Vraaggestuurde kelderventilatie met pc ventilatoren

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Sandman79

Vraaggestuurde kelderventilatie met pc ventilatoren

Bericht door Sandman79 »

Ik heb in mijn kelder wat last van condensatie / te hoge vochtwaardes.

Nu was ik al een systeem tegengekomen in Duitsland dat actief ventileert op basis van de relatieve vochtigheid in de kelder en de relatieve vochtigheid buiten.

http://www.ntags.de/index.html

Hier vind je ook dat ze met een snelheid van 150 kuub per uur een ruimte van 220 kubiek afdoende kunnen verluchten.
Commentaren op een Duits internetforum bevestigen dit., zij het dat de ventilator dan wat krap is, maarhet gaat goed.
Enkel is mijn kelder al een 550 kubieke meter, dus om goed te zijn zou ik al 3 keer een dergelijke installatie nodig hebben, met ook een verbruik als het ventileert van een 115 watt en een kostprijs van een 1500 euro.

Nu heeft TA uit Oostenrijk ook een controller met temperatuur en vochtigheidsmeter , waarop je je eigen ventilatoren kan koppelen, en deze kan je al vinden voor een 170 euro thuis geleverd.

Pc ventilatoren op 12 volt met een verbruik van een 4 watt hebben een luchtstroom van een 250 kuub per uur, (voor een 20 euro per stuk ;) ) dus dacht ik gewoon er een transformator tussen te zetten en dan slechts een totaal verbruik te hebben van een 30 watt maximaal voor een 6 tal ventilatoren en de controller en een 750 kuub per uur netjes te kunnen verluchten.

Geen probleem om er een transformator tussen te steken, of verlies ik iets uit het hoofd?
Pieke

Re: Vraaggestuurde kelderventilatie met pc ventilatoren

Bericht door Pieke »

Geen zelfpijperij, want nogmaals "IK verdien er niets aan!!" viewtopic.php?f=13&t=4990
U mag mij lastig vallen, maar wellicht heeft uw eigen ijzerboer er ook wel liggen. Mijn achterliggend gedachte is en blijft het op een voordelige manier promoten van hergebruik.

Gr. Pieke
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
Sandman79

Bericht door Sandman79 »

Op zich een leuk idee Pieke, heb je wat cijfermateriaal van stroomverbruik en luchtverplaatsing? :)
Pieke

Bericht door Pieke »

Helaas geen cijfermateriaal.Enkel alleen een verbruik van 7 Watt/h en een fijne ervaring/prettige omstandigheden.Maar dit is enkel van toepassing op warmteverplaatsing.Google 'ns op "cfm fan 12 volt" ( Cubic Feet per Minute)
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
swake

Bericht door swake »

Oplossing voor < 10€:

Arduino clone (5€) +
RH sensor, iets in het genre van een DHT22 (2€) +
Relais (2€) +
Een paar ventilatoren (gratis; in het containerpark/sloop liggen er zeker een paar oude pc's, neem dan direct ook de voeding mee die kan je gebruiken voor de arduino + ventilatoren)

en dan nog wat divers recup materiaal om de ventilators vast te maken.

Op het net kan je genoeg voorbeelden vinden van hoe die arduino programmeren
Sandman79

Bericht door Sandman79 »

ik heb geen zin en tijd om nu Arduino's te leren programmeren, heb dat al bekeken. In elektor van april stond er ook wat info in, al was dat toch een heel deel duurder. :)

Ook qua ventilatoren, weet ik oneveer welk debiet ik nodig heb, en van ventilatoren die ik koop weet ik wat ze moeten leveren. De opbrengsten van oudere ventilatoren zijn maar een fractie van de huidige.
swake

Bericht door swake »

Dat snap ik ergens wel Sandman, liever een kant en klare doos, dan heb je direct wat bruikbaars.
Nu, voor iemand die Elektuur leest noem ik dat Arduino gedoe niet eens programmeren. Dat is even moeilijk als een bestand op een USB stick zetten :fff
Ik kan wel wat ebay linkjes doorsturen moest je toch zin krijgen.

Wees voorzichtig met vergelijken van die ventilatoren, meer m³/min betekend zeker niet efficiënter. Alles hangt van uw specifiek geval af.
Hier wat uitleg: http://www.nmbtc.com/fans/white-papers/ ... _criteria/
Eigenlijk doet dit er weinig toe in uw geval. T'is dat je hoogstwaarschijnlijk de limieten niet gaat opzoeken.

Wil je die ventilator continu laten draaien indien er een verschil is buiten/binnen? Of meer iets van enkel indien het in de kelder boven de x% RV is en er buiten pakweg 5% minder RV is?
Stel misschien eens een rekenblad op met wat berekeningen. Om te zien wat het meest rendabel is. vb: Zo'n grote 160mm ventilator verbruikt 5W. Voor 10€ krijg je 43kWh terug (aan 0.23€c/kWh). Daar kan die ventilator 860 uur voor draaien ofwel 36 dagen.

Let er ook op dat je in de winter geen warme lucht uit het huis trekt naar de kelder. Dat zou een onredelijke verspilling zijn.

ps: heb hier ook een vochtige kelder waar het wat minder vochtig mag zijn, ben dus heel erg benieuwd in jouw resultaten.
Sandman79

Bericht door Sandman79 »

Hi Swake,

Op dit moment voor mij liefst zoveel mogelijk kant en klaar, al wil ik best ook knutselen. 1500 euro voor kant en klaar tov 70-100 euro knutselen, dan is het duidelijk.
250 euro met minimaal knutselen is voor mij aanlokkelijker dan alles van scratch doen, met nog vele andere zaken die op orde gebracht moeten worden hier thuis ;).

