Bosmaaier versus zeis.

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

jwardenier

Re: Bosmaaier versus zeis.

Bericht door jwardenier »

Kokie , mocht je willen maaien met een zeis kunnen we misschien wat regelen , ik heb een zeis blad gevonden waarop ik wat makkelijker kan uitleggen hoe het haren gaat , het maaien zelf is minder moeilijk , .
Ik ben geen wedstrijd maaier , doe het wel al een paar jaar en wat ik weet zou ik je kunnen leren .
Heb jij een stukje maai baar gras, 15 tot ? hoog on belopen .
Wat ben je nodig , zeis liefst met houten boom , blad passend bij je lengte , misschien herinner je wat ik vertelde ,boom langs linkerzijde en dan met rechterhand de punt kunnen aanraken .
Strekel en haarspit met bijpassende hamer .
ik heb nog wel een paar zeisen liggen met ijzeren boom ,de besproken korte verzie is er ook .
eind volgende maand of zo iets ?
k ben nu even bezig met verbouw, en begin volgende maand zal de zeug gaan werpen .
Ze heeft vaak problemen en ben ik de eerste 14 dagen vaak zoet mee , laatste kans ,[worst]
Er mogen best nog een paar man bij , een geoefend maaier zou ook leuk zijn , 2 geeft vaak beter zicht als 1 .
Gr John
kockie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door kockie »

ik heb zeker interesse. Ik heb van DJ al een zetje in de goede richting gehad, maar merk dat mijn techniek toch wel wat verfijning nodig heeft.... Ik ga eens op zoek naar een lange boom, heb zelf alleen maar een korte. De lengte bepalen zal ik binnenkort ook eens proberen. Ik kon me niet meer precies herinneren hoe het moest.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
pelletpower

Bericht door pelletpower »

Ik weet van niets en wil het graag leren. Dit is voor ons de drukste periode van het jaar. Een afspraak maken is niet zo makkelijk. Interesse is er. Als het enigszins mogelijk is kom ik. Met 5 a 6 weken moet er wel een vrije zondag zijn.
Tim

Bericht door Tim »

Hoi,

Ik heb een zeis (gekregen), zou graag eens oefenen. Bermen genoeg kwa gras :D

Tim
Dutch John

Bericht door Dutch John »

Het mag raar klinken, maar begin te oefenen op een kort gemaaid gazon. Dan kun je tenminste zien hoe het blad aanligt. Omdat je weerstandsloos kunt zwaaien, komt de slag vanzelf. Volgende stap is niet te dik staand gras, weer om de slag meteen goed aan te leren.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
jwardenier

Kokkie , mooi dat D J je al heeft geholpen , ik had gelezen dat je graag wilde maaien er kwam daar geen respons op vandaar mijn berichtje .
Pellet , ik weet niet waar je woont ,we zouden als het niet te ver uit de route is ook bij jou kunnen oefenen .
Tim , leuk dat je ook wil maaien , een gekregen zeis , bofkont .
D J , om te stellen of droog oefenen zoeken we wat kort gras op.Het gebeurt niet met regelmaat dat ik anderen het voor doe en zal zeker wat over het hooft zien , maaien is voor mij regelmatig werk en ik zal zeker niet volgens het boekje werken en moeite hebben om de beginselen uit te leggen , wil je me helpen ?
Dan nog even een tip , maak op je strekel een bescherming , vooral wanneer je begint met maaien ,stukje triplex zodat je hand beschermt is wanneer je de zeis aanzet .
Het is mij eens overkomen ,dat ik een mooie dame voorbij zag komen ,en even niet oplette , een zeis is scherp.
Ik was een stuk hooiland aan het maaien , de routine was er zo ingeslopen ,en na een halve dag maaien zo tegen de middag komen ze dan voorbij , en net als in de reclame vraag je je dan af waar komen ze toch vandaan , we hebben het met een trekker afgewerkt mijn hand kon ik de eerste weken niet gebruiken.
Nu het moeilijkste , een datum prikken en waar of bij wie . gr John
pelletpower

Bij ons zou leuk zijn. Ben bang dat het te ver is voor Tim en Kockie. DJ zou ik op kunnen pikken.
Dutch John

Bericht door Dutch John »

JW,

Ik wil je best assisteren als ik van deze of gene een lift kan krijgen. En hoop nog wat te kunnen bijleren, want ik heb het ook mijzelf moeten aanleren. Die strekelbescherming heb ik nu niet meer nodig. Eén keer snijden en je let voortaan goed op.....

