brandhout

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

pelletpower

Re: brandhout

Bericht door pelletpower »

Alsook noordeuropa en de beste kwaliteit pellets wordt er van gemaakt.
dvd

Bericht door dvd »

canada hout is dat iets?
Pietje
Moderator
Contacteer:

Bericht door Pietje »

Je bedoelt nu Canadese Populier? (Populus x canadensis)
Veel hout voor weinig verbrandingswaarde... En een grote kans op houtworm 8)
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Sandman79

Bericht door Sandman79 »

niet overdrijven Pietje.

Per kilo heeft elke houtsoort zowat dezelfde verbrandingswaarde.
Hier heb je een overzichtje

http://www.verdoodt.be/pervolume.htm
Het is een lichte houtsoort, in de categorie lijk naaldhout en wilg/Els.

Wel geen hars dus wat dat betreft al wat minder kans op creosootvorming.
Erikvr

Bericht door Erikvr »

Je hebt dan voor populier wel 2/3 meer opslag nodig dan bv voor hetzelfde gewicht aan eikenhout.
groet,
Erik
Pietje
Moderator
Contacteer:

Bericht door Pietje »

Precies, Erik. Het gaat om de hoeveelheid winter die je met je houthok kan overbruggen. Een beetje door Eik en Robinia heenmengen is prachtig, maar ik haal met alleen populier de kerst nog niet... ;-)
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Sandman79

Bericht door Sandman79 »

Klein houthokje dan he Pietje ;).

Inderdaad, Het geeft per volume minder warmte, maar ik wou er even wat meer concrete cijfers opplakken. 1 kuub populier is een 0.6 Kuub eik. Maar zomaar zeggen 'veel hout voor weinig verbrandingswaarde' geeft al aan velen de indruk dat het een verhouding van 1 op 10 is ofzo.

Buiten gewicht heb je ook nog verbrandingseigenschappen van hout die een rol spelen in je houtkeuze /mengeling :)
kockie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door kockie »

Ik stook de laatste jaren in mijn houtcv voornamelijk populier, maar ik heb dan ook opslagruimte in overvloed.... Mijn bevindingen: met zwaar hout 1 keer vullen voor een hete buffer, met licht hout 1.5 keer vullen. Verder vind ik naaldhout te gek in mijn vergasser en bergkachel!

Om Ruuben bijval te geven: ik raad ook iedereen af om naaldhout te stoken. Ze mogen het bij mij brengen, dan zorg ik voor "afvoer" van het vervelende spul :mrgreen: :geek:
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
swake

Bericht door swake »

Hier ook een afvoerplaats georganiseerd, en het zal ecologisch verantwoord verwerkt worden. :mrgreen:
JantjeV8

Bericht door JantjeV8 »

Ik ben in de luxe positie terecht gekomen dat m'n opslag (weer) te klein is. Ik heb nog een kuub of 10 aan stormschade liggen. Het meest eik, nogal wat es en een enkel berkje er tussen. Het grootste probleem is dat ik geen 'nee' kan zeggen, ook al had deze stormschade den geweest. Dat ik geen plek meer heb lossen we wel weer op. Heb zelfs al 2 wagentjes verkocht al is dat geheel tegen m'n principe. Normaal ben ik met carnaval van het houtwerk af, maar dit jaar wordt dat wel juli.
Voor de woonkamerkachel en het vuurtje onder het afdakterras heb ik Linde liggen, dat ruikt zo lekker. Van mij mag het wel weer winter worden....
Pietje
Moderator
Contacteer:

Bericht door Pietje »

Sandman79 schreef:Inderdaad, Het geeft per volume minder warmte, maar ik wou er even wat meer concrete cijfers opplakken. 1 kuub populier is een 0.6 Kuub eik.
Ik denk dat de verhouding in de praktijk meer naar 0.5 of nog lager gaat. Enerzijds omdat populier snel wordt opgegeten door allerhande torren (niet te lang bewaren), het andere omdat in een stalen kachel het veel meer vergassende hout als roet door de schoorsteen verdwijnt. De lange gloeifase van eik maakt een hoop goed.
Broekhoest

Bericht door Broekhoest »

JantjeV8 schreef: Van mij mag het wel weer winter worden....
Niet mee eens Jan. Zelfs begin deze week heb ik de kachel nog aan gehad omdat het s'avonds niet warmer was dan 16C in huis. Voor mij warm genoeg, maar de misses klaagt dat ze 2 graden mist....
Ik stook graag (zoals de meesten hier), maar graag de maanden mei, juni, july en augustus even niet dat gesleep met hout.

groet, Harold.
JantjeV8

Bericht door JantjeV8 »

Het is ook wel even mooi geweest ja. Maar afgelopen weekend heb ik in de woonkamer ook nog gestookt. De kachel een uur of 2 laten branden zodat de stenen goed warm zijn. Dan is de kilte al uit huis en is het aangenaam. Vandaag eens kijken of we de kachel ook andersom kunnen stoken en dat er dan koude voor terg komt... :P
sfj

Bericht door sfj »

Voor het aansteken veel naft op het hout gieten, dan is er wat wind en dat koelt wel :twisted:
jobplas

Bericht door jobplas »

Goed om dit topic even door te lezen, mijn buurman bied me net 3-4kuub dennehout aan, is al in stukken gezaagd, alleen nog even kloven.
Dit ligt nog maar kort, maar wellicht geschikt voor winter 2017?
Lust houtworm dennehout ook graag? Of blijven ze er vanaf vanwege de hars?
200m2 woonboerderij, Dovre 450, LTV verwarming dmv Atmos 30kw, geen aardgas, negatieve energierekening, 5100Wp Solar Frontier, Varkentjes, kippetjes, moestuin.
Plaats reactie