Ook qua ventilatoren, je vindt er vele voor zo goed als niets, maar als ik er nieuwe koop, dan ben ik min of meer zeker van debiet (150-180 kuub/uur) en geluidsproductie (20 db) en verbruik (3.5watt per fan) .

De link die je me hebt doorgestuurd lijkt me zeker interessant, en ga ik doorlezen.

Ik moet inderdaad opletten dat ik geen warme lucht van boven naar de kelder trek.
Qua sturing lijkt het me inderdaad goed dat het systeem zo min mogelijk tussenkomt, dus enkel als het in de kelder te vochtig is en er buiten een lagere vochtigheidsgraad zou zijn. DE controller die ik nu op het oog heb, moet dat kunnen, zie deze link: http://www.ta.co.at/de/assets/Downloads ... g_V1.4.pdf (de laatste beluchtingsmogelijkheid 'wijnkelder).

Met controller en meerdere ventilatoren (grote kelder) schat ik het verbruik nu eerder rond de 20 watt in dienst. Dus zo een negen dagen continu draaien.
Maar ik hoop ook dat we de kelder meer als droogkelder kunnen gebruiken zodat we toch nog verder stroom besparen omdat de wasdroger veel minder / niet meer zal moeten draaien.

Vanaf volgende week kan ik de RV bijhouden op mn pc in verschillende ruimtes in huis, en 2de halft september zou ik dit systeem kunnen plaatsen. :)
swake

Bericht door swake »

20W, tja, dat is veel en niet veel.

Van waar komt het vocht, als dat uit de grond komt (grondwater) dan gaat het blijven komen, beter continu (mits verschil in RV binnen-buiten) draaien op een lager pitje dan soms eens hard er tegenaan. Op een lager pitje maakt minder lawaai en minder 'tocht' en zou efficiënter moeten zijn. Met hetzelfde debiet ook liever een trage grote ventilator dan een snelle kleine omwille van dezelfde redenen.
Sandman79

Bericht door Sandman79 »

Woon in de zanderige kempen. Grondwater zit hier op een 17-20 meter diepte. Daar vermoed ik geen last van te hebben.

Vocht komt binnen door af en toe een raam wat verkeerd openstaat/wasdroger die niet goed afvoert/(nu gewoon buis door raam op kiep) en wat binnenlekken langs rotte raamafwerkingen.

Met veel meer op te letten wanneer de poort en de ramen openstaan is het probleem dit jaar al drastisch minder, maar nog bestaande, met geschikte ventilatie wordt de kelder denk ik volledig droog. Alsook kan ik de droogkelder voor was dan ook meer gebruiken.

Inderdaad, 20 watt is veel en niet veel... Maar ik probeer het verbruik altijd zoveel mogelijk te beperken. :) De volledige kant en klare set die je in Duitsland kan kopen, zou ik 3 keer moeten aanschaffen en zou in totaal 115 watt verbruiken...
De ventilatoren die ik op het oog heb, maken 20 db, amper hoorbaar maw.
deleted

Bericht door deleted »

Sandman79 schreef:Ik heb in mijn kelder wat last van condensatie / te hoge vochtwaardes.

of verlies ik iets uit het hoofd?
Kelders drogen moeilijk.
RV BInnen/buiten is niet genoeg. Je moet ook de temperaturen weten om te zien wat de absolute vochtigheid doet.
Ook kan er bij die temperatuur nog een aardig verschil zitten tussen luchttemperatuur en muurtemperatuur.

In geval van zoutproblematiek in de muren kan dit verergeren door de luchtcirculatie op te drijven.

Ik denk dat in een kelder waar je tegen de limieten zit wat betreft vochtbalans dat je er beter helemaal geen was in zou doen. Te grote bron van vocht.

G
Sandman79

Bericht door Sandman79 »

Temperatuur wordt ook mee in de rekening gehouden.
Dutch John

Bericht door Dutch John »

Een paar techniekloze tips om een kelder, die niet lek is, droog te houden:
-geen koel- of vrieskasten plaatsen
-de wanden en het plafond witkalken
-een schuine plaat of raam over het keldergat plaatsen, zodat het er niet kan inregenen
-kelderraam continu open laten staan, alleen sluiten tijdens warm vochtig weer.

Nooit meer vocht of schimmel in de kelder.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
JantjeV8

Bericht door JantjeV8 »

In een ruimte die koel is, weinig luchtstroom is, is het moeilijk de was drogen.

Zou het een optie zijn om, mits je minstens 2 ramen hebt, de ventilatoren voor 1 van de ramen te zetten, en lucht naar binnen te blazen. De overdruk kan dan via andere ramen er uit. Mogelijk dat daarmee je huiswarmte beter bewaard blijft.
Sandman79

Bericht door Sandman79 »

Ik had ergens al gelezen dat inblazen ipv wegtrekken soms een betere optie zou zijn inderdaad.
Vriezer staat hier thuis in de keuken niet in de kelder.
Wassen zijn we niet direct van plan om boven te gaan doen, maar dit kan overwogen worden, maar het is vooral het drogen dat momenteel zoveel mogelijk buiten gebeurd, en lastiger boven kan gebeuren dan in de kelder ivm gemak. (maar dati s eventueel op termijn aan te passen. :)

Er zijn een tiental ramen in de kelder, dus daar is keuze genoeg mee, van een heel deel ramen is de omkasting nu rot, dit is 40 jaar geleden 'voorlopig' gemaakt in vezelplaat, en er komt soms, zeer beperkt, vocht naar binnen. Dus ook iets om aan te pakken.
Plaats reactie