Nu was ik al een systeem tegengekomen in Duitsland dat actief ventileert op basis van de relatieve vochtigheid in de kelder en de relatieve vochtigheid buiten.
http://www.ntags.de/index.html
Hier vind je ook dat ze met een snelheid van 150 kuub per uur een ruimte van 220 kubiek afdoende kunnen verluchten.
Commentaren op een Duits internetforum bevestigen dit., zij het dat de ventilator dan wat krap is, maarhet gaat goed.
Enkel is mijn kelder al een 550 kubieke meter, dus om goed te zijn zou ik al 3 keer een dergelijke installatie nodig hebben, met ook een verbruik als het ventileert van een 115 watt en een kostprijs van een 1500 euro.
Nu heeft TA uit Oostenrijk ook een controller met temperatuur en vochtigheidsmeter , waarop je je eigen ventilatoren kan koppelen, en deze kan je al vinden voor een 170 euro thuis geleverd.
Pc ventilatoren op 12 volt met een verbruik van een 4 watt hebben een luchtstroom van een 250 kuub per uur, (voor een 20 euro per stuk
Geen probleem om er een transformator tussen te steken, of verlies ik iets uit het hoofd?