meest rendabel: Warm water met zonneboiler of PV panelen?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

MaartenB

Re: meest rendabel: Warm water met zonneboiler of PV panelen

Bericht door MaartenB »

Maar dat gaat wel ten kostte van dakoppervlak, factor 3 tot 4 keer meer nodig? En als een buffervat al aanwezig is, of geplanned staat ivm houtkachel scheelt dat weer in de kosten van een boiler. En er is hier ook op het forum wel getoond dat ook ruimteverwarming op collectoren prima wil. Ik ben het met je eens dat een zonneboilerpakket bij de standaard leverancier om de hoek een TVT heeft die waarschijnlijk hoger is dan de levensduur (al helemaal met douche WTW), maar een collector kan wel degelijk nuttig zijn zolang de efficiency (watt/m2) van collectoren nog veel hoger is dan die van PV.
pelletpower

Bericht door pelletpower »

Het ziet er naar uit dat de kosten hetzelfde zijn voor pv of collector voor dezelfde opbrengst. Zoveel is wel voorbij gekomen. Laat de salderingsregeling buiten beschouwing, dat houdt de vergelijking eerlijk. Bovendien loopt die ooit ten eind. Als collector niet loont dan pv dus ook niet. Als je autonoom wilt zijn en dat willen de meeste hier, kies dan voor een systeem dat de zomer en een groot gedeelte van voor en naseizoen dekt. In de winter brandt immers de houtkachel en een rookgasww is zo gemaakt.

Samengevat
Pv is naar verwachting betrouwbaarder dan buizen en gelijk met een vlakke plaat
Simpel aansluiten

Colector is compact en wat lastiger aan te sluiten. Vlakke plaat daarentegen is op termijn goed zelf te repareren.

Prijsverschillen is geneuzel.
JantjeV8

Bericht door JantjeV8 »

Waar halen jullie die levensduurverwachtingen vandaan?
pelletpower

Da's mijn conclusie op basis van jouw ervaring.
pelletpower

Nou ja, beetje nadenken. Vaccuum is een lastig iets. Als dat wegvalt functioneert het nagenoeg niet meer. De huidige buizen zullen beter zijn, maar blijft de archillespees. Ik zelf een vlakke plaat willen maken. Verder dan de speciale glasplaat aanschaffen ben ik niet gekomen. Tijd tijd, en zo zijn we 15 jr verder. Is goed te doen en staat of valt met de spectraalgevoelige verf. Doe je dat goed dan krijg je ook een goed systeem. Repareren moet dan zeker geen probleem zijn.
Pv panelen worden naar de maan gesleept en terug. Dat zal dus ook wel heel blijven.

Mijn keus was beste opbrenst. Vandaar buizen. Ik denk dat ze onder alle omstandigheden beter presteren. Helemaal met een flex flow pompje zoals jij hebt.

Eind goed al goed dus. De verschillen zijn marginaal en zullen op persoonlijke basis de doorslag geven.
Tim

Bericht door Tim »

Goed,

Ik zal het eens navragen. Ken wel iemand die in stroom handelt.

Tim
sfj

Bericht door sfj »

Ruuben

Bericht door Ruuben »

pelletpower schreef:Nou ja, beetje nadenken. Vaccuum is een lastig iets. Als dat wegvalt functioneert het nagenoeg niet meer. De huidige buizen zullen beter zijn, maar blijft de archillespees. Ik zelf een vlakke plaat willen maken. Verder dan de speciale glasplaat aanschaffen ben ik niet gekomen. Tijd tijd, en zo zijn we 15 jr verder. Is goed te doen en staat of valt met de spectraalgevoelige verf. Doe je dat goed dan krijg je ook een goed systeem. Repareren moet dan zeker geen probleem zijn.
Pv panelen worden naar de maan gesleept en terug. Dat zal dus ook wel heel blijven.

Mijn keus was beste opbrenst. Vandaar buizen. Ik denk dat ze onder alle omstandigheden beter presteren. Helemaal met een flex flow pompje zoals jij hebt.

Eind goed al goed dus. De verschillen zijn marginaal en zullen op persoonlijke basis de doorslag geven.
Hoe gaat t vacuum wegvallen in een aaneen gesmolten glazen buis?
JantjeV8

Bericht door JantjeV8 »

Dat ik verleden jaar een kapotte collector had, kwam door een stormbui. 1 collector was achterover gewaaid. Ik wil dat niet aan de kwaliteit van de collector toe schrijven, maar aan de bouwer :fff Nu staat het setje door het dak vast geschroefd.
Ruuben

Bericht door Ruuben »

Volgens mij is hier het gezochte antwoord duidelijk te zien:

http://www.zonnecollector-info.nl/nl/te ... ienen.html
swake

Bericht door swake »

Op die site wordt enkel vergeleken tov een traditioneel systeem met gas of een elektrische weerstand, niet tussen PV of zonneboiler. En ze vergeten ook een aantal parameters zoals onderhoud en installatiekost, aangerade parameters zijn toevallig ook telkens in het voordeel van de zonneboiler.
Ruuben

Bericht door Ruuben »

Heb je wel omlaag gescrolled in het scherm?

Op de gegeven link kun je toch een zonneboiler met vermogen en installatiekosten invullen? Onderin verschijnt dan een vergelijking met PV aan vermogen.
Er staat ook een terugverdientijd bij.

Wat ik niet begrijp zijn de kosten van de pv in de vergelijking. En hoe ze het vermogen van de PV berekenen over de seizoenen.
Ingir

Bericht door Ingir »

Als je een timmerman vraagt om een brievenbus te maken dan is de kans vrij groot dat je een houten brievenbus krijgt... Deze tools zitten vol met aannames die gunstig uitvallen voor zonneboilers. Zo heb ik ingegeven dat we met 3 personen zijn, daaruit komt een waterverbruik van 90 liter@60°C per dag... Stel dat je al dit warm water gebruikt voor douchen dan moet er 60 liter@10°C bijgemengd wordt om dus 150 liter@40°C te krijgen, ofwel 50 liter per persoon per dag. In werkelijkheid verbruiken we per douchebeurt zo'n 25 liter@40°C en douchen om de dag en regelmatig buitenshuis (sport, vakantie).

In plaats van 1.870 kWh per jaar verbruiken wij zo'n 750 kWh voor douchen. Maar zelfs als je rekent met de veel te hoge 1.870 kWh komt er een TVT uit van 25+ jaar ofwel langer dan de technische levensduur.
Ruuben

Bericht door Ruuben »

http://www.hrsolar.nl/zonneboiler-calculator

Hier kun je ook eenvoudig zien wat je kan verwachten en zien hoe rendabel het is.
Ingir

Bericht door Ingir »

Ruuben schreef:http://www.hrsolar.nl/zonneboiler-calculator

Hier kun je ook eenvoudig zien wat je kan verwachten en zien hoe rendabel het is.
Die calculator geeft een onrealistisch hoge besparing... logisch omdat de calculator bedoeld is om zonneboilers te verkopen.
Plaats reactie