Het is even stil geweest maar ben inmiddels in een ver gevorderd stadium met de bouwplannen. Alles ligt inmiddels al voor de 5de week ter inzage bij de gemeente (van de 6 weken) dus in theorie als eind volgende week niemand een bezwaar heeft ingediend dan kan ik beginnen met de bouw van de woning met garage. Als er interesse is wil ik hier best de tekeningen plaatsen zodat iedereen een beter inzicht kan krijgen in de situatie en de opbouw van de woning.
Kort samengevat. Het wordt massiefbouw van 100mm metselwerk, 240mm pir isolatie en 140mm snelbouwsteen. De epc komt uit op 0.33. Gelukkig ben ik zelf bouwkundige en architect dus kan daar de meeste informatie vandaan halen maar er gaat natuurlijk niets boven praktijkvoorbeelden en die hoop ik hier te vinden.
Ik zit met twee vragen waarop ik hier wat antwoorden of in ieder geval gefundeerde meningen hoop te vinden.
De eerste. Er komt een WTW installatie in met bypass in de zomer. Ik heb eerst zitten kijken naar een AWW buis van 50m lengte om de lucht op te warmen of in de zomer terug te koelen. Helaas is de kans dat de buis precies op afschot ligt op die 50m minimaal hierdoor kunnen plasjes condens in de buis ontstaan want niet wenselijk is. Om eerlijk te zijn zet ik wel mijn vraagtekens bij het verhaal dat er schimmels ontstaan terwijl er constant ventilatielucht door de buis loopt bij een relatief lage temperatuur. Maar de doorslag om het niet te doen is bij mij dat ik nooit meer in de buis kan komen om daar een visuele inspectie te doen.
Nu heb ik het voordeel onder de woning 3 afzonderlijke kruipruimten te hebben (verbonden met elkaar door openingen in de fundering). Ik kan natuurlijk wel de lucht aanzuigen vanuit de noordkant van de woning (temperatuur al constanter dan ergens anders) om vervolgens de lucht in de verder luchtdicht afgesloten kruipruimte een traject te laten afleggen om vervolgens aangezogen te worden door de wtw unit en zo door de woning wordt verdeeld. De kruipruimte zal voorzien worden van een betonvloertje zodat er geen invloed is van de ondergrond op de ventilatielucht. De kruipruimte heeft een oppervlakte van max 3x7x0.75m maar kan kleiner om de luchtsnelheid te verhogen. Voordeel is dat ik hier met gemak in kan om alles te inspecteren en schoon te maken. Zo kan ik garanderen dat de aangezogen lucht op een hygienische manier de woning in komt. Natuurlijk wordt de verbinding met de andere kruipdelen luchtdicht afgesloten.
Toevallig hebben mijn ouders een Brink luchtverwarming uit eind jaren 70 waarbij alle lucht uit de kruipruimte wordt aangezogen maar daarbij is de kruipruimte geen aparte ruimte maar een echte kruipruimte. Dat lijkt me kan niet zo'n goed idee hoewel ik er toen ik daar woonde nooit last van heb gehad.
Mijn vraag is buiten de filters die ik niet heb genoemt zien jullie nog andere problemen of fouten in dit idee?
Dan de tweede. Om de woning van epc 0.33 naar 0.00 te brengen kan ik gebruik maken van de nul op de meter hypotheek regelin / energiebespaarlening. Met deze extra lening kan ik de nu opgenomen gas geiser laten vervallen en gaan voor of een zonneboiler voor tapwater en vloerverwarming met een naverwarmer of een warmtepomp (via bodem). Nu ben ik echt niet thuis in beide van de producten dus wie heeft er een goede website of informatie over wat ik het beste kan gebruiken, welke merken een goede reputatie hebben etc?
Zelf zit ik te denken dat de woning slechts een paar maanden per jaar verwarmd moet worden. Laat dit nu net de maanden zijn dat de zonneboiler het laagste rendement leverd (natuurlijk in de rest van de maanden wel voor tapwater). Maar is de investering van een warmtepomp wel te rechtvaardigen voor die paar maanden verwarming?
In de woning ben ik van plan om op de begane grond alle vloeren te voorzien van vloerverwarming met een vraagteken voor de hal (met vide) op de verdieping enkel een vloerverwarming in de badkamer en eventueel tiolet als confort verhogend middel.
Ik weet dat dit nogal abstracte vragen zijn zonder al te veel info dus ik kan altijd nog extra informatie geven
Groeten Peter