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Tim

Bericht door Tim »

Leuk leuk,

Ik maai (lees hak) nu alleen voor het konijn, en de rogge mulch op de tuin.

Het is een stalen steel met 2 houten handvaten, naar mijn gevoel vrij klein. Haarspit had ik al eens gevonden.

Tim
kockie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door kockie »

Ik heb plek en gras (en toestemming)
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
pelletpower

Ik heb plek en gras (en toestemming)
Ha ha, ik ga proberen in te plannen als de rest al op vakantie is. 6 dagen werken prima, voor 7 wordt ik te oud. Een zondag ontspannen lijkt me tof.

Waar maakt me niet uit.
pelletpower

Helaas ben ik gisteren gezwicht voor een maaier. Wel een electrische voor 3 tientjes. Lijkt me toch het beste voor de paden/inrit rond huis.

Om maar vast te houden aan het dubbelleven wil ik de rest met een zeis uitvoeren.
Je had een goeie gevonden G. De link kan ik zo snel niet vinden. Heb je hem bij de hand of moet ik googlen?
jwardenier

Toestemming is erg belangrijk , heb ik nog niet gevraagd maar met een beetje geluk is dit te regelen .
plek en gras en maaiers zijn dus rond nu de datum nog , na 25 juli graag .
Tim zeis kan misschien wat aangepast worden, hoogte van de dollen of blad verstellen , anders heb ik ook nog wel ijzeren zeis .
Haarspit wel mee nemen , ik neem ook wel een haar bankje mee , en wat extra spullen .
D J mooi dat je wil helpen ,1 x snijden , in het begin kun je makkelijk even de aandacht verliezen ,een deksel van jampot of een stukje triplex kunnen dan veel leed voorkomen .
Ik heb wel met maaiers gewerkt die een wed steentje in een kokertje met water aan de broekriem hadden hangen ,de afstand tussen de vingers en snijvlak is dan wel heel minimaal .
Ook heb ik wel eens geholpen een veld rogge te maaien , door gepraat verlies ik ook nog wel eens mijn aandacht.
Jezelf het maaien aangeleerd , mijn grootvader was een zeer geoefend maaier , en heeft me op weg geholpen, hij verhuurde zichzelf in zijn jongere jaren en maaide dan weken achter elkaar van de eerste snee en graanoogst tot aan de vroege herfst .
Zijn postuur was daar dan ook na , mijn eerste hooiland maaiden we samen hij 3 m ineens en ik hakte er een metertje af die hij dan stiekem nog even na maaide bij het volgende zwad , ik denk nooit zo te kunnen maaien al kom ik wel een heel eind .
Uiteindelijk moet een ieder het zelf doen, veel oefenen . verkoop je gazonmaaier of neem een konijn of een geit en je bent verplicht te maaien
Pellet , hopelijk past voor jou de locatie , het is ontspanning dus ?en mocht het op werken aan gaan stoppen we even . gr John
pelletpower

Klinkt goed.

Kockie is ver voor me, jij zit verder? Maakt niet echt iets uit. Als DJ meegaat hebben we wat bij te praten. Dat is er de laatste keer niet van gekomen.

Moet ik nog wel een zeis regelen. En dan wordt het de oude ppo bak voor vervoer ipv personenauto, zeis past daar niet in.

26e is nog een beetje onduidelijk voor me.2-8 is ook goed.
jwardenier

2 - 8 is wat mij betreft goed , nog even kijken wat de anderen er van vinden .Zeis is soms op m pl te koop voor weinig ,ik heb nog een ijzeren met kort blad ,als je er mee kan werken mag hij met jou mee . gr John
Plaats reactie