Hout cv in nieuwbouwwoning

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Limojo

Re: Hout cv in nieuwbouwwoning

Bericht door Limojo »

JantjeV8 schreef:
Limojo schreef:
JantjeV8 schreef: Het zou kunnen zijn dat ik hiermee de buffer maximaal kan ontladen om de boilertemperatuur onderin zo hoog mogelijk te krijgen. dan heb ik 2 mogelijkheden:

Als dit zo gaat werken heb ik altijd voldoende sww voor ons gezin en trek ik de buffer maximaal leeg.
Dat denk ik dus juist van niet. Zoals ik in het andere verhaal heb beschreven.
Je boiler is leeg gebruikt. Je buffer is halverwege, zeg 54grC, maar de vv doet het er nog prima op. Eigenlijk wil je dus niet stoken.
Je boiler kan weer opgewarmd worden, dus je buffer gaat warmte overbrengen. Onderin je boiler gaat het dus zo'n 50 grC worden. Niet genoeg om de volgende ochtend het gezin weer door een warme douche te halen en niet genoeg om legionella te voorkomen.

Je buffer ga je niet leeg trekken, als de dT tussen boiler en buffer te klein wordt, stopt de warmtetransport. Je boiler is 50grC geworden, maar daar heeft hij niet de resterende bufferwarmte voor nodig.
Voor legionella ben ik niet bang, de 400 ltr. sww worden elke dag verbruikt, dus vervangen voor nieuw water.

Laten we even beginnen met het onderscheid maken tussen stookseizoen en zomerperiode.

De zomerperiode loopt hier van begin maart tot half november, een beetje afhankelijk van de zoninstraling.
In die periode hoef ik dus alleen maar sww water te verwarmen.
Ons sww verbruik is vrij constant.
Ik kan dus vrij snel, door de ervaring die ik ga opdoen, inschatten (aan de hand van de buffertemperaturen) wanneer ik wel of niet moet gaan bijstoken.
Ook al kan ik de boiler maar tot 40 graden laden, de cv ketel zal het dan indien nodig overnemen om de bovenste 200 ltr. op te warmen naar 60 graden.
Dit kan ik allemaal instellen op de regeling.

In het stookseizoen heb ik voor de vloerverwarming maar 30 graden water nodig om de zaak warm te houden en maar weinig warmteverlies de meeste tijd.
Ik heb dus veel speelruimte wat tijd betreft om te stoken.

Ik denk dat dit gewoon een zaak word van uitproberen en zodoende te leren om zo effectief en zuinig mogelijk gebruik te maken van de installatie.
Limojo

Bericht door Limojo »

Overdenking:

Bij het opstoken van de hout cv ketel start ik met een koude buffer en boiler.
Boiler gaat laden vanuit de top van de buffer.
Als de boiler geladen is warmt de buffer verder op, verder geen probleem.
Er komt een moment in de zomerperiode als ik alleen sww water nodig heb dat de boilertemperatuur zover gezakt is dat ik vanuit de buffer de boiler moet gaan laden.
Bij het oplopen van de boilertemperatuur komt er m.i een moment dat de retourwatertemperatuur van de boiler warmer is dan de buffertemperatuur onderin die dan de gelaagdheid van de buffer om zeep helpt.
Nu zou ik dat kunnen voorkomen door het bijmengen van retourwater in de aanvoer van de boiler maar hoe kan ik dat gaan regelen bij de verschillende aanvoertemperaturen?
De buffertemperatuur word immers in de loop der dagen steeds lager.
JantjeV8

Bericht door JantjeV8 »

Juist, is precies wat ik probeerde uit te leggen.
Limojo

Bericht door Limojo »

Update:

we zijn inmiddels een jaar verder.
Systeem uiteindelijk nagenoeg zo uitgevoerd zoals in de topicstart (schema) beschreven en werkt precies zoals bedacht.

