentage niet te groot is en de snippers niet teveel fijne delen of blad bevatten. De meeste in Nederland gebruikte hakselaars maken platte snippers van een paar centimeter lang. Mooi om te composteren, maar niks waard om te stoken. De Scandinaviërs snappen beter hoe het moet.
Door de droogbroei stuif je schimmel het huis in. Bij sommige mensen brengt dit allergische reacties teweeg.
Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
-
WernerDeJong
Ha Ernest,
Dat ziet er inderdaad goed gesnipperd uit. Snipperdagje genomen?
Ha DJ,
Dank voor je input. Dat is nuttige theoretische informatie.
Dat ziet er inderdaad goed gesnipperd uit. Snipperdagje genomen?
Ha DJ,
Dank voor je input. Dat is nuttige theoretische informatie.
Dus als je dit wil doen, dan heb je veel meer lucht nodig dan bij normale hout stook. Is dit hetzelfde effect als je knetter droog waaibomen / pallet hout stookt?Waarschijnlijk zijn de riser en luchtinlaten hier niet op berekend met rook als gevolg.
- peterberg
- Moderator
Het is geen kwestie van meer lucht, de batch box is principieel verschillend van andere kacheltjes. Meer lucht betekent dat het vuur wordt afgekoeld en dat komt de schone verbranding weer niet ten goede. Als alles tegelijk in de hens gaat en het brandend oppervlak is heel groot dan krijg je een zo grote overmaat aan brandbare gassen dat de naverbrander (riser) het niet meer kan verwerken en dan gaat-ie over de kop. Te zien als dikke zwarte rook, geen prettig gezicht. Het zou kunnen dat als je een draadmand flink vol kan gooien met grove eiken snippers je er mee weg komt. Of je doet het zoals Kockie en gooit er zo nu en dan een paar handenvol in. Het is aan jou om uit te zoeken of dit mogelijk is en hoever je kan gaan. Overigens: in een hete vuurkamer is het echt niet nodig om die draadmand naar de poort toe te schuiven, vooropgesteld dat er tussen de deur en mand tenminste 5 cm ruimte vrij is.
Nog even een waarschuwing: de geteste versie van de batch box rocket is wat in het Engels een "tight design" heet. Er zijn heel veel mogelijkheden om de verbranding slechter te laten verlopen en mogelijk een handjevol om het te verbeteren. Zonder meet apparatuur is de kans dat het beter wordt ongeveer zo groot als de hoofdprijs in een loterij winnen. Hou je aan het ontwerp, dan doet het ding het zoals beloofd.
Nog even een waarschuwing: de geteste versie van de batch box rocket is wat in het Engels een "tight design" heet. Er zijn heel veel mogelijkheden om de verbranding slechter te laten verlopen en mogelijk een handjevol om het te verbeteren. Zonder meet apparatuur is de kans dat het beter wordt ongeveer zo groot als de hoofdprijs in een loterij winnen. Hou je aan het ontwerp, dan doet het ding het zoals beloofd.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
-
WernerDeJong
Ha Peter,

In conclusie is het dus zaak om de snippers op een dusdanige manier in een mand te krijgen dat het brandbare oppervlakte beperkt is. Interresant om eens te kijken hoe dat in theorie zou kunnen. Wellicht blijft het bij, zo nu en dan een handje bijgooien maar nogmaals, ik was benieuwd of dit al eens onderzocht was. Ik heb wel feedtube installaties op de website voorbij zien komen, maar berichten over explosies die ook in dat draadje stonden.....
Dank voor de opheldering! Dat was ook mijn idee.Overigens: in een hete vuurkamer is het echt niet nodig om die draadmand naar de poort toe te schuiven, vooropgesteld dat er tussen de deur en mand tenminste 5 cm ruimte vrij is.
Mee eens. De enige uitzondering wat ik tot nu toe heb gezien is dat een R177, een 60 cm lange vuurkamer mag hebben zonder nadelige effecten op de verbranding. Maar please correct me if Im wrong.Nog even een waarschuwing: de geteste versie van de batch box rocket is wat in het Engels een "tight design" heet.
In conclusie is het dus zaak om de snippers op een dusdanige manier in een mand te krijgen dat het brandbare oppervlakte beperkt is. Interresant om eens te kijken hoe dat in theorie zou kunnen. Wellicht blijft het bij, zo nu en dan een handje bijgooien maar nogmaals, ik was benieuwd of dit al eens onderzocht was. Ik heb wel feedtube installaties op de website voorbij zien komen, maar berichten over explosies die ook in dat draadje stonden.....
-
ritsaert snijder
Ik heb een paar jaar geleden geexperimenteerd met een draadmandje (ex frituur ding). Het was me te tijdrovend en de 177 ging af en toe roken.
groet!
Ritsaert
Ritsaert
-
WernerDeJong
Ha Ritsaert,
Duidelijk. Daar was ik naar op zoek
Dank je wel voor je reactie. Ik denk dat de discussie over houtsnippers op een andere manier dan af en toe een handje erbij, afgesloten kan worden.
Duidelijk. Daar was ik naar op zoek