Brandhout stapelplaats
Moderator: Moderators
-
Ernest Dubois
-
Broekhoest
Re: Brandhout stapelplaats
Geen stapelplaats, maar wel brandhout.
Werd gebeld door een kennis of ik nog belang had bij twee dikke sparren. Hij wilde ze wel neer halen en in meterse stukken zagen.
Gister de boel opgehaald en me toch afgevraagd of spar wel zo geschikt is als brandhout.
Hoor graag jullie mening over spar in de kachel.....
Harold.
Werd gebeld door een kennis of ik nog belang had bij twee dikke sparren. Hij wilde ze wel neer halen en in meterse stukken zagen.
Gister de boel opgehaald en me toch afgevraagd of spar wel zo geschikt is als brandhout.
Hoor graag jullie mening over spar in de kachel.....
Harold.
-
holtere
Totaal ongeschikt! Niet doen, zorg dat je er vanaf komt!
Je kunt het hier inleveren
Grz,
Holtere
Je kunt het hier inleveren
Grz,
Holtere
-
swake
Zo ver mogelijk weg doen, breng het hier, ik zal het ecologisch verantwoord recycleren. Gratis en voor niks.
- Pieke
holtere schreef: Je kunt het hier inleveren![]()
IK kom het gratis ophalen Hierboven willen ze je ook nog 'ns aan het werk zettenswake schreef: breng het hier,
Gr. Pieke
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
-
Broekhoest
Antwoorden zijn helder, heren.
Heeft me al menig zweetdruppel gekost om ze thuis te krijgen.
Ga het lekker meestoken met ander loofhout.
Bedankt voor de snelle, gevatte antwoorden
Jullie nog even lekker maken dan..............deel van de stammen.

Heeft me al menig zweetdruppel gekost om ze thuis te krijgen.
Ga het lekker meestoken met ander loofhout.
Bedankt voor de snelle, gevatte antwoorden
Jullie nog even lekker maken dan..............deel van de stammen.

-
Ruuben
Dit is de los bombica giganticlappa spar. De hars hiervan werd als voorloper gebruikt van buskruit in de spaanse oorlog. Het kan spontaan ontbranden als het in aanraking met zuurstof komt boven de 30 graden
Dit is echt voor gevorderden.
Dit is echt voor gevorderden.
-
Erikvr
Flinke stammen als dat meterstukken zijn, succes met het kloven! 
groet,
Erik
Erik
-
Broekhoest
Je hebt gelijk, Erik....die voorste stammen waren 60 cm lang.
Inmiddels alle stammen gezaagd wat ik had liggen, ligt nu +5 kuub wilg, es en spar om te kloven. Dikste spar blokken zijn 55cm doorsnede.
Tot nu toe heb ik vrijwel alles met een simpel *ld*-kloofbijltje kapot gekregen, maar dat gaat nu niet lukken.
Een vriend van me heeft een 7 ton klover op netspanning staan die ik kan gebruiken, gaat dat lukken met deze blokken? Of heb ik een zwaardere nodig? Zijn niet allemaal mooie rechte stukken, her en der wat noesten ook.

gr Harold
Inmiddels alle stammen gezaagd wat ik had liggen, ligt nu +5 kuub wilg, es en spar om te kloven. Dikste spar blokken zijn 55cm doorsnede.
Tot nu toe heb ik vrijwel alles met een simpel *ld*-kloofbijltje kapot gekregen, maar dat gaat nu niet lukken.
Een vriend van me heeft een 7 ton klover op netspanning staan die ik kan gebruiken, gaat dat lukken met deze blokken? Of heb ik een zwaardere nodig? Zijn niet allemaal mooie rechte stukken, her en der wat noesten ook.

gr Harold
-
swake
Het kan ook manueel zonder veel moeite te moeten doen. Ook geen grote bijl nodig, wel een hoop tijd.
Het trucje is om metalen spies te gebruiken. De eerste spie heeft een punt fijn als een gescherpte houtbeitel, met een deftige hamer inkloppen tot het hout barst, eventueel verder bewerken met een tweede en derde dikkere spie. Geen al te grote stukken er af willen halen en barsten doet het hout vroeg of laat.
Het trucje is om metalen spies te gebruiken. De eerste spie heeft een punt fijn als een gescherpte houtbeitel, met een deftige hamer inkloppen tot het hout barst, eventueel verder bewerken met een tweede en derde dikkere spie. Geen al te grote stukken er af willen halen en barsten doet het hout vroeg of laat.
-
Sandman79
Van die blokken met knoken in met een 7 tons klovertje, die gaan lang niet allemaal mooi willen splijten vrees ik.
Maar je krijgt er wel een deel werk mee gedaan.
-
Broekhoest
Dat het allemaal niet zo mooi splijt vind ik niet zo'n punt. Belangrijker is de klover niet sneuvelt op dat soort blokken aangezien ik 'm leen van een bekende......
gr. Harold
gr. Harold
-
willem
Ben er niet bang voor dat die 7-tonner het niet zal redden, maar zoals overal mee ...
met beleid.
Mochten er lastige bij zitten (ik zie er al een paar liggen) begin je die met aan de buitenkant te pellen, dwz, rondom van buiten naar binnen zodat de spanning er af gaat.
met beleid.
Mochten er lastige bij zitten (ik zie er al een paar liggen) begin je die met aan de buitenkant te pellen, dwz, rondom van buiten naar binnen zodat de spanning er af gaat.
-
Erikvr
Echt lastige knoesten gewoon met de kettingzaag doorzagen, beter voor je klover en veiliger dan met de hand proberen te kloven.
groet,
Erik
Erik
-
Broekhoest
De dikke blokken liggen er nog steeds. Andere projecten met meer prioriteit.
Niet echt stapelplaats waar ik nu mee kom, wel brandhout.
Helaas moet ik het huis leeghalen van mijn overleden vader. Daar staan oa nog donkereiken klassieke meubels in. Ruim 30 jr oud, maar in prima staat. Niemand wil het spul hebben, wat ik ergens ook best begrijp.
Zit wel een laklaag op. Toch was ik van plan om het spul kapot te zagen en deze winter op te stoken. In hoeverre is die laklaag dan schadelijk voor rookkanaal en milieu vraag ik me af?
groet, Harold.
Niet echt stapelplaats waar ik nu mee kom, wel brandhout.
Helaas moet ik het huis leeghalen van mijn overleden vader. Daar staan oa nog donkereiken klassieke meubels in. Ruim 30 jr oud, maar in prima staat. Niemand wil het spul hebben, wat ik ergens ook best begrijp.
Zit wel een laklaag op. Toch was ik van plan om het spul kapot te zagen en deze winter op te stoken. In hoeverre is die laklaag dan schadelijk voor rookkanaal en milieu vraag ik me af?
groet, Harold.