Het laden van de boiler met de zonneboilerregeling blijkt gewoon perfect te werken.
Deze regeling stuurt de laadpomp middels PWM met 30 tot 100% pompvermogen aan (stand 1, max. 30 W pompvermogen).
Daarbij zit er nog een debietregeling in de retour die je kunt knijpen.
De retourtemperatuur die uit de zonneboiler komt is max. 24 a 25 graden C.
Als de boiler bijna op temperatuur is (65 graden C.) loopt de retourtemperatuur op tot ca. 29 graden C.
Dit duurt echter maar ongeveer een minuut of 10, dan stopt de laadpomp en is de boiler op temperatuur.
De gelaagdheid in de buffer blijft perfect, het stilstandverlies in de buffer is ca. 1 graad C. per 24 uur.
De buffer heb ik geisoleerd met 23 cm tot 40 cm glaswol.

Ik stook op dit moment voor alleen sww de 1500 ltr. buffer een 3/4 vol naar 85 graden C. om de 5 dagen.
Dan stook ik de 20 kW kachel van 17.30 uur tot 00.00 uur.

Ik zal proberen in de komende week een verslag met wat foto's te plaatsen van mijn project.
kockie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door kockie »

Limojo schreef:het stilstandverlies in de buffer is ca. 1 graad C. per 24 uur.
Wauw! hoe heb je dat gered? Dat wil ik ook. Bij mij is het een 10-voud....
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Limojo

Bericht door Limojo »

kockie schreef:
Limojo schreef:het stilstandverlies in de buffer is ca. 1 graad C. per 24 uur.
Wauw! hoe heb je dat gered? Dat wil ik ook. Bij mij is het een 10-voud....
ehh,

afgelopen oktober zelf een houten tuinhuis 5 x 3 x 3 mtr.gezet (rondom de buffer die al 2 jaar op z'n plek stond buiten)
Fundering destijds reeds (tijdens de bouw van het huis) gestort in staalvezelbeton in 10 cm eps funderingskisten.
Isolatie onder betonvloer 20 cm eps.
Platdakisolatie 10 cm in pir uitgevoerd.
Tuinhuis is hsb bouw met 7 cm glaswolisolatie.

Daarna vierkante houten kist om de 1500 ltr. buffer gemaakt en deze gevuld met glaswol (kost geen drol).
3 platen glaswol van 7 cm in het vierkant er omheen geplaatst en de ronde hoeken volgestouwd met plukken glaswol.
Van beneden naar boven rondom zo opgebouwd.
Op de ronde bovenkant van de buffer zit dus tussen de buffer en de pir isolatie nog eens minimaal 21 cm en max. een 40 cm glaswol, schat ik zo.

De houten kist leverd m.i ook nog een belangrijke bijdrage in de isolatie omdat de lucht hierin volledig stilstaat.

Oja, bijna vergeten, misschien wel het belangrijkste? :

ik heb een test gedaan deze winter met afkoelend water in 2 glazen.
1 glas ingepakt in alufolie, het andere glas niet.
Het water daarna af laten koelen van 100 graden tot 25 graden of zo.
Watertemperatuur met tussenpozen van 5 minuten gemeten in beide glazen.

Het temperatuurverschil tussen beide glazen, na enkele uren meten, was zodanig dat ik besloten heb om de buffer eerst in te wikkelen met alufolie.
Volgens mij heb ik 2 rollen alufolie van de Lidl (30 mtr. x 30 cm. a € 1,- of zo) om de buffer gedraaid.
ik dacht, baat het niet dan schaad het niet.

Wellicht is dat de clou geweest ?

isoleren van de buffer was niet eens zoveel werk, maar loont blijkbaar de moeite.
Wouter Gillis

Bericht door Wouter Gillis »

Ik stook op dit moment voor alleen sww de 1500 ltr. buffer een 3/4 vol naar 85 graden C. om de 5 dagen.
Dan stook ik de 20 kW kachel van 17.30 uur tot 00.00 uur.
Mooi project en boeiend om te lezen, toch blijf ik de zonnecollectoren missen in het verhaal.
Ik heb een buffer van 1000 liter met 8m² vlakke plaat en sinds 2de week van april loopt alles hier voor 5 gezinsleden op de zon: SWW, VV en vaatwas (wasmachine komt er nog bij, op regenwater). Naar analogie met andere jaren zal dit zo blijven tot +/- half oktober.

Goed idee overigens om de buffer extra te isoleren.
groet
Wouter
Plaats reactie