openbare vuurplaats met nog te veel rook

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

axel
Contacteer:

openbare vuurplaats met nog te veel rook

Bericht door axel »

Voor het dorp Houwerzijl heb ik een openbare vuurplaats ontworpen en gebouwd. Hierin heb ik het principe gebruikt van een tipi : een vuurplaats zonder kachel. Om het hufterproof te maken is deze vuurplaats gemaakt van cortenstaal. Hoogte 8 meter diameter 5 meter en de schoorsteen bovenin heeft een diameter van 70 cm.

Bij wind is er soms te veel rook in de ruimte. Wat kan ik er aan doen ?
Of hoe kan ik de trek verbeteren ?

- een gek op de schoorsteen ?
- een draaibaar schot op de vuurschaal die in de richting van de wind gezet kan worden ?
- de ingangen van de ui-vorm kleiner maken ?

graag een reactie

Axel
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Pieke

Re: openbare vuurplaats met nog te veel rook

Bericht door Pieke »

Ik vind helemaal mooi!! Ziet er prachtig uit!! Ik denk dat je alleen rook kunt voorkomen met droog en schoon hout.De luchttoevoer-wetten van verantwoord stoken gaan voor een kampvuur niet op.Door de open constructie heb je weinig drukverschil en trek, dus misschien zou een ventilator uitkomst kunnen bieden.
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
Matthijsb

Bericht door Matthijsb »

Door een rookkap boven het vuur te plaatsen of de afstand van het vuur tot de rookkap te verkleinen.
Voor zover ik kan zien zit de rookkap er niet op en moet de rook zich maar een weg omhoog banen, dat zal soms goed gaan maar als de wind net verkeerd staat dus niet.
sfj

Bericht door sfj »

Prachtig inderdaad, wil wel zoiets in mijn tuin :D

Gewoon een idee: een omgekeerde trechter onderaan in de schoorsteen en die naar beneden kan getrokken worden zodat de schoorsteen lager begint en dus ook langer wordt. Dit brengt het begin van de schoorsteen veel dichter bij de haard en dat zou de trek serieus moeten verbeteren. Die trechter kan je een gelijkaardig uitzicht geven aan de huidige constructie om het mooi te integreren.
Dutch John

Bericht door Dutch John »

Mooi ontwerp en uitvoering. Vermoedelijk krijg je door de asymmetrische openingen aan de zijkant afhankelijk van de windrichting afwisselend overdruk en onderdruk in de ruimte. De hoge bomen in de buurt helpen ook niet echt voor een betere trek en zorgen tevens voor draaiwind in de zitruimte. Meer trek door de schoorsteen verlengen en recht te maken kan helpen. Begin met de schoorsteen binnen door te trekken tot net boven het vuur. Later misschien bovenop nog een verlenging. Maar dat is een afweging tussen design en de mate van ongemak door rook.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Erikvr

Bericht door Erikvr »

De rook draagt wel bij aan de hufterproofheid :mrgreen:
groet,
Erik
ritsaert snijder

Bericht door ritsaert snijder »

Prachtig!
Hoogte van 8 meter lijkt me om te beginnen voldoende. Ik zou ook experimenteren met een geïsoleerde binnen schoorsteen. Ik heb zelf net een kachel gemaakt in een open hooiberg. Wind geeft verstoringen (af en toe rook). Maar ik heb geen open haard...
groet!

Ritsaert
kockie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door kockie »

ritsaert snijder schreef:Ik heb zelf net een kachel gemaakt in een open hooiberg
Je hebt toch wel het hooi eruit gehaald? We willen geen afgefikte moderators :)
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
ritsaert snijder

Bericht door ritsaert snijder »

Nee dat wil mijn vrouw ook niet echt!

ik zal wat foto's maken en plaatsen (het is mijn derde versie houtoven)....maar de kachel staat tegen een muur van hooi (frame van bekistingsnet). Hooi met een laagje leem is bijna onbrandbaar. En dan een luchtspouw. Ik heb er een gasbrander op los gelaten. Het is ook geen kachel maar een oven, en een oven wil je ook juist isoleren. En ook een fornuisje. Ik ga er een stukje over schrijven...
groet!

Ritsaert
axel
Contacteer:

Bericht door axel »

Tja, waarschijnlijk werkt de oplossing van sfj goed. Een omgekeerde trechter laten zakken tot de trek voldoende is, waarschijnlijk gewoon dezelfde afmetingen en vorm als de schoorsteen zelf.

Toch vind ik het jammer, nu zitten mensen rond het vuur en je ziet iedereen zitten. Ik heb juist geen kap of iets dergelijks boven het vuur willen hebben. Wat vinden jullie dan van een gek boven op de schoorsteen ? Het verhoogt toch aanzienlijk de trek. De gek werd ook wel toegepast op grote schoorstenen. zie ook : http://nl.wikipedia.org/wiki/Gek_(schoorsteen)
Laatst gewijzigd door axel op 02 jun 2015, 14:17, 2 keer totaal gewijzigd.
JantjeV8

Bericht door JantjeV8 »

Als er al trek is, dan is dat tegen het 'plafond'. Doordat de wind langs de dichte wanden gaat, ontstaat er onderdruk langs de open wanden. De trek vanuit de zitruimte is dan richting de gevelopeningen, niet naar boven.

De zijopeningen zouden lager moeten zijn dan de vuurschaal. Dan krijg je trek naar boven. De beste oplossingen zijn al gesuggereerd. En gek doet dit niet oplossen. Een ventilator zou kunnen, maar moet al een forse zijn denk ik. De trek wordt dan dusdanig groot dat de mensen het als tocht gaan voelen, ook niet fijn.
Ruuben

Bericht door Ruuben »

Tja, de afstand tot de schoorsteen ... en de ingangen zijn te groot.

Om het prachtige ontwerp niet te bederven zou je ook binnen de vloer flink omhoog kunnen brengen dus hoger zitten de de vuurschaal dus ook.
En de entree naar de vuurschaal stijl omhoog laten lopen. Denk wel dat je de middelste ingang, of die op het zuidwesten niet meer als zodanig kun gebruiken. Maakt het binnen ook knusser.

eea geeft wel de mogelijkheid beluchting van onderaf te intergreren!

Hogere schoorsteen zal ook zeker helpen... maar of dat het ontwerp te goede komt...
Erikvr

Bericht door Erikvr »

Je zou 2 van de 3 ingangen eens met platen kunnen afsluiten en kijken of het scheelt. Om een goede trek te krijgen met de huidige openingen zou je een stapel van 10 pallets moeten laten branden, maar dat zit binnen ook niet echt prettig..
groet,
Erik
swake

Bericht door swake »

Gezien de opstelling van de banken zal een buis in hetzelfde staal van 15cm diameter nu ook weer niet zo erg in het zicht. staan. T'is knap zonder, dat wel, het hoeft daarom niet lelijk te zijn met.
axel
Contacteer:

Bericht door axel »

Zelf had ik oorspronkelijk nog een ander plan.

Zelf was ik erg gefascineerd van een draaiend vuur in een gaasmantel, een vortex.
Ik had twee olie-drummen geperforeerd en op een wiellager gezet. Deze werd aangedreven door een motortje.
Vuur stoken en daar draaide het vuur helemaal omhoog. Zie foto.

Later zag ik op internet een andere variant. Lucht tangentiaal in het vuur invoeren met 3 kanalen en er bovenop een gaaskoker (of was het een dichte plastic koker). Dus geen draaiende delen meer en in het gaas een deurtje voor hout toevoer.
Als je dit nu op de vuurplaats zet dan komt de rook er veel hoger uit en je hebt een hoger, langgerekt vuur.

Natuurlijk een heel ding in de ruimte maar wel magic !

alex
Plaats